Gå til innhold

Supervidvinkel fra Zeiss


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har forsøkt meg med Samyang sin 14mm 2.8, men sliter enormt med manuellfokus på disse. Med så stor dybdeskarphet er det så og si umulig å se hva som er/ikke er i fokus i søkeren. En ting er med en 50mm eller en 85mm, men på så stor vidvinkel gjør den tungvinnte manuellfokusen objektivet helt uaktuelt for min del.

Lenke til kommentar

Med kraftig vidvinkel så er det vanskelig å se akkurat når fokus er optimal. Heldigvis blir stort sett alt i akseptabel fokus så lenge man har en tilnærmet rett fokus. De fleste kameraer har en brukbar fokusbekreftelse som fungerer i manuell fokus også.

 

Det er sjelden jeg trenger å røre fokus på min 14mm når jeg tar bilder, jeg stiller fokus en gang før jeg tar bilder. Det blir nok verre hvis man tar mange nærbilder, da vil autofokus være en stor fordel.

Lenke til kommentar

Har forsøkt meg med Samyang sin 14mm 2.8, men sliter enormt med manuellfokus på disse.

Samme problem for min del da jeg prøvde det i butikk. Selv om man får fokusbekreftelse i søkeren med Pentax, så er det bare så-som-så med den faktisk nøyaktigheten. Men jeg lurer litt på hvor godt objektivet egentlig er, for jeg kjørte på med serieopptak mens jeg vred på fokusen, og absolutt ingen av bildene kunne sies å være superskarpe. Helt ok, men ingen av tingene i bildet var skarpt oppløst. Overbeviste meg om å se på automatisk for ekstremvidvinkel.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...