Gå til innhold

Project Silentium - Kommentartråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jeg vurderte vannkjøling for ca et halvt år siden. Men, som den perfeksjonisten jeg er ble det fort dyrt, i tillegg til at det var veldig vanskelig å finne tester/reviews som var nøye med støynivå på pumper.

 

Har prøvd vannkjøling før, for mange herrens år siden, da med en eiheim 1046(?)-pumpe, og det var mer bråk enn jeg kunne tåle. Kombinert vanntank/pumpe kunne vel være en løsning, men synes det var vanskelig å lese seg til/gjøre seg opp en mening om hva som var de facto når det kom til støysvake komponenter.

 

I tillegg har du en del andre minus, som etterfylling, rensing, mulighet for lekasje...

 

Føler at luftkjøling er veien å gå om man vil ha minst mulig dB(A). Nå som strømgjerrige komponenter blir mer mainstream, selv på entusiastprodukter, ser det lysere ut i horisonten!

 

Men for all del, hadde jeg hatt ræva full av penger skulle jeg gjerne smekka opp et EK-vannkjølingssett :D

Lenke til kommentar

Jeg hører ikke pumpen min i det hele tatt. Det er en veldig svak brumming om jeg holder øret inntil pumpen. I mitt oppsett nå er det faktisk viften i PSU som høres best. Og Seasonic M12D-850 er ikke akkurat en bråkete PSU.

 

Jeg kjøler 2 stk 480 GTX og et eVGA Classified X58 basert hovedkort samt en Core i7 980 Extreme. PSU er den komponenten som bråker mest. Det sier litt.

 

Rensing har jeg aldri gjort, og når jeg oppgraderte vannkjølingen her rundt nyttår hadde ting surret i ca 2 år, uten noe som helst påfylling, rensing eller vedlikehold. Alt var fortsatt godt som gull. Lite støvtørking i maskinen blir det også, rett og slett fordi selve maskinen ikke inneholder en eneste vifte. PSU og de to radiatorene mine er det eneste, og de er i et eget "kammer" nederst i maskinen. Adskilt fra resten.

 

Jeg har så godt som bare EK i kjølingen min. Ingenting å utsette. Full custom vannkjøling av høy kvalitet koster noen kroner, det gjør det. Men man kan gjøre det veldig mye billigere enn jeg har gjort, for å si det sånn. Tar du deg litt tid til planlegging/montering så vil jeg ikke si at lekkasje er noe å tenke på.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du nevnte i prosjekt tråden din at H80 ikke er veien å gå. Why? Om det er fordi viftene bråker kan du jo bare bytte disse. Holder på å skal planlegge en lydløs PC selv, og tenkte jeg fortsatt skal bruke H80, bare bytte viftene. Så om det vare noe annet enn viftene som bråket så vil jeg gjerne vite dette.

Lenke til kommentar
Du nevnte i prosjekt tråden din at H80 ikke er veien å gå. Why? Om det er fordi viftene bråker kan du jo bare bytte disse. Holder på å skal planlegge en lydløs PC selv, og tenkte jeg fortsatt skal bruke H80, bare bytte viftene. Så om det vare noe annet enn viftene som bråket så vil jeg gjerne vite dette.

 

Jeg brukte Noiseblocker vifter på radiatoren. Pumpa bråka helt forferdelig mye. Kunne ikke la PC-en stå på om natta fordi lyden irriterte meg grenseløst.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale Corsair H100 med noen veldig stille vifter i Push-Pull og Acclero Extreme Plus II (III er snart tilgjengelig) for GPUen (den er litt dyr og jeg måtte bestille den fra Kina).

 

Med kjøleren nevnt ovenfor så kan jeg så vidt høre GPU viftene når den kjører på max (som er 85%) og GTX 580 tempen er max 66c overklokket til 900mhz core og 2200mhz memory. Voltagen er på 1.088v.

 

Edit: Jeg bruker HAF X som er dårlig lydisolert og med tanke på dette så er Acclero Extreme Plus II ganske imponerende etter min mening.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Noen mulighet for å skrive en liste med alt innholdet i PC'en? (viftekontroll osv, plassering av vifter)

 

Den vifte- skjermen var jo driiit stilig, hvordan fikk du det til?

 

Får lyst til å bygge den samme PC'en, så nærme lik jeg klarer å få den :)

 

Synes den ser kjempe stilig ut og når dette kombineres med stillhet og kjøling...

 

Håper det ikke er for mye å spørre om og at du har lyst til å dele det detaljerte arbeidet du har gjort.

 

Mvh AThought

Endret av AThought
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...