Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Asus RT-N66U - Tomato firmware


Anbefalte innlegg

Etter å ha fulgt med på diverse forum, har jeg funnet en bra firmware til RT-N66U. Tomato Shibby

Routeren har stått her i 6 uker nå og har ruslet fint med orginal firmware fra Asus.

Ulempen med den orginale er at den mangler endel features som man kan ønske seg.

 

Last ned http://tomato.groov.pl/download/K26RT-N/ AIO= all in one som er den jeg valgte.

 

For å flashe router, så er det enkleste å sette den i recovery mode. Man vil da få opp en egen liten GUI i nettleser for flashing.

 

Sett først opp PC med IP:192.168.1.2. (Sett gateway og DNS til 192.168.1.1) Slå så av routeren med power knappen. Trykk inn resetknappen som er den ved internettporten, mens du slår på routeren. Etter 5-10 sek blinker lampene foran på routeren og du kan logge inn på http://192.168.1.1

Velg så .trx-filen du har lastet ned for flashing. Selve flashingen tar noen minutter (ca 3-5?) vær tålmodig.

 

Man kan åpne et nytt vindu eller fane i nettleser og teste om internettforbindelsen er tilbake.

 

For å logge inn på routeren igjen, så gå på 192.168.1.1 og bruk Bruker: root og passord: admin

Sørg for å slette NV-RAM (under firmware) og sett opp kryptering på trådløsnett både på 2,4 og 5GHz.

Endret av Jan Skrotnes
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott at du fikk en firmware som funket. Bør kanskje advare folk litt også, det å forsøke tredjeparts firmware på den routeren kan være risikabelt, man kan fort sitte der uten noen kommunikasjon med routeren siden ethernet driverne er trøblete:

https://dev.openwrt.org/ticket/10852

Da er for seriell konsoll eneste opsjon, ikke noe alle vil gi seg i kast med. En kjerne oppdatering i Shibbys versjon kan være nok til å knekke driveren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ikke målt noe utover min egen hastighet mot internett. Den yter max der (49/11Mbit).

Direkte båndbreddetildeling fungerer på ethernet, ikke på wlan. Men den har prioritering av type trafikk på alle klienter inkl wlan.

 

Når det gjelder funksjonalitet, så er det masse å velge i. Jeg synes f.eks SNMP for avlesning av internettporten er fin.

Bruker den til å lese av båndbreddebruk på internettporten.

 

post-97432-0-75700800-1330753511_thumb.gif

 

Det største minuset i forhold til orginal firmware er kanskje mangel på gjestenett, men det finnes en annen Tomato-variant som har det også.

 

post-97432-0-43123700-1330753024_thumb.gif

 

Noen screenshots.

 

post-97432-0-77206300-1330752528_thumb.gif

 

post-97432-0-58807900-1330752516_thumb.gif

Endret av Jan Skrotnes
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Tomato er en veldig godt kjent firmware for Ethernet -routere nå. Den er Linux -basert og da den opprinnelig kom på markedet kunne den friste med funksjoner som vanlige routere den gang ikke hadde. Det kunne være feks. printserver, VPN -støtte, DLNA, QoS etc.

 

De feil og mangler RT-N66U hadde etter den kom på markedet er borte med de nyeste firmware releasene fra ASUS. I aller siste versjon (3.0.0.4.x) har ASUS utvidet routeren med enda mer funksjoner, og blant annet er det nå støtte for AiCloud, en større satsing fra ASUS som blant annet lar deg lage din egen nettsky, automatiske synkroniseringer osv.

 

Jeg personlig ville ikke anbefalt Tomato til RT-N66U på generelt grunnlag. Det bryter med garanti -avtalen for produktet og som nevnt av andre: Det er risikofult om noe går galt under flashing.

 

I form av ekstra funksjoner har Tomato lite å tilby. En ting skal derimot sies: Har du bruk for og savner en avansert QoS (Quality of Service) er Tomato firmwaren langt mer konfigurerbar enn den orginale firmwaren.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei.

 

Jeg kjøpte forleden dag denne ASUS routeren, RT-N66U.

La inn siste AIO fra Shibby...alt ok. Oppe og kjører lokalt på trådløst, men....

Jeg er Telenor fiber kunde (internett og TV).

 

Noen som har noen tips eller pekere på hvordan jeg kan få denne routeren på internett?

Jeg har ikke "rotet" alt for mye. Den står til DHCP på WAN interface'et, men ikke kul om den får seg en ip.

Lenke til kommentar

Update.

 

Løsningen fant jeg på denne siden...

http://www.perkussionswartung.com/dd-wrt-on-the-asus-rt-n66u/

Bootloader måtte tilsynelatende oppdateres. Fulgte anvisningen på siden og la deretter in siste rykende ferske versjon av Shibby. Alt ok.

 

The good news is that the RT-N66U features a CFE bootloader that allows the user to recover from corrupted firmware upgrades. The bad news is that the bootloader on currently shipping devices is already outdated. The bootloader needs to be reflashed to a newer version before you can flash a custom firmware using the full 64k NVRAM, but a failed boot loader update will leave your router bricked.

 

 

Ny utfording nå da. IPTV...har internett og TV i samme fiber. TV signale(ene) kommer ikke fram til dekoder.

Endret av ExNihilo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...