Gå til innhold

Bokanmeldelse: Barndommens TV-spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er en bok jeg har lyst på, selv om jeg har lest både Masters of Doom og Replay. Jeg er litt spent på om GRL-turbotape og denslags ble nevnt, ettersom vår egen Geir Rune Ladehaug var mannen som gjorde store forandringer på spillhverdagen.

 

Jeg forsto aldri helt hvordan turbotapen fungerte, annet enn at spillene ble ladet mye kjappere og det var plass til flere på en kassett.

Lenke til kommentar

Hadde det ikke personlig vært for å ha prøvd 3d sexvilla på pc for endel år siden så utenom det så hadde ikke vært for Angry Video Game Nerd så hadde æ aldri vist at det fantes en gang sexbasert spill til atari. BTW 3D sexville var for det meste "lol" med tanke på at æ prøvde cracka versjon og da tenkte at folk faktisk "betaler" for å spille noe så simpelt og meningsløst. Var mindre opphisset av å spille det enn å se en norsk sjamporeklame. 30 Dollars i måneden husker æ fortsatt at det kosta. Ville ikke betalt 30kr for hele spillet engang.

Lenke til kommentar

Bestilte denne boka selv når den kom ut. Enig i veldig mye som står i artikkelen, men jeg synes det burde vært mye mere innhold. Flott med fine bilder, men leste vel ut hele boka på 2-3 timer. Og når fortatteren dedikerer (om jeg husker riktig) 6 korte setninger på en side til "hardware og tilbehør" så blir det vel tynt.

 

Alikevel en del som vekker gode minner, så absolutt en helt grei bok :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Sikkert fin å lese denne, for de som har absolutt null relasjon til 80/90-tallets konsoller/datamaskiner. Det står så mye feil her at det kommer tydelig frem at de som har laget boken har veldig liten kunnskap om datidens konsoller og kanskje spesielt datamaskiner. F.eks. måtte jeg fnyse godt da det stod at ordet "chiptunes" kom i 2001. Jeg husker da godt at flere BBS'er hadde CHIPTUNE-arkiver tilbake i 1990-1992.

 

Denne boka er skrevet av folk som er litt for gamle og litt for uentusiastiske, men den er vel grei nok for de som bare vil se skjermbilder fra gamle spill og mimre litt. Men er det egentlig nostalgisk å se skjermbilder fra Doom, Leisure Suit Larry og Pac-Man? Er ikke dette retrospill som vi ser "hver eneste dag"? .. Kunne godt tenkt meg litt mer sjeldne spill i boka og ikke "klisjé-spillene" som de fleste av oss snubler over ukentlig. Jeg synes også det var merkelig at de har relativt mye C64-stoff, men nesten ingenting om Amiga, da Amiga var en uhyre populær maskin i Norge.

 

For å si noe positivt til slutt, så synes jeg det var morsomt at de har tatt med en del private bilder fra 80 og 90-tallet. Kult å se en 10-åring rigget opp foran den gamle kasse-TV'en med C64-hardware utover hele gulvet. :) Minner meg om da jeg var liten, hehe..

 

Jeg gir boken 3/10, pluss at jeg trekker fra enda et poeng for en usedvanlig dårlig Photoshop-jobb på cover-bildet..

Endret av dekar24k
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...