Gå til innhold

Test: Silverstone Temjin TJ08-E


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det ser lovlig trangt ut der.

 

Får man plass till høye minnebrikker med kjøling, eller tar de borti harddisken?

 

Plassen mellom harddisk og CPU-vifte ser også liten ut. Er det mulig å få inn en tredjeparts kjøler? Hadde vært velig greit om HW hadde vist innmaten i mer enn en vinkel der fu faktisk ser litt mer, og eventuellt sier noe om hvor høye minnemoduler man har plass til og om det faktisk er plass til en minnekjøler (ser ikke slik ut her).

Hvor mye plass er det til PSU, ville jeg fått inn min HX850 der? Den er endel lengre enn HX650?

 

Jeg tipper de fleste som faktisk leser tester av kabinett er personer som faktisk ikke har stock CPU-vifte

 

Det virker nesten om on HW tar noen raske temperaturtester og slenger inn noen ord om kabinettet.

 

Jeg holder på å se etter kabinett for tiden, men testene her sier stortsett lite om hva som passer og hva some ikke passer.

Lenke til kommentar

I ett slikt kabinett er det vel vannkjølings-løsninger, slik som Corsair H60 o.l som vil være mest aktuelt, pga størrelsen ellers. Strømforsyning er anbefalt 160mm, og absolutt maks 180mm. Men dette kommer da ann på det optiske drevet, siden de to kan kollidere med hverandre. Dette var egentlig førstevalget mitt av kabinett når jeg bestilte i starten av oktober, men pga mange utsettelser, endte valget på Fractal Design Define Mini.

 

- Mortis

Lenke til kommentar
Får man plass till høye minnebrikker med kjøling, eller tar de borti harddisken?

Med høye minnebrikker vil du få et problem, ja. Da bør harddiskrammen tas ut, og man er begrenset til den ene 3,5-tommers plassen i bunn av kabinettet. Dette ble ikke nevnt da vi antok de fleste med interesse for et lite kabinett også har helt normale minnebrikker, og ikke de ekstra store variantene.

 

Plassen mellom harddisk og CPU-vifte ser også liten ut. Er det mulig å få inn en tredjeparts kjøler? Hadde vært velig greit om HW hadde vist innmaten i mer enn en vinkel der fu faktisk ser litt mer.Hvor mye plass er det til PSU, ville jeg fått inn min HX850 der? Den er endel lengre enn HX650?

Maks høyde for prosessorkjøler er 16,5 cm. Med flere harddisker i rammen vil du muligens få problemer med visse prosessorkjølere, de aller bredeste typene kan kollidere. For PSU kan lengden være maks 16 cm, eller 18 cm dersom du ikke har et optisk drev.

 

Det virker nesten om on HW tar noen raske temperaturtester og slenger inn noen ord om kabinettet.

Synd du føler det slik, men vi skal tenke mer på konkrete spesifikasjoner ved neste test. På den måten kan lesere lettere finne ut om maskinvaren deres passer i kabinettet :yes:

 

Vi setter umåtelig stor pris på tilbakemeldinger om hva vi kan gjøre bedre. Særlig kritikk av den konstruktive typen! :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg synes det er flott dere svarer i tråden ADT! Men jeg er veldig enig i det tjbr sier, spesielt ang. prosessorkjøler.

 

Siden det åpenbart er tvilsomt hvilke prosessorkjølere man får inn i dette kabinettet, burde dere ha tatt installert (eller ihvertfall forsøkt) en CPU-kjøler og gitt tilbakemelding om hvordan det går ift. (spesielt) harddiskene. Dette burde nesten være obligatorisk i hver kabinettest mtp. at leserne, skulle jeg tro, er interessert i nettopp dette.

 

----------

 

Men et par spørsmål til alle:

 

Mtp. disse vannkjølingssettene til Corsair og andre, hvordan burde en slik monteres i dette kabinettet? Er det i det hele tatt en god idè? Jeg mener, det er jo bare en vifteplass bak, så om man skulle dekke denne til med en radiator og en vifte, vil det fungere å dra den varme luften gjennom radiatoren og ut bak? Og hvilke luftkjølere er gode og garantert passende i dette kabinettet?

 

Det andre gjelder skjermkort og skjermkortskjølere. Hva er ideelt i dette kabinettet? Burde man gå for et referenskort (som hovedsaklig blåser luften ut bak) slik de har gjort her i testen eller en bedre kjøler som blåser mer ut rundt seg inne i kabinettet?

Lenke til kommentar

Jeg synes det er flott dere svarer i tråden ADT! Men jeg er veldig enig i det tjbr sier, spesielt ang. prosessorkjøler.

 

Siden det åpenbart er tvilsomt hvilke prosessorkjølere man får inn i dette kabinettet, burde dere ha tatt installert (eller ihvertfall forsøkt) en CPU-kjøler og gitt tilbakemelding om hvordan det går ift. (spesielt) harddiskene. Dette burde nesten være obligatorisk i hver kabinettest mtp. at leserne, skulle jeg tro, er interessert i nettopp dette.

 

Dette vil vi helt klart gjøre neste gang vi tester et kabinett der prosessorkjøleren kan bli for stor. Vi kommer da til å velge en populær kjøler som er både høy og bred, slik at kabinettet blir satt skikkelig på prøve.

Lenke til kommentar

Synd du føler det slik, men vi skal tenke mer på konkrete spesifikasjoner ved neste test. På den måten kan lesere lettere finne ut om maskinvaren deres passer i kabinettet :yes:Vi setter umåtelig stor pris på tilbakemeldinger om hva vi kan gjøre bedre. Særlig kritikk av den konstruktive typen! :thumbup:

 

Takker så mye, bra dere tar dere tid til å svare i tråden!

 

Det er endel (ihvertfall noen) som er ute etter et litt mindre kabinett og likevel ha komponenter som er ganske spreke.

 

Da jeg så at dette lille kabinettet faktisk har plass til et ganske stort skjermkort ble det litt interresant.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte dette kabinettet for litt over en måned siden og har fylt den med følgende hardware:

 

- hovedkort: ASUS Maximus IV GENE-Z, Socket-1155

- CPU: Intel core i5 2500k

- CPU-kjøler: Antec Kuhler H2O 620 CPU

- Skjermkort: ASUS Radeon HD 6770 1GB Direct CU Silent

- Strømforsyning: Seasonic X-460 GOLD

- Lydkort: ASUS Xonar Essence STX

- Harddisk: Intel® SSD 320 Series 80GB 2,5", 25nm

- Vifte til radiatoren: iXtrema, SilenX PRO IXP-74-11

- Viftestyring: Akasa FC trio

 

Jeg ønsket et oppsett som var mest mulig stillegående. Strømforsyningen og skjermkortet er derfor vifteløse. Dette betyr at jeg kun har to vifter i maskinen; 180mm viften i front og 120mm viften bak radiatoren. Disse er koblet på viftestyringen.

 

Radiatoren til Antec Kuhler lar seg montere fint med en 120mm vifte bak til å trekke luft ut av kabinettet.

 

Alt i alt er jeg fornøyd med oppsettet. Med viftene på halv effekt ligger jeg på mellom 25-30 grader inne i kabinettet (temperaturmåler montert ca. midt i kabinettet). Asus AI suite II viser en temperatur på cpu på 25 grader i skrivende stund.

Lenke til kommentar

exburn: Det blir nok en utfordring i alle minitowere å holde det veldig ryddig med en ikke-modulær PSU. Men det er jo relativt godt med plass bak, i tillegg til at plasseringen av PSUen gjør det gunstig å få kablene ut av syne. Jeg ville nok festet mesteparten av dem i i 5,25"-plassene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Akkurat bygget en PC i dette kabinettet. Mye arbeid å forberede installasjon. Man må skru fra hverandre endel først og det er ingen "tooless" løsninger. Når alt er på plass er det dog meget ryddig og fint. Veldig god plass til kabler bak hovedkortet og mange punchouts for strips.

Her er handlelisten: Micro Kontor. Jeg bestillte og hentet alt over disk hos Digital Impuls i Oslo for ca. 11 tusen totalt. Fin butikk med hyggelige folk. Om websidene deres sier at de har noe på lager så har de det :)

 

I tillegg satte jeg inn to harddisker og et optisk drev fra en pensjonert PC.

 

Noen punkter å ta med seg:


  •  
  • Viktig å ikke bruke for lang/dyp PSU og optisk drev da disse to trenger klarering i mellom seg.
  • Front vifta trenger ekstra viftestyring. Koblet direkte til PSU med molex bråker den noe forferdelig selv om man setter knappen på siden til "low". Den er litt overkill for en kontor PC uten et glovarmt grafikkort, men man trenger litt luft uansett så få den ned i rundt 600RPM.
  • Om man fster en 3.5 HDD i den lille ramma i bunnen må man ikke stramme skruene til harddisken før du har skrudd fast ramma i bunn da den bøyer seg litt og hullene vil ikke matche om du strammer til.

 

Brukeren av PCn er fornøyd. Som en hyppig bruker av Outlook og PowerPoint ser vedkommende raskt at en SSD og en CPU med litt guffe fort er nedbetalt i spart arbeidstid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

ett av de få kabinett hvor hovedkortet ligger rett veien. Skjønner ikke hvorfor man absolutt må ha inn så mange HD plasser. 5.25" plass nr 2 kunne like godt være ett dobbelt 2.5" HD plass og da hadde de ikke trengt den klossen.

En 3.5" plass er nok også, trenger man mer plass bør man vurdere NAS eller rett og slett et større kabinett.

 

Bygger nå et kabinett selv for full size ATX hovedkort men kabinett som er mindre enn de fleste microatx kabinetter. Det er ingen problem i det hele tatt, ikke trangt og bra lufting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ett av de få kabinett hvor hovedkortet ligger rett veien. Skjønner ikke hvorfor man absolutt må ha inn så mange HD plasser.

Vel i noen tilfeller arver den nye PCn disker fra den gamle. Dessuten betyr flere plasser også større valgfrihet i intern layout om man ikke bruker alle. Om du bygger et kabinett selv lager du jo det nøyaktig etter ditt behoiv. De som skal selge mange kabinetter må ha en design for å dekke flere behov.

 

Når det er sagt, er jeg i grunnen enig. Sentral NAS i hvert hjem og små PCer med en SSD og kanskje en backup disk er en fornuftig og praktisk måte å gjøre det på når alle har hver sin PC og laptop. (+ fiber linjer og masse plass på en cloud løsning for fjernbackup og portabilitet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...