Gå til innhold

Anmeldelse: Cities XL 2012 (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for anmeldelsen.

Jeg var litt avventende til spillet i begynnelsen, men klarte ikke å vente på at spillet skulle bli anmeldt.

Jeg sier meg enig i stort sett alt du skriver, og enig i karakteren.

Hadde jeg hatt større forventninger hadde jeg nok ment at det var en 4. eller 5. - men siden jeg (erfaringsmessig) var noe skeptisk så ble det heller en noe positiv overraskelse.

 

EDIT: Økonomistyringen i CitiesXL er ganske primitiv - går man i minus skrur man opp skattene til 30% en periode. Når man har kommet seg i pluss igjen justerer man skattenivået til 15-20%, river de 2-3 dyreste bygningene og venter til skatteflykningene kommer tilbake. Til slutt sitter man igjen med flere innbyggere enn tidligere som igjen genererer flere skattekroner. Plutselig er man i minus igjen og da er det å gjøre akkurat det samme en gang til.

 

Jeg vil anbefale spillet til alle SimCity/Anno-fans - men kun fordi det er et helt greit spill og helt grei tidtrøyte. Det er pent å se på, enkelt å komme i gang, litt micromanagement og andre ting som kan være fengende. Litt frustrasjon med plassering av boligfelt/veier men det går seg til :)

 

NB: Spillet går tregere og tregere etterhvert som byene blir større, men det gjør jo SimCity også.

Endret av oslo72
Lenke til kommentar

NB: Spillet går tregere og tregere etterhvert som byene blir større, men det gjør jo SimCity også.

 

*Akkurat der* satte du fingen på det som de aller fleste som har spilt CitiesXL de siste utgavene har lurt på - og noe som totalt manglet i anmeldelsen. Jeg kan ikke skjønne at det ikke er tatt med - dette har vært det aller største ankepunktet mot og feilen med CXL-serien i 2010, 2011 og nå 2012-versjonen.

 

Hvis man tar en titt på CitiesXL-forumet så ser man at det er oversvømt av folk som har tekniske problemer - spillet er rett og slett søkk fullt av minnelekkasjer, og går rett i vranglås etter en "kort" stund. Dette er ikke snakk om at spillet "sliter" med store byer, dette skjer med byer som er små som store, og trigges av vanlige ting man gjør gjennom hele spillet.

 

Med den kommentaren går jeg ut fra at den mest graverende feilen heller ikke er fikset i 2012-versjonen (alle rapporter på CXL-forumet sier det samme), og det alene burde trekke ned karakteren minst ett hakk til. Å pøse ut en innholdspakke til et spill som sliter med grunnleggende minneproblemer uten en gang å fikse de mest banale feilene er direkte frekt.

Lenke til kommentar

Forsåvidt enig, men jeg føler likevel at spillet er en 6'er slik det fremstår. Jeg har rundt 300.000 innbyggere nå og spillet er absolutt spillbart - MEN det går tregere enn det gjorde i starten.

Jeg synes likevel at det virker mer stabilt nå enn tidligere versjoner - men må innrømme at dette er første gangen jeg har originalversjon og vil ikke legge for mye vekt på de forrige versjonene jeg har hatt.

Jeg klarer å bli fascinert av spillet og den detaljerte grafikken, og har kost meg mange timer allerede - men spillet fremstår IKKE slik som det gjør på trailere etc - selv om hardware spiller inn selvfølgelig.

Senker man skuldrene og går inn med åpent sinn tror jeg likevel at man kan ha det hyggelig med CitiesXL 2012. Tror man at dette er SimCity4 "åtte år etter" blir man skuffet.

Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt en pc med nevneverdig ryggmarg ville jeg nok ikke nølt med å kjøpe dette. (det er hva abstinenser gjør med deg) Men jeg skulle dypt og inderlig ønske at en utvikler kunne ta på seg jobben med å lage den "neste" Sim City! Følge opp mekanismene og forbedre dem. Gi oss flere valg heller enn å forenkle det for massene, og samtidig gi oss knakende flott grafikk. (man vil nyte hva man skaper) Vet det er et luftslott, men en mann kan drømme..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er mulig å lage T-baner i Cities XL 2011, så tviler på at muligheten er borte i 2012 ..?

Hm, jeg ser det nå. Jeg ble lurt av at det ikke var noen egne muligheter for å legge jernbanespor, men at det gjøres automatisk når du setter inn stasjoner. Det synes jeg ikke er så veldig intuitivt. Har fikset teksten nå.

 

Når det gjelder problemene folk snakker om i forbindelse med at spillet kjører treigere etter hvert, er det noe jeg for så vidt kan kjenne meg igjen i, uten at jeg opplevde det som veldig problematisk. Jeg føler at det til en viss grad er naturlig at større byer krever mer, siden det også skjer mye mer i dem enn i mindre byer. Mer graverende hastighetsproblemer av typen som nevnes i forumet opplevde jeg ikke.

Endret av Joachim_F
Lenke til kommentar

Jeg virkelig savner et godt alternativ til Sim City/Anno. Imens holder jeg meg heller til Tropico, som gir meg mye mer underholdning!

Hørtes ut som vi har samme preferanse når det kommer til spill :)

SimCity, Anno og Tropico er nok det jeg har brukt mest tid på i det siste (mest Anno).

Nå er det jo bare 13 dager igjen til Anno2070 kommer også :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er et artig spill og jeg har spilte i en del timer allerede, men det som irriterer meg er at spillet blir treg etter circa 45 minutter. Det er nesten som om PC-en min har kollapset.

 

Hvis jeg lukker spillet og åpner det på nytt fungerer spillet normalt, men etter circa 45 minutter begynner spillet å bli treg igjen.

 

Jeg har leste på diverse fora som skriver at spillet har en "Memory leak" og ikke tar i bruk mer enn et tråd; som kan ha noe med det å gjøre.

 

Når det er sagt PC-en min burde knuste Cities XL :) 16GB Ram, 2600K, GTX580, SSD. Det er nok noe som er ikke helt bra når det gjelder optimaliseringen av spillet.

Lenke til kommentar

Synes vel ikke at det er direkte kjedelig da det alltids går an å lage en ny bydel et annet sted på kartet etc... men det er ingen utfordring da det ikke er noen klar logikk i økonomien. At jeg skrur opp og ned skattesatsene burde ha mer innvirkning (negativt) enn hva som faktisk skjer.

Sliter også med å få de helt store skyskraperne og like flotte strandlinjer som demoer etc viser - men jeg får vel smøre meg med tålmodighet... har jo langt igjen til å ha noen millionby foreløpig.

Lenke til kommentar

Mulighet for modding ble ikke nevnt i anmeldelsen. Dvs at man kan, ved hjelp av 3D modelleringsprogrammer, lage sine egne bygninger, personer og biler som kan leve i byen. Dette har jeg hatt mye moro med og laget mange fete bygninger.

Det med minnelekasjene er dog en synd. Trenger et ordentlig bybygger spill for å ta over etter SimCity 4. Kom igjen Maxis!

Lenke til kommentar
Jeg virkelig savner et godt alternativ til Sim City/Anno. Imens holder jeg meg heller til Tropico, som gir meg mye mer underholdning!
Hørtes ut som vi har samme preferanse når det kommer til spill :)SimCity, Anno og Tropico er nok det jeg har brukt mest tid på i det siste (mest Anno). Nå er det jo bare 13 dager igjen til Anno2070 kommer også :)

 

Hvem trenger å reise på ferie når man har Tropico liksom? :)

 

Forøvrig en smule skeptisk til fremtidsrettet Anno, men vi får se :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...