Gå til innhold

Nikon saksøkes for patentbrudd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Legitimt er legitimt og har ikke noe med moral og etikk å gjøre. US of A får gjøre litt med patentlovene sine før man kan angripe de som "utnytter" det.

 

Legitimt brukes om begge deler, men du bruker det i denne sammenhengen som "i samsvar med loven", det er greit nok det, da har du ihvertfall oppklart hva du sier.

 

AtW

Lenke til kommentar

Legitimt er legitimt og har ikke noe med moral og etikk å gjøre. US of A får gjøre litt med patentlovene sine før man kan angripe de som "utnytter" det.

I Norge bruker vi det fine ordet lovlig om du kun ønsker å påpeke lovligheten, og se helt bort i fra den moralske biten. (Som dette selskapet åpenbart opererer i strid med.) Legitimt er ikke egnet i den sammenhengen, når du sier "Legitimt er legitimt og har ikke noe med moral og etikk å gjøre.", ja da både viser du at du har manglende forståelse for ordvalg og dummer deg ut samtidig.

 

En får bare håpe at mennene bak disse selskapene en dag forstår at de stopper den teknologiske utviklingen med alle disse patentsøknadene

Det driter de jo i, de vil bare ha mest mulig penger til seg selv. Det er akkurat det samme som er bakgrunnen for Apples og Microsofts latterlige patentsøksmål som dukker opp stadig vek.

Lenke til kommentar

Det å ta patent på qwerty keyboard med bilde som bakgrunn er jo helt på trynet. Noe slikt er ikke å designe/finne på noe nytt. Det er kun for å hindre artige design å bli brukt.

Patenttrollene tar ofte patenter, ikke for å lage de, men for å selge de til noen som kunne tenkt seg det.

Men det qwerty patenten er det ingen som gidder å kjøpe, da dropper de det, og holder seg unna slikt isteden. Også blir den nok en patent som blir liggende ubrukt i x år til det åpnes for fri bruk. Genialt produkt eller ikke.

 

Men med så sinsykt mange patenter så er jo produsentene bare dømt til å tråkke i patentsalaten innimellom. Og da er trollene der med en gang...

 

Burde f¤#!" meg finnes egne patenter som holdt patentspekulanter unna...

 

 

Edit: Oj, det var jo et genialt patent:) Eid et slikt patent kunne en tjent penger på at IV gikk til søksmål. For ikke å snakke om alle andre idiotiske søksmål.

Halve utvikling-kostnaden består vel snart i å finne ut om det nye produktet vil bryte med noen patenter.

 

Tror søren meg jeg skal ta patent på airbag i baggasjerommet for å skåne baggasje. Men for så å holde kjeft om det. Så når en produsent putter det i bilene sine skal jeg være der med en gang å kreve milioner :w00t:

Endret av Nervevrak
Lenke til kommentar

Legitimt er legitimt og har ikke noe med moral og etikk å gjøre. US of A får gjøre litt med patentlovene sine før man kan angripe de som "utnytter" det.

I Norge bruker vi det fine ordet lovlig om du kun ønsker å påpeke lovligheten, og se helt bort i fra den moralske biten. (Som dette selskapet åpenbart opererer i strid med.) Legitimt er ikke egnet i den sammenhengen, når du sier "Legitimt er legitimt og har ikke noe med moral og etikk å gjøre.", ja da både viser du at du har manglende forståelse for ordvalg og dummer deg ut samtidig.

Jeg ser ikke problemet her verken sett opp mot lov, moral eller etikk - følgelig så står jeg for ordvalget. At DU mener at det strider mot moral/etikk er ikke noe jeg tar høyde for når jeg velger ord.

 

legitim

adj. legitim ( a1) [ləgɪˈtiːm] som samsvarer med loven og rettferdigheten, berettiget

 

Ellers takk for tilbakemelding. Ha en god dag.

Endret av oslo72
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"...og rettferdigeheten, berettiget." Nemlig. ;) Du kan synes hva du vil om hva som er rettog rettferdig, legitimt skal fortsatt ikke brukes der man bare påpeker lovligheten, og etikken og moralen ikke er med i bildet. SOm du fint ser v innlegget du svarer på, quotet jeg at du skrev "Legitimt er legitimt og har ikke noe med moral og etikk å gjøre." Da nytter det ikke å prøve å ro sg unna med at du ikke ser problemet i forhold til etikk og moral nå i etterkant.

 

Forøvrig vil jeg si du har et veldig merkelig syn på rettferdighet og moral, om du synes denne typen rene patenttrollselskaper hvis eneste formål er å drive pengeutpressing, er fint og flott..

Lenke til kommentar

Beklager så mye hvis jeg har støtt noen med å bruke feil ord, selv om jeg ikke klarer å se det ut fra ordets betydning eller i min setting.

Jeg vil likevel tro at min holdning til det opprinnelige temaet fremdeles er klar uavhengig av hvilket ord jeg måtte bruke, og ser ikke at det har så veldig stor betydning i denne diskusjonen.

Jeg ser som nevnt ikke noe problem med dette ut fra etikk, moral eller gjeldende lover.

 

Da nytter det ikke å prøve å ro sg unna med at du ikke ser problemet i forhold til etikk og moral nå i etterkant.

Føler ikke at et "feil" ordvalg i en post har noe med å ro, men for all del; Jeg mener det IV gjør både samsvarer med loven og rettferdigheten og er berettiget og har ikke problem med å bruke ordet legitimt. At andre har andre meninger om bruken av ordet får så være - jeg kan ikke se at etikk og moral står omtalt under ordets beskrivelse.

 

Vi kan diskutere frem og tilbake om hva legitimt står for men vi kommer aldri til enighet, og har strengt tatt svært lite med posten å gjøre. Bytt ut legitimt med lovlig hvis det kan roe ned gemyttene.

 

Til saken:

Patenttroll eller ikke - de eier rettighetene/patentene og har dermed noe de ønsker å beskytte.

Det gir liten grunn og er svært dårlig butikk å eie patenter hvis man ikke forsøker å beskytte de.

Lenke til kommentar

Patenttroll eller ikke - de eier rettighetene/patentene og har dermed noe de ønsker å beskytte.

Det gir liten grunn og er svært dårlig butikk å eie patenter hvis man ikke forsøker å beskytte de.

Og det bør det være. Patenter var aldri ment å være, og SKAL heller ikke være en spekulasjonsvare - det er fullstendig ødeleggende for utviklingen.

Dessverre går EU i akkurat samme felle som USA har gjort. Patenter bør begrenses så mye som mulig for å fremme innovasjon, hva som helst skal ikke kunne patenteres.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...