Gå til innhold

Økonomifag vs. fysikk


Derimot

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi har fått valget om å ta fysikk 1 eller ta to ønokomifag (som var den opprinnelige planen)(Samf. økonomi og økonomistyring). Skal vi ta fysikk bytter vi faget mot de to økonomifagene. Altså 5 timer mindre i uka. Jeg er usikker etter vgs, men slik det ser ut nå har jeg lyst til noe innen økonomi. Da vil det vell vere mest hensiktsmessig å fortsette den opprinnelige planen; økonomifagene? Eller er det andre store fordeler ved å ta fysikk?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-awWb2dC

Hvis du har lyst til å studere innen økonomi etter VGS, er det ikke vits for deg å velge fysikk..

 

Fysikk, og realfag generelt, er svært krevende fag, og enten så er du god i det, eller ikke.

 

Fysikk 2 er et fag som ikke kreves på noen utdanninger, men det kan i noen tilfeller være lurt å ha hatt om du skal studere innen fagområder som vitenskap, teknologi, matematikk, IKT osv..

Endret av Slettet-awWb2dC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-awWb2dC

Vil våge å påstå at du ikke har spesielt god bruk for fysikk om du skal studere økonomi. Hvis du skal bli ingeniør derimot mener jeg å huske at Fysikk 1 er et krav.

 

Det er riktig, men er selvsagt avhengig av hva slags ingeniørutdanning det er snakk om.

Som regel er det mange master-studier (5 år) som krever Fysikk 1

Lenke til kommentar

Om du velger fysikk 2 får du med deg mye regneteknikk som du kan få veldig god bruk for om du skal studere økonomi. Pensum i økonomifagene på vgs lærer du deg fort på høgskolen uansett, og er mest en hvilepute den første tiden (som for noen er helt greit, men for andre kan gjøre at arbeidsvanene blir så som så). Dessuten får du jo realfagspoeng, og med 5 timer mindre kan du jo få god karakter i fysikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-awWb2dC

Om du velger fysikk 2 får du med deg mye regneteknikk som du kan få veldig god bruk for om du skal studere økonomi. Pensum i økonomifagene på vgs lærer du deg fort på høgskolen uansett, og er mest en hvilepute den første tiden (som for noen er helt greit, men for andre kan gjøre at arbeidsvanene blir så som så). Dessuten får du jo realfagspoeng, og med 5 timer mindre kan du jo få god karakter i fysikk.

 

Mye av pensumet i Fysikk 2 er ubrukelig for økonomer, hvis man ønsker å lære avanserte regneteknikker kan man like godt velge Matematikk R1-R2..

Men økonomifag bør forsåvidt holde..

 

Økonomer jobber hovedsaklig med bedriftsøkonomi og administrasjon. Man trenger med andre ord ikke å ha kunnskap om hvordan man regner ut friksjon, bølgelengde, hvor lang tid dt tar før ballen treffer bakken o.l... ;)

Endret av Slettet-awWb2dC
Lenke til kommentar

Det handler om de grunnleggende regneferdighetene som i stor grad mangler i norsk skole. Gange, dele, gjøre overslag, kort fortalt være fortrolig med tall. Mange på videregående har nærmest "tallskrekk", og da går man på en smell om man skal studere økonomi. Det er jo en hel del formler og tall når en studerer økonomi.

Lenke til kommentar

Støtter Herr Brun her. Jeg hadde kun realfag (fordypning i matte, fysikk og kjemi) på vgs, og går nå økonomi. Jeg har merket at jeg har hatt mye igjen for realfagene jeg hadde (spesielt matte og fysikk). Greit nok at selve pensumet er verdiløst for økonomer, men den grundige opplæringen i regneteknikk er gull verdt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-awWb2dC

Støtter Herr Brun her. Jeg hadde kun realfag (fordypning i matte, fysikk og kjemi) på vgs, og går nå økonomi. Jeg har merket at jeg har hatt mye igjen for realfagene jeg hadde (spesielt matte og fysikk). Greit nok at selve pensumet er verdiløst for økonomer, men den grundige opplæringen i regneteknikk er gull verdt.

 

 

Skjønner poenget ditt, og er tildels enig..

Men "den grundige opplæringen i regneteknikk" Har du hovedsaklig fått i matte, og ikke fysikk..

 

For all del, noe er likt i matte og fysikk undervisningen (bl. annet: derivasjon og vinkel beregninger med cos/sin/tan) Men for å svare tråd-starter på en mest mulig korrekt måte.. Så lønner det seg å velge teoretisk matte, og ikke fysikk for å bli økonom!

Lenke til kommentar

 

Mye av pensumet i Fysikk 2 er ubrukelig for økonomer, hvis man ønsker å lære avanserte regneteknikker kan man like godt velge Matematikk R1-R2..

Men økonomifag bør forsåvidt holde..

 

Økonomer jobber hovedsaklig med bedriftsøkonomi og administrasjon. Man trenger med andre ord ikke å ha kunnskap om hvordan man regner ut friksjon, bølgelengde, hvor lang tid dt tar før ballen treffer bakken o.l... ;)

 

Jeg liker egentlig ikke å si det på denne måten, men hvor mye økonomi har du studert? Har du faktisk oversikt over hva økonomer bruker i jobb? Jeg hadde god nytte av den manipulasjonen av formler man bruker mye i fysikk. R1 og R2 er en selvfølge hvis man tenker seriøst på økonomistudier.

Lenke til kommentar

Støtter Herr Brun her. Jeg hadde kun realfag (fordypning i matte, fysikk og kjemi) på vgs, og går nå økonomi. Jeg har merket at jeg har hatt mye igjen for realfagene jeg hadde (spesielt matte og fysikk). Greit nok at selve pensumet er verdiløst for økonomer, men den grundige opplæringen i regneteknikk er gull verdt.

 

 

Skjønner poenget ditt, og er tildels enig..

Men "den grundige opplæringen i regneteknikk" Har du hovedsaklig fått i matte, og ikke fysikk..

 

For all del, noe er likt i matte og fysikk undervisningen (bl. annet: derivasjon og vinkel beregninger med cos/sin/tan) Men for å svare tråd-starter på en mest mulig korrekt måte.. Så lønner det seg å velge teoretisk matte, og ikke fysikk for å bli økonom!

 

Med "den grundige opplæringen i regneteknikk" siktet jeg egentlig til treningen i manipulasjon av formler som han ovenfor sier. Mer av det i fysikk enn i matte. Uansett skader det ikke å få det inn både gjennom matte og fysikk.

 

Uansett, jeg mener at det man lærer av økonomifagene på vgs er på et så lavt nivå at man klare seg like godt uten disse når man begynner på universitet/høyskole.

 

Mitder: Studerer du økonomi? Hadde du fysikk på vgs?

Endret av Slutsky
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-awWb2dC

Slutsky, and all above! Skal ærlig innrømme at jeg ikke studerer økonomi, MEN jeg vurderte å bli økonom for et par år siden, så har snakket en god del med rådgivere/økonomer for å få mest mulig informasjon om yrket. Har dessuten en del venner som studerer økonomi..

 

Har forøvrig totalt ombestemt meg, og økonom er ikke lenger aktuelt! Men vet altså endel om yrket/utdanningen...

 

Og ja, hadde fysikk og matte på VGS

 

Ikke misforstå meg folkens, for all del: Skader selvfølgelig ikke å ta fysikk om du tror du klarer å oppnå gode resultater i faget. Men et MUST er det ikke, for å bli økonom..

Så enig med deg der Slutsky! Det er gode fag som gir deg god kompetanse til å studere videre i livet om man satser på høy utdanning.

 

the_last_nick_left: R1 og R2 er IKKE en selvfølge når man tenker seriøst på økonomistudier, som du sier det. Opptakskrav for de aller fleste siviløkonom-studier er Generell studiekompetanse, men noen utdanningsinstitusjoner anbefaler at studentene har matematikk fra VGS, NOEN har også krav om matematikk S1+S2 eller tilsvarende(R1+R2)

Så spørs jo helt på hva "Derimot" (trådstarter) ønsker...

Lenke til kommentar

the_last_nick_left: R1 og R2 er IKKE en selvfølge når man tenker seriøst på økonomistudier, som du sier det. Opptakskrav for de aller fleste siviløkonom-studier er Generell studiekompetanse, men noen utdanningsinstitusjoner anbefaler at studentene har matematikk fra VGS, NOEN har også krav om matematikk S1+S2 eller tilsvarende(R1+R2)

Så spørs jo helt på hva "Derimot" (trådstarter) ønsker...

 

Hvis du tenker på opptakskravene er det ikke en selvfølge. Hvis du tenker seriøst på studiesituasjonen er det det . Økonomisk institutt på Universitetet i Oslo vil egentlig ha R1 + R2 som obligatorisk, men de får ikke lov av Udir..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-awWb2dC

the_last_nick_left: R1 og R2 er IKKE en selvfølge når man tenker seriøst på økonomistudier, som du sier det. Opptakskrav for de aller fleste siviløkonom-studier er Generell studiekompetanse, men noen utdanningsinstitusjoner anbefaler at studentene har matematikk fra VGS, NOEN har også krav om matematikk S1+S2 eller tilsvarende(R1+R2)

Så spørs jo helt på hva "Derimot" (trådstarter) ønsker...

 

Hvis du tenker på opptakskravene er det ikke en selvfølge. Hvis du tenker seriøst på studiesituasjonen er det det . Økonomisk institutt på Universitetet i Oslo vil egentlig ha R1 + R2 som obligatorisk, men de får ikke lov av Udir..

 

Skjønner, skjønner!

Burde jo egentlig vært et opptakskrav, med tanke på at økonomistudiet er basert på matematikk! Så R1+R2 anbefales sterkt når man skal studere økonomi. Fysikk, som tråden egentlig handler om, er forøvrig mindre relevant..

Lenke til kommentar

Fysikk, som tråden egentlig handler om, er forøvrig mindre relevant..

Og igjen prøver jeg og flere andre i denne tråden å fortelle at fysikk faktisk er mer relevant enn økonomifag på videregående. Jeg hadde nytte av den formeltrening fysikk utgjør. Jeg har undervist noen vikartimer i samfunnsøkonomi på videregående, og i og med at de ikke har nok matte blir det bare veldig mye prat.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-awWb2dC

Fysikk, som tråden egentlig handler om, er forøvrig mindre relevant..

Og igjen prøver jeg og flere andre i denne tråden å fortelle at fysikk faktisk er mer relevant enn økonomifag på videregående. Jeg hadde nytte av den formeltrening fysikk utgjør. Jeg har undervist noen vikartimer i samfunnsøkonomi på videregående, og i og med at de ikke har nok matte blir det bare veldig mye prat.

 

 

Fysikk er veldig mye anvendt matte, på samme måten som økonomi er det. Dessuten var jo problemstillingen i tråden "Fysikk vs økonomifag", ikke "R2 vs økonomifag".

 

Ok, hvis dere mener det, er det nok fakta! Aksepterer det med glede ;)

Prøvde å dele den kunnskapen jeg har om emnet med trådstarter. Selvom jeg vet mye om yrket/utdanningen, så har jeg som sagt ikke studert økonomi selv. Så dere som faktisk har studert økonomi, vet det nok bedre enn meg med tanke på hvordan alt fungerer i praksis.

Lenke til kommentar

Hei!

Ser at siste post her er fra 14. august, men vil gjerne dele min erfaring likevel.

 

Jeg starter nå på tredjeåret på TØH og har valgt spesialisering innen Finans. På videregående hadde jeg realfag med fordypning innen R2, fysikk og biologi, hadde også kjemi på andreåret der.

 

På meg så virker det som en klar fordel for meg å ha tatt realfag på vgs, rett og slett fordi du lærer deg studieteknikk og trener deg selv på bruk og manipulasjon av formler. De jeg går i klasse med som kun hadde økonomifag på videregående sier at de føler fagene var mer eller mindre ubrukelige. Vanskelighetsgraden var lav, og pensum var verdiløst. Det de føler de dro nytte av var måten å tenke på, som de kan overføre til en økad-utdanning. Mange av dem sliter med matematikken.

 

Etter å ha tatt R2 og fysikk så ser jeg på endel av regneteknikkene som selvfølgeligheter, og når jeg leser makro (med endel formler), så trenger ikke jeg å stoppe og tenke for å forstå sammenhengene i formlene.

 

Mitt råd er at du velger fysikk. Du får verdifull trening i matematikk og bruk av formler, du får ekstra studiepoeng (eller hva det kalles), og du får mer tid til å konsentrere deg om faget (evt. mer fritid) slik at du kan få en bedre karakter.

 

Men, er du en av de som sliter med matte så vil nok ikke fysikk være noe for deg. Jeg valgte fysikk fordi jeg syntes at det var utrolig kult, for å få en utfordring, og fordi jeg hadde hørt at økonomifagene på vgs var jalla.

 

Tindron

Lenke til kommentar

Det er ingen steder hvor økonomifag kreves, derfor vil jeg foreslå fysikk (hvis ikke du får 2-3), dette fordi du både for poeng samtidig som du kan søke på flere steder hvis du skulle finne på at du vil bli f.eks ingeniør.

 

Selv tar jeg fysikk,r2 og økonomi og ledelse, selvom jeg skal studere økonomi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...