Gå til innhold

Apple lukter på Hulu


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stusset litt på den siste kommentaren der... "kan bety at vi nordmenn får tilgang til tjenesten, via Apple."

iTunes tilbyr film og TV-serier til amerikanere. Hulu tilbyr film til amerikanere. Ingen av dem tilbyr dette til europere (ihvertfall ikke nordmenn). Kan ikke se noen indikasjoner på at slike tjenester blir tilgjengelig for oss nordmenn med dette oppkjøpet? De har heller eliminert en konkurrent.

 

(eller er film tilgjengelig på iTunes?)

Endret av newman221
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De har heller eliminert en konkurrent.

 

Blink. Eller korrekt, de kan eliminere en konkurrent.

 

Primært bør Apple forbys å kjøpe innholdsleverandører, samme gjelder Microsoft og Google få sterke begrensinger på kjøp av nye innholdsleverandører (Google er tross alt en innholdsleverandør og må få drive med det til en viss grad)

 

Ellers så må jeg korrigere de riv ruskende gale tallene om en pengebinge på 76 milliarder USD. Apple har kontanter, og kortsiktige plasseringer og kundefordringer, såkalt omløpsmidler ved siste kvartalsrapport på ca 34 milliarder dollar. Så har de en del andre plasseringer, blant annet langsiktige plasseringer, bygg etc. De har ellers en egenkapital på 69 mrd USD (regnskapsmessig). De har også 26 milliarder i kortsiktig gjeld.

 

Så regner vi pengebingen som hva Apple har av "frie midler" er det faktisk ikke mer enn noe mellom 10 - 15 mrd USD. Noe annet er finansieringsevnen til Apple, dvs kombinasjonen av "frie midler" og hva Apple kan låne enkelt. Da snakker vi fort om en 150 - 180 mrd USD.

Lenke til kommentar

@Bolson: Ser ikke ut som at tallene dine stemmer helt heller. Apples "total assets", eller totalkapital, har økt med 30 milliarder $ de siste 9 månedene, og er i følge siste kvartalsrapport på mer enn 106 milliarder dollar. Langsiktige investeringer har økt med over 20 milliarder dollar i samme periode, til over 47 milliarder. Apple har heller ingen gjeld, har ikke hatt det på mange år, slik at deres "frie midler" er langt høyere enn det du antyder - i størrelsesorden 28 milliarder dollar om du regner "cash&cash eq. + short-term securities".

 

http://files.shareholder.com/downloads/AAPL/1335582843x0x484701/6542e771-f256-4829-8135-0b1d88c7c2b2/AAPL_Q3FY11_10Q_07.20.11.pdf

 

Side 33: "As of June 25, 2011, the Company had $76.2 billion in cash, cash equivalents and marketable securities, an increase of $25.1 billion from September 25, 2010. "

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Må si meg uenig med analysen til Bloomberg (og her i Hardware også forsåvidt) og slenger meg heller på vogna til Ars Technica

 

Rumored Apple bid for Hulu doesn't make a whole lot of sense[/b].ars

 

"Apple already has the access to most of the content for rent or sale" he told me via e-mail. Gartenberg went on to explain that a shift towards a subscription model would essentially mean funding competition against its own devices, which is where Apple makes its money. "Content for Apple helps sell devices, so I'm not sure that a free content offering helps them."

 

Og at Apple kunne kjøpt opp Hulu for å eliminere en konkurrent ser eg også på som urealistisk. Liten magefølelse som sier at det ville amerikanske konkurransemyndigheter mislikt. For ikke å snakke om mediestormen det ville lagd - Hulu er jo tross alt en godt likt tilbyder.

Endret av Crazymech
Lenke til kommentar

@Bolson: Ser ikke ut som at tallene dine stemmer helt heller. Apples "total assets", eller totalkapital, har økt med 30 milliarder $ de siste 9 månedene, og er i følge siste kvartalsrapport på mer enn 106 milliarder dollar. Langsiktige investeringer har økt med over 20 milliarder dollar i samme periode, til over 47 milliarder. Apple har heller ingen gjeld, har ikke hatt det på mange år, slik at deres "frie midler" er langt høyere enn det du antyder - i størrelsesorden 28 milliarder dollar om du regner "cash&cash eq. + short-term securities".

 

http://files.shareholder.com/downloads/AAPL/1335582843x0x484701/6542e771-f256-4829-8135-0b1d88c7c2b2/AAPL_Q3FY11_10Q_07.20.11.pdf

 

Side 33: "As of June 25, 2011, the Company had $76.2 billion in cash, cash equivalents and marketable securities, an increase of $25.1 billion from September 25, 2010. "

 

Det er feil, Apple har gjeld - de har faktisk 37,4 mrd USD i gjeld. Det de ikke har er lånegjeld i normal forstand, nesten all gjelda er kortsiktig - men det er gjeld uansett. Og jeg har ikke noen steder ikke sagt at de har 76,2 mrd USD i kontanter og ulike plasseringer. Dog er 47 mrd plassert på såkalte langsiktige vilkår (long-term marketable securities). Uten at jeg vet hva dette direkte er av plasseringer, regnes midlene når de regnskapsføres på denne måten ikke som "pengebingen" - dvs midlene er ikke tilgjengelig i en relativt kort horisont (kortere enn et år).

 

"Frie midler" må ta hensyn til kortsikig gjeld, dvs i dette tilfellet er det ca 20 mrd USD om man direkte tar omløpsmidler minus kortsiktig gjeld. Dog er en del av omløpsmidlene av type som i realiteten bare regnskapsmessig er omløpsmidler. Derfor tok jeg ut disse og kom til et lavere tall. Så vi kan gjerne si at "frie midler" 20 mrd USD i stedet for 10 - 15 mrd USD.

 

Når artikkelen bruker 76 mrd USD i denne sammenhengen ser jeg det som en påstand om at Apple har 76 mrd USD å kjøpe "selskaper" for. Det er den misoppfattelsen og direkte feil. Som tidligere skrevet avhenger et selskaps evne til å kjøpe andre selskaper av deres finansieringsevne. Og Apple sin finansieringsevne er langt høyere enn 76 mrd USD. Normalt regner vi finansieringsevnen til å være 2 - 2,5 ganger "egenkapital" (shareholders' equity) når selskaper har så stor egenkapitalandel som Apple har. Dvs. på det nivået jeg alt har oppgitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...