Gå til innhold

HP Pavillion DV6-6071, rimelig gamerbærbar. Test/førsteinntrykk.


Anbefalte innlegg

De er enda flere uker til jeg skal ha ferie så fikk lyst på noe ny elektronikk, har over lengre tid sett litt på de nye HP pavillion maskinene, fordi pris/ytelse ser meget bra ut. Og fordi det pissregner ute! wink.gif

 

Og siden Dustin Home satte ned prisen litt hoppa jeg på vogna og bestilte en DV6-6071 med følgende specs:

 

Intel i7 2630QM sandy bridge.

AMD HD6770 med 1Gb GDDR5 minne. (dette som er det beste med maskina).

640GB 5400rpm HDD

4Gb DDR3 RAM

DVDRW

osv!!!!!!!

 

Maskinen fikk jeg i dag, hentet på posten for en time siden, så jeg holder enda på med å konfigurere windows og lage gjenopprettingsdisker.

Har fra før hatt flere maskiner, mange aser og asus, men også compal. Samt har brukt maskiner av ymse merker, så litt bakgrunn for å mene noe om en laptop har jeg. smile.gif Maskinen jeg har i dag til daglig er en Acer TimelineX 3820TG 13"

 

Så førsteinntrykk!

Henta pakken på posten og overraska over at dustin ikke har brukt noe ekstraemballasje, kun satt adresselappen rett på orginalesken. Men eska ser ok ut bortsett fra at håndtaket har røket.

Ute pøser regnet ned, ble nesten pissevåt av å hente pakken, sikkert 30m fra bilen til leiligheten, og ca samme inn på post i butikk.

 

Pakker ut alt, maskin, strømfordyning - som er en svær 120 watts sak, batteri og noen små papirlefser med (for meg) unyttig informasjon.

 

Maskinen ser pen ut, kjennes litt tung ut for en 15" laptop.

Slår den på, dæven blått ledlys rundt pekeplata, det håper jeg kan slås av på et vis, ellers vet jeg det blir frustrasjon når jeg skal se film i mørkt rom.

 

Førsteinntrykket av pekeplata ellers er at den er stor, jeg liker det, overflata er passe glatt. Knappene derimot, er trege og lager en HØY klikkelyd når man trykker på de, det er ikke bra, spesielt høyre knapp er dårlig.

 

Tastaturet virker å være griet, litt faste taster kanskje som nok kreverlitt tilvenning, men fremdeles over snitt.

 

Skjermen virker å være god, innsynsvinklene er fantastiske, fargene balanserte og ingen ujevnheter å se. Det eneste er at jeg på en slik maskin som dette kunne tenkt meg høyere oppløsning - i USA der man kan konfigurere HP maskiner selv direkte fra HP og andre kan man nå velge FullHD skjerm. Synd man ikke har den muligheten her.

Når jeg kommer inn tar jeg så klart en tur innom enhetsbehandling, finner da ut at skjermen i min HP er en CMO15A2. Det er lenge, faktisk flere år siden sist jeg hadde en CMO (Chi-Mei Optoelectronics) skjerm, da i en asus maskin og også den skjermen var svært god.

Ganske sikker på at dette er den beste 1376 x 768 TN LED skjermen jeg noengang har sett.

 

Ser fra enhetsbehandlingen at jeg har fått en harddisk produsert av Toshiba, dette er jeg også godt fornøyd med da nye Toshiba 5400rpm disker er nesten på høyde med 7200rpm disker på hastighet samt at de er støysvake og ikke tillete med strømsparing (slik WD disker er).

 

DVDRW enheten er merket som HP, men er ganske sikker på at den er produsert av Optiarc, dvs tidligere NEC/Sony. Dette er sikkert greit nok, liker dog best LG sine optiske enheter grunnet lavt støynivå.

 

Kjapp oppsummering 1 time etter jeg pakket den ut; flere tester, spesielt av varmeutvikling og støynivå kommer etterhvert i uka;

 

Positivt:

ok skjerm

Ok tastatur

Mye ytelse for pengene

Rask HDD (til 5400rpm å være)

 

Negativt:

Litt tung.

Fysisk stor strømforsyning.

Bråkete/dårlige taster på pekeplaten.

Noe viftestøy ved høy belastning

Endret av OC-Freak
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å brenne gjennopprettingsplater tar jo år og dag, er på siste plata nå etter over 2 timer.

 

Har gjørt litt stresstester (furmark og prime) og sett litt på klokkehastigheter og temperaturer.

 

På den positive siden:

Viftestøyen er akseptabel og maskinen blir ikke FOR varm til å brukes.

 

På den negative siden:

For å klare det over har HP en teknologi som de kaller "cool sense" som skal styre viften osv, i praksis gjør den mer enn dette, den styrer CPU frekvensen også.

Så ved full belastning kjører prosessoren på 1.3GHz, i stedet for 2GHz for å holde temperaturen nede. Dvs maskinen throttler, et "fenomen" som dessverre er vanlig på mange nye laptoper, spesielt sandy bridge laptoppene er satt til å throttle ved lavere temperaturer enn forrige generasjon. Throttling er vanlig når CPU når 100-105 grader, på nye sandy bridge kan throttling komme allerede på 80 grader som det gjorde på denne HP'en.

 

Med andre ord: her lurer de deg til å kjøpe en kraftig quadcore PC, men om du belaster den fullt ut får du bare drøyt halv ytelse.....du kunne like gjerne kjøpt en dual core modell ;)

 

Om HP hadde hatt pavillion modeller med ATI HD6770 og dual core CPU hadde jeg kjøpt dette, men i dual core modellene er det bare HD6490 som er helt uinteressant, derfor må man opp på quadcore.

 

Oppdatering:

 

Satte på litt musikk for å teste høyttalerene, og høyttalerene er helt gjennomsnittlige. "Beats audio" som HP så fint kaller programvaren sin forvrenger bare musikken slik at den skal høres bedre ut - det betyr ikke bedre enn snittet høyttalere dessverre. Grei nok lyd opp til 90% volum, på 100% skurrer det, lyden mangler bass og fylde. Allikevel milevis bedre lyd enn i min Acer 3820TG som har helt forferdelige haøyttalere.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Hmm...

I mine øyne virke det totalt meningsløst av HP å la throttlingen slå inn 80 grader hvis det fører til at prosessoren bare kan kjøre på halv maskin. Hva tjener de på det? Forbrukeren blir lurt og når dette blir offentlig kjent vil jo HP tape anseelse fordi kunden ikke får det som står. Kan de ikke regulere temperaturen for når throttlingen slår inn?

 

Det virker som du har peiling på data så dette har du sannsynligvis tenkt på allerede. Men jeg spør likevel. Er det mulig å slå av cool sense'en? eventuelt styre når den skal slå inn ved hjelp av et eller annet program? Antar at det ikke er det.

 

Et siste spørsmål. Jeg ser logikken i at vi like gjerne kunne kjøpt en pc med dual core, men hvorfor ville du heller ha hatt dual istedenfor quadcore. Er det ikke flere ting som skiller de to, enn ytelsen i den forstand som har vært nevt her tidligere? Ville du kjøpt dual fordi det er billigere?

Lenke til kommentar

Man kan avinstallere coolsense programvaren, men brukere på utenlandske fora sier at man mister mye av viftekontrollen da slik at maskinen bråker mye mer, som heller ikke er ønskelig.

 

CPU throttling på sandy bridge baserte maskiner er ikke noe nytt under stress testing. Tok en kjapp runde på nettet og sjekket, Acer maskiner gjør det, alienware gjør det, Dell gjør det, MSI gjør det, asus gjør det. Kan faktisk ikke huske å ha sett en quad core sandy bridge maskin som ikke throttler under stresstesting.

Poenget er at de fleste programmer ikke belaster prosessoren maksimalt, slik at man sjelden kommer borti throttling til daglig, kun i tunge gaming økter i spill som faktisk utnytter alle kjernene osv vil man kunne merke det.

 

Jeg kunne like gjerne tenkt meg en dualcore for å spare penger, mindre strømforbruk og god nok ytelse til det meste, ihvertfall gaming.

 

Jeg fikk kjørt en runde i gode gamle 3dmark06, og ble faktisk svært positivt overrasket, fikk en score på 12605 (1024 x 768). På min acer 3820TG klarte jeg ikke i nærheten av dette selv med overklokket CPU og GPU. På standardfrkvens klarte jeg vel ca 7800 poeng med acer 3820TG.

 

Dette er ikke så veldig langt bak GTX460M som sitter i dyrere maskiner.

Lenke til kommentar

Heisann :) Har selv sittet med DV7-6058 i snart ei uke nå. Føler meg enig i mye av det du nevner om 15,6"tommer.

 

Personlig heller jeg mer mot at tasturet havner midt mellom godt og dårlig. Kanskje litt mye flex med enter og numpadknappene uten at dette plager meg på noen måte.

 

 

Ang. skjermen som i dette tilfellet er 17,3"(1600x900) så syns jeg at bilde ser bra ut og at innsynsvinkler er ok, men det høres ut som om 15,6"tommern er bedre. OC-Freak hvordan går jeg fram for å finne dette ut? Rotet inne i enhetsbehandligen, men fant bare standard skjerm osv..

 

Har kjørt pcen på en Zalman NC2000 fra dag en, og har heller ikke vært plaget med at pcen har blitt for varm. Eneste jeg har bemerket meg er at strømforsyninga blir blodvarm etter noe timers spilling. Har bare eid en bærbar fra før av, så om dette er normalt vet jeg ikke.

 

For snaue syv lapper syns jeg pcen leverer en fantastisk ytelse. Går forbi Nvidia gt555 i flere tester og er heller ikke så altfor langt bak 460GTX i et par andre.

 

Selv om jeg har 17,3" selv, lurer jeg på om ikke 15,6tommern er et bedre kjøp.

Endret av KaiAlvin
Lenke til kommentar

Enhetsbehandling --> skjerm --> dobbeltklikk på skjermen --> velg detaljer fanen --> velg maskinvare ID i rullegardin lista. Da står det MONITOR\XXXXXXXXXXX. X'ene er modellnummeret til panelet i maskinen din. De mest vanlige er CMO (Chi-Mei Optoelectronics), AUO (AUO Optronics), SEC (Samsung), LG (LG!!! ;)). Men det finnes andre mindre skjermprodusenter også som Hannstar osv. Alle produsenter produserer paneler av forskjellige kvaliteter til forskjellige priser, så produsent betyr ikke nødvendigvis noe for kvaliteten på panelet. Om jeg likevel skulle rangert nevnte skjermprodusenter fra beste til dårligste; Hannstar --> CMO --> LG --> Samsung --> AUO.

Lenke til kommentar

Den vil nok ikke klare alle spill på¨maksimal grafikk, men selv de tyngste burde være spillbare på medium grafikk eller deromkring.

Har enda ikke installert noen spill, jobber 11 timer til dagen så blir snaut med tid på kveldene. Spill jeg spiller er stort sett strategi/MMO uansett.

Lenke til kommentar

 

På min dv6 6069(Samme maskin men 8 gb ram) går crysis2 med beste grafikk innstillinger og med høyeste oppløsning uten noen problemer.

 

Er også veldig fornøyd med skjermen på denne.Synns den absolutt er i samme klasse som macbook pro maskina som jeg også har.

Lenke til kommentar

Vurderer denne pcen sterkt! Det er vel det beste du får ut av 7000kr?

 

Har en feit acer 17,3" og går nok for 15" denne gang.

Koblet opp til en BenQ 21" flatskjerm kan det bli gode spillopplevelser :)

 

Det er ihvertfall den kraftigste man får for 7000,- grunnet skjermkortet. De fleste andre i denne prisklassen har Nvidia GT540 som er en god del svakere.

Lenke til kommentar

Asus har allerede alternative maskiner med Gxx seriene, det er bare at disse er ca 2000,- dyrere + er stygge som fy etter min smak :p

 

Ja så langt er jeg godt fornøyd med kjøpet, mye ytelse for pengene og kvaliteten virker å være helt på det jevne med andre merker i samme prisklasse. Faktisk er totalinntrykket litt bedre enn jeg forventa da jeg bestilte maskinen, spesielt grafikkytelse imponerte i positiv retning, men også batteritiden på over 5 timer med nettsurfing i strømsparemodus/40% lysstyrke på skjerm er over forventet. Asus sine N53 maskiner ligger jo på ca 2,5 timer med samme innstillinger.

Lenke til kommentar

3dmark06 score med skjermkortet overklokket til 850MHz core og 950Mhz minne, måtte øke skjermkortspenningen til 1.075V for at det skulle være stabilt, som indikerer at dette er bortimot maksimal overklokk. prøvde litt forskjellige høyere frekvenser, som opp mot 1000MHz minne, 860MHz core osv, men fikk det ikke stabilt, ikke i denne omgang ihvertfall. Ser andre på nettet klarer ca samme corefrekvens som meg men høyere minnefrekvens, men dette er stort sett på nyere modeller med 2Gb GDDR5 minne, muligens andre minnebrikker på korta de har.

post-3674-0-82068300-1307780420_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...