Gå til innhold

Juni - blade-bunny


gard.

Anbefalte innlegg

Da tar jeg over etter Runarbs' mai-stafett, og fører pinnen den videre med mine album. Vil tro jeg vil skille meg ut litt fra andre måneder, som har hatt ganske så overvekt på metal-sjangeren. Skal prøve å begrense meg til ett album pr. artist, og også unngå tidligere nevnte album (kan bli vanskelig..). Velger også og ta fra 1970 og frem til 2000.

Håper noen kommer til å kikke innom tråden en gang i blant hvert fall :)

 

1970

Miles Davis - Bitches Brew

 

51ROz0O3LqL._SL500_AA300_.jpg

 

En veldig eksperimenterende og modernistisk Miles Davis. Albumet er en klassiker innenfor jazzen, og har nok betydd mye for tonnevis av senere artister. Alle som liker jazz har nok allerede hørt denne, men anbefaler den til alle andre som verdsetter god musikk også.

 

http://www.youtube.com/watch?v=5kEsMHYO_xo

 

 

 

1971

Can - Tago Mago

 

51T1EZJ096L._SL500_AA300_.jpg

 

Litt vanskelig år, men Cans Tago Mago tok det lengste strået over bl.a. Bowies' Hunky Dory. Her har du høydepunktet på krautrock. Også et veldig eksperimenterende og spesielt uttrykk, hvor man kan trekke paralleller til nettopp Miles Davis. Vanskelig å forklare hvordan albumet er, det må rett og slett høres selv!

 

http://www.youtube.com/watch?v=ode3GaJtcg0

Endret av blade-bunny
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ahh. Flott å se noen som tar med 70-tallet. Og en god begynnelse også. Tago Mago er blant mine favoritter.

 

Jazz er noe jeg har hørt veldig lite av, og det jeg har hørt er vell jazzrock. Men det var ikke så ille, har hørt betraktelig verre ting. Spent på hva tiden framover vil bringe oss.

Miles Davis regnes som en av pionerene innen jazz-rock. Og da spesielt med denne plata.

Lenke til kommentar

Aldri hørt om noen av de. Skal sjekkes ut litt seinere i dag.

 

Gleder meg til en ny spennende mnd.

Sjokkerer meg nesten at du ikke har hørt om Miles Davis, men da har du i alle fall noe godt i vente! :)

 

Artig å se at du er kommet igang. Jazz er noe jeg har hørt veldig lite av, og det jeg har hørt er vell jazzrock. Men det var ikke så ille, har hørt betraktelig verre ting. Spent på hva tiden framover vil bringe oss.

Har ikke den største lytteerfaringen med jazz selv, men etter hvert som jeg bestemte meg for å utforske det litt grovt, har jeg funnet mye bra. Anbefaler å prøve å høre noen "basis" jazzplater hvert fall!

 

Må ha denne i mine innlegg.

 

Skal prøve å få hørt gjennom begge albumene i kveld. Husker det var noe jeg ikke likte med Tago Mago ved første gjennomlytting for noen uker siden.

Artig om folk setter av tre timer til to album en kveld! Tago Mago er vel sært som mye annen prog, men den helhetlige improviserende, formløse musikken gjør den muligens enda vanskeligere å verdsette. Men skikkelig artig å høre på når den først sitter.

 

Ahh. Flott å se noen som tar med 70-tallet. Og en god begynnelse også. Tago Mago er blant mine favoritter.

Mhm, savnet det litt i de andre trådene. Takk for responsen! :-)

 

1972 og '73 kommer veldig kjapt!

Endret av blade-bunny
Lenke til kommentar

1972

Nick Drake - Pink Moon

 

NickDrakePinkMoon.jpg

 

1972 er et perfekt eksempel på hvorfor 70-tallet var så fantastisk musikalsk sett. Nevner i fleng; David Bowie, Genesis, Can, Jethro Tull, PFM, Yes, Neil Young, Wishbone Ash og mer til. Men det er "lille", da ukjente, senere avdøde, Nick Drake som får plassen dette året. I sitt korte liv rakk han å gi ut tre nydelige singer/songwriter album med et særpreg så unikt at det har gjort han såpass anerkjent og legendarisk i etterkant. Pink Moon ble det siste albumet han spilte inn i sin helhet, og her finner du bare Drake, hans gitar, hans piano og den fortryllende stemmen hans. Musikken han skaper er så lett og vakker, men har samtidig et tyngre preg over seg, noe som kanskje gjenspeiles i livet hans. Albumet varer en liten halvtime som alle har tid til å høre og nyte. Sjekk tvert ut de to andre albumene hans om det faller i smak!

 

 

 

1973

Genesis - Selling England by the Pound

 

sellingengland.jpg

 

70-tallet ER prog-rockens tiår. Så når 1973 kommer, forventer kanskje noen The Dark Side of the Moon (Pink Floyd, var det..?). Vel, det kunne gjerne blitt den, men ett album står faktisk sterkere for meg dette året! Selling England by the Pound er (den britiske) prog-rockens kronjuvel. Erkebritisk, mystisk og slående vakkert! Med Peter Gabriel i spissen er Genesis et show uten like, både av og på scenen. A capella-introen på åpningssporet er det jeg ser på som min egen inngang til progressiv rock, og er fortsatt et av de nydeligste øyeblikkene i musikk jeg vet om. Skal du høre én låt i dag, la det bli Dancing with the Moonlit Knight! Plata byr for øvrig på et vidt spekter av låter, flere av dem er episke prog-klassikkere (sjekk også ut Supper's Ready, fra albumet Foxtrot [1][2][3]).

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=4Ph94k1iHFk

Endret av blade-bunny
Lenke til kommentar

1974

King Crimson - Red

 

folder26.jpg?w=300&h=300

 

Hadde jeg startet stafetten året før, hadde valget vært enkelt. Men da hadde ikke 1974 vært så enkelt lengre, men siden 1969 ikke ble med, får King Crimson med Red sin plass for dette året. King Crimson er redusert til trio, men musikken lider ikke av den grunn. Musikken er mørkere, tyngre og noe mindre jazzete enn tidligere album. Her er det mye fokus på gitar og komplekse, rytmiske instrumentale partier, altså ingen tvil om at det progressive aspektet er mer sentralt enn noensinne. Albumet markerer slutten på King Crimsons første periode, som også gjenspeiles i avslutningssporet Starless.

 

http://www.youtube.com/watch?v=WziHTTy_MCs

 

http://www.youtube.com/watch?v=Z9IQnDRYIYU

Endret av blade-bunny
Lenke til kommentar

1975

Pink Floyd - Wish You Were Here

 

wish+you+were+here.jpg

 

Dette er vel for så vidt en repost, men Vowels postet "Wish you where here", så det får gå. Bryr meg ikke uansett. Et fantastisk album som er minst like herlig som The Dark Side of the Moon. Har ikke tid til å skrive noe mye nå, så får oppsumere med at to av de nydeligste låtene finner plass på albumet; Shine on You Crazy Diamond (delt i to deler) og tittelsporet. Førstnevnte er en hyllest til tidligere bandmedlem, Syd Barrett.

 

http://www.youtube.com/watch?v=B7RxymEufXI

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...