Gå til innhold

Test: MSI H61MU-E35


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, men man sparer jo ikke de store summene på å kjipe inn på hovedkort. Et hovedkort er også det man har minst lyst å oppgradere på et senere tidspunkt.

 

Slike M-ATX H61 hovedkort er mer aktuelle for HTPC'er. Mangel på SATA 6 Gbps er litt unødvendig, men har kun praktisk betydning ved bruk av de helt nyeste SSD'ene.

Lenke til kommentar

Alikevel - om en SSD går på en 3Gpbs port eller en 6Gpbs er det himmel og hav forskjell fra platter basert disk - og går fort nok.

(om man ikke er benchmark hore da .. )

 

Poenget er en PC til spilling (hvor SSD eller HDD og hastigheten på denne IKKE vil være 1.pri for opplevet spill ytelse).

Med dette HK til 600,-

Single GFX kort til 1800,- (Eks Geforce 560 ti / AMD 6950)

i5 LGA1155 CPU til 1400,-

DRR3 4GB Dominator til 500,-

 

Totalt litt i overkant 4000 kroner for en "høvelig bra "

oppgradering for totalt plattform bytte inklusiv "bra" GPU

 

Det er fort 1000 - 1500 kroner og forskjell på kun hoved kort med dette kontra P67/Z68.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Alikevel - om en SSD går på en 3Gpbs port eller en 6Gpbs er det himmel og hav forskjell fra platter basert disk - og går fort nok.

(om man ikke er benchmark hore da .. )

 

Poenget er en PC til spilling (hvor SSD eller HDD og hastigheten på denne IKKE vil være 1.pri for opplevet spill ytelse).

Med dette HK til 600,-

Single GFX kort til 1800,- (Eks Geforce 560 ti / AMD 6950)

i5 LGA1155 CPU til 1400,-

DRR3 4GB Dominator til 500,-

 

Totalt litt i overkant 4000 kroner for en "høvelig bra "

oppgradering for totalt plattform bytte inklusiv "bra" GPU

 

Det er fort 1000 - 1500 kroner og forskjell på kun hoved kort med dette kontra P67/Z68.

 

La meg omformulere litt: For meg er H61-baserte hovedkort er kun et alternativ for HTPC'er, og da pga. pris og støtte for integrert grafikk.

 

Hvis jeg skal bygge en allround-maskin, eller en maskin for lett gaming, og blåser av opp mot 2000 kroner på et skjermkort, så biter jeg i det sure eplet og blar opp de 2-300 kronene ekstra for et entry P67-hovedkort. Kanskje jeg er så gal at jeg bruker 3-400 til for å få SLI-støtte. Da er vi også inne i Z68-land, og får både i pose og sekk.

 

Prisforskjellen på dette hovedkortet og det billigste Z68-kortet på komplett.no er 459 kroner.

Lenke til kommentar

Det mangler optisk lydutgang i disse DAC-tider:( Bortsett fra det ser det ut til å være et greit kort sammen med i3 2100 på 3.1 GHz.

 

Tror ikke dette kortet er så aktuelt for bruk sammen med Intel Pentium Dual Core G*** eller i5 da man ikke har integrert grafikk i førstnevnte og det skiller 200 kr mellom i5 2300 og 2500k slik at man antakeligvis ønsker et P67 hovedort sammen med 2500k.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det mangler optisk lydutgang i disse DAC-tider:( Bortsett fra det ser det ut til å være et greit kort sammen med i3 2100 på 3.1 GHz.

 

Tror ikke dette kortet er så aktuelt for bruk sammen med Intel Pentium Dual Core G*** eller i5 da man ikke har integrert grafikk i førstnevnte og det skiller 200 kr mellom i5 2300 og 2500k slik at man antakeligvis ønsker et P67 hovedort sammen med 2500k.

Hentet fra MPX.no:

Intel Pentium® Dual Core G620

Integrert grafikk

Type Intel HD Graphics

Grunnfrekvens 850 MHz

Maks dynamisk frekvens 1100 MHz

 

;)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Gammel artikkel, men er det ikke problematisk å bruke SSD med dette og tilsvarende hovedkort/brikkesett da det ikke er støtte for RAID/AHCI? Det gjør jo at TRIM ikke kan aktiveres? Eller er det noe her jeg ikke har fått med meg?

 

 

Red: Heldigvis har flere sider og omtaler feil her, det er kun Raid som ikke støttes. AHCI kan velges, samt Hot-swap kan settes individuelt for hver SATA-port.

 

Nice!

Endret av Affi75
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...