Gå til innhold

Se robothånden i aksjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Okei, den var helt rå...

 

Men jeg lurer på hvor lenge batteriet varer.

 

Skal søke litt mer på det når jeg kommer hjem senere, men er det noen som vet hvor langt teknologien har kommet når det gjelder å trekke strøm rett ut av kroppen?

Med det mener jeg enten varme, kjemisk, eller bevegelses energi.

 

 

Lenke til kommentar

Okei, den var helt rå...

 

Men jeg lurer på hvor lenge batteriet varer.

 

Skal søke litt mer på det når jeg kommer hjem senere, men er det noen som vet hvor langt teknologien har kommet når det gjelder å trekke strøm rett ut av kroppen?

Med det mener jeg enten varme, kjemisk, eller bevegelses energi.

 

Ganske rått ja! Jeg tenker meg at 50 år fra nå så vil disse mest avanserte prototypene seriøst begynne å ligne mer på slike ting som vi ser i dag i Deus Ex viral reklamefilene.

 

Anngående å trekke energi fra kroppen - det er ikke spesiellt far-fetched. Det mest praktiske må være å bruke en brennselscelle som forbrenner glukose til elektrisk energi og mellomlagrer det i et kompakt batteri. Glukose er en form av sukker som er hovedenergikilden som blodet leverer ut til cellene. Det finnes allerede brenselceller som kan gjøre nettop dette, og resteproduktene av en slik prosess er også tilsvarende det samme som de avfallsproduktene som vanlige muskler og andre produserer. Dermed skulle det kunne være fullt mulig at kroppens egen energiforsyningsystem tar seg av både å forsyne protesen med energi, samt tar seg av biproduktene på samme måte som det gjør for alle andre deler av kroppen.

 

Jeg tror dog ikke at faktisk uttesting av slike brenselsceller i mennesker har kommet særig langt enda - men det har nok mest med at menneskeforsøk er så strengt kontrollert at det tar mye lengre tid å få godkjennt slike ting enn det tar å utvilke selve teknologien. Brennselceller er allerede godt kjennt teknologi - og noe vi sansynligvis vil se på bærbare elektroniske enheter innen relativt kort tid. Disse vil dog normalt drives på alkohol som etanol, men det finnes allerede celler som kan drives via glukose og mange andre typer "bio-brensel".

 

Jeg ser personlig på dette som noe som kunne vært veldig nyttig for andre enn bare de som har proteser å drive. Så lenge et slikt implantat er lite nok og sikkert nok så kunne det gitt fantastisk fleksibilitet til å kunne lade og drive alle slags bærbare personlige elektriske apparater i fremtiden. En stor fordel er at siden du kun trenger blodtilførsel så trenger et slikt implantat bare å ligges rett under huden, og trenger der med ikke å være noen risikofyllt eller dyr operasjon. Strømtilførsel fra denne og ut til eksterne enheter kan gå via induksjonsoverføring via et enkelt arbånd eller magnetisk påheng så og si hvor som helst på kroppen - og ergo er det heller ingen behov for noe estetisk skjemmende på overflaten av kroppen.

 

Det er ikke særlig utenkelig at mobilen din i fremtiden automatisk kan bli ladet og alltid være klar til bruk bare ved at du har den på kroppen - ved at brenselcellen forsyner energi som overføres enten via ledende mikrofiber i klærene dine eller hudens naturlige lederevne (forskningen på slikt er allerede underveis).

 

Fremtiden er spennende :)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Stilig at hånden kan snurres 360 grader rundt. Det må være praktisk om man skal skru inn eller ut skruer! :)

 

Om de får gjort hastigheten litt mer varierende etter hva brukeren ønsker til den aktuelle situasjonen, vil det kanskje bli litt mer praktisk?

 

Her er et eksempel som viser noen av fordelene med raske bevegelser.http://www.youtube.com/watch?v=-KxjVlaLBmk&feature=channel_video_title

 

Selvfølgelig blir det en stor utfordring å skape en god kombinasjon av styrke og hastighet når alle delene skal få plass i et så lite område, men hvem vet hva tiden vil bringe?

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Stilig at hånden kan snurres 360 grader rundt. Det må være praktisk om man skal skru inn eller ut skruer! :)

 

Om de får gjort hastigheten litt mer varierende etter hva brukeren ønsker til den aktuelle situasjonen, vil det kanskje bli litt mer praktisk?

 

Her er et eksempel som viser noen av fordelene med raske bevegelser.http://www.youtube.com/watch?v=-KxjVlaLBmk&feature=channel_video_title

 

Selvfølgelig blir det en stor utfordring å skape en god kombinasjon av styrke og hastighet når alle delene skal få plass i et så lite område, men hvem vet hva tiden vil bringe?

 

Så langt jeg forstår er hovedproblemet at man må enten velge styrke over hastighet (eller en mellomting) eller omvendt. Det har visstnok å gjøre med hvordan giringen på motoren er satt opp slik at det er vanskelig å gi i både pose og sekk - ihvertfall mens man holder designet kompakt og enklest mulig for at det skal vare lenge og tåle litt daglig abuse (og være realtivt enkelt å repare og maintaine).

 

For de fleste proteser så er det vel som regel godt nok så lenge kontrollen er god nok, men dette vil nok bedre seg med tid også utvilsomt.

 

Jeg har ingen tvil om at vi en dag vil se proteselemmer som er enten betydelig sterkere eller betydelig smidigere/raskere enn menneskearmer/hender. Kanskje begge deler. Når vi når et slikt punkt er for tidlig å spå, men jeg vil tro at vi vil ha kommet veldig langt på dette allerede innen vår livstid.

 

Det jeg tror vil være en begrensning på denne typen implementasjon av teknologien er å få nok nerver koblet - og nok kontroll på dem til å få en helt naturlig styring av protesen (altså på samme nivå som at du ikke tenker over bevegelsene i armen din når du skriver f.eks.). Jeg tror at løsningen på dette på sikt vil være direkte hjernestyring - muligens via implantat - men det er fremdeles et stykke frem i tid til vi vil se praktiske implementasjoner av slikt tipper jeg. Det er synd i grunn at det er alt for mye stigma rundt slike ting. Folk har sett for mye sci-fi filmer ;)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hudfarget plast... Ser de ikke kunne motstå å slenge på litt hudfarget plast på denne protesen. Så ser ut til at de ferdige modellene vil ha heldekkende hudfarget plast.

 

Hvorfor må alltid proteser bli laget i hudfarget plast? Det ser bare falskt og merkelig ut. Vi er ikke akuratt helt der hvor man ikke kan se forskjell på falsk og ekte hud. Dessuten varierer ikke plasten fargetone slik som naturlig hud gjør.

 

Om jeg var så uheldig å miste hånden så ville jeg heller hatt noe i karbonfiber og titan, fremfor en "hudfarget" plasthånd.

Lenke til kommentar

Hudfarget plast... Ser de ikke kunne motstå å slenge på litt hudfarget plast på denne protesen. Så ser ut til at de ferdige modellene vil ha heldekkende hudfarget plast.

 

Hvorfor må alltid proteser bli laget i hudfarget plast? Det ser bare falskt og merkelig ut. Vi er ikke akuratt helt der hvor man ikke kan se forskjell på falsk og ekte hud. Dessuten varierer ikke plasten fargetone slik som naturlig hud gjør.

 

Om jeg var så uheldig å miste hånden så ville jeg heller hatt noe i karbonfiber og titan, fremfor en "hudfarget" plasthånd.

 

Enig der. Det hadde fort sett mye mer naturlig ut med enten en vanlig handske på - eller noe mer stylized i karbonfiber som du sier. Du kan ikke få det til å se ut som en ekte hånd på annet enn lang avstand så da må du enten gjemme det litt nonsjalant, ellers kan man like godt gå helt motsatt retning og lage det litt kult og sporty.

 

Hvis jeg først hadde vært uheldig nok til å miste en hånd så tror jeg like gjerne jeg hadde embracet hele cyber-greien med å ha en robotarm. Det er jo tross alt på en måte noe alle gutter drømmer om fra 7-års alderen =P

 

*Grapling hook - ACTIVATE!*

 

-Stigma

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...