Gå til innhold

Final Fantasy V fødes på ny (PSP, PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dem oppgraderete 5'ern? :/ Hvorfor ikke 7'ern?

 

Femeren er jo mye bedre enn syveren :)

 

Veldig hyggelig for alle som ikke har spilt dette at de nå får muligheten til å teste et av de beste Final Fantasyspillene som er laget. Etter min mening er det bare FF4 og FF6 som er bedre enn dette, så bare å glede seg!

Lenke til kommentar

Dem oppgraderete 5'ern? :/ Hvorfor ikke 7'ern?

lese hele artikkelen? FF7 er allerede ute på PSN!

...men ikke forbedret ;)

Men jeg er ganske sikker på at det dukker opp en remake av 7'eren etter remaken av 6'eren. De har jo gradvis gått oppover og oppover :D

Endret av Lill
Lenke til kommentar

Ingen stor nyhet at man legger ut PS1-utgaven af FFV, men jo flere spillet er tilgjengelig for jo bedre. Hvis man vil ha en virkelig remake kan man spille den kommende FFIV Complete til PSP, som er en grafisk oppdatering av det originale 2D-spillet pluss epilogen The After Years som kun er vært tilgjengelig på Virtual Console så langt. Ellers er 3D-remaken på DS fantastisk.

 

Dårlig med remakes på FFV, men spillet når ikke helt opp til IV og VI etter min mening.

Lenke til kommentar

Flere som sier FFV er av de svakeste i serien. Jeg vil nå prøve det allikevel. Etter å ha spilt Dissidia, har jeg fått sansen for Bartz.

 

What? Hvem er disse "flere" som sier dette? FFXIII er nok det klart svakeste i serien, og hverken FFI-III, VII-VIII og X er heller i samme klasse som FFV. Historien er riktignok ikke den beste (den er grei nok, og heldigvis fri for all melodramatikken vi finner i de senere spillene), men gameplayet er det beste i hele serien, og det teller jo en god del. Musikken er også veldig bra, og grafikken har som veldig mye 2d fra den tiden holdt seg veldig godt. Så her er det bare å teste!

Lenke til kommentar

Vel, fra flere brukere på diverse fora rundt omkring, som har sagt at de synes FFV er det svakeste. Hver gang det har vært diskusjon rundt det svakeste spillet i hovedserien, så har jeg opplevd at FFV har blitt nevnt mest. Jeg har ingen formening om det, siden jeg ikke har prøvd det. Som fan av Final Fantasy serien så skal jeg naturligvis det. Jeg har nå kost meg med alle FF-spillene jeg har spilt og gleder meg til å få spille dette.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
What? Hvem er disse "flere" som sier dette? FFXIII er nok det klart svakeste i serien, og hverken FFI-III, VII-VIII og X er heller i samme klasse som FFV. Historien er riktignok ikke den beste (den er grei nok, og heldigvis fri for all melodramatikken vi finner i de senere spillene), men gameplayet er det beste i hele serien, og det teller jo en god del. Musikken er også veldig bra, og grafikken har som veldig mye 2d fra den tiden holdt seg veldig godt. Så her er det bare å teste!

 

Det bør kanskje legges til at dette er et ganske originalt standpunkt. Jeg sier ikke noe på at spillet er teknisk godt gjennomført men nå er det blitt sånn at FF forbindes med storslagne drama og jeg tror mange vil bli overrasket og kanskje skuffet over at historien i V er såpass nøktern. Jeg tror V først og fremst vil appellere til fans av den gamle skolen og ikke så mye de som ble JRPG-fans etter å ha spilt FFVII eller senere spill, for dem ville jeg heller anbefalt IV eller VI hvis de vil spille noe klassisk. Men for all del, jeg er alltid glad for at flere spiller FF, samme hvilken del det gjelder.

Lenke til kommentar

 

Det bør kanskje legges til at dette er et ganske originalt standpunkt. Jeg sier ikke noe på at spillet er teknisk godt gjennomført men nå er det blitt sånn at FF forbindes med storslagne drama og jeg tror mange vil bli overrasket og kanskje skuffet over at historien i V er såpass nøktern. Jeg tror V først og fremst vil appellere til fans av den gamle skolen og ikke så mye de som ble JRPG-fans etter å ha spilt FFVII eller senere spill, for dem ville jeg heller anbefalt IV eller VI hvis de vil spille noe klassisk. Men for all del, jeg er alltid glad for at flere spiller FF, samme hvilken del det gjelder.

 

Min nedvurdering av de melodramatiske FF8, 10 og 13 er ikke spesielt orginalt (og deles av mange både fans og journalister). Heller ikke at min vurdering av FF5 som en av de beste titlene i serien. Det som eventuelt er orginalt med mitt standpunkt, er nok at jeg ikke ser på FF7 som en spesiell milepæl i serien. Dog, heller ikke dette er veldig orginalt, og deles av veldig mange spilljournalister (Final Fantasy-ekspert Jeremy Parish feks, sjekk ut hans retrospektiv på hele serien.

 

Når det er sagt - dette synet er åpenbart orginalt her i Norge, hvor det første Final Fantasy-spillet var FF7, og derfor veldig mange har et spesielt forhold til det spillet - men de fleste som har tatt seg tid til å spille alle spillene vil nok si at FF5 - selv om det mangler det storslåtte i de senere spillene - er et fantastisk spill med en av de beste spillmekanikkene i hele serien. Når det er sagt så er jeg nok enig med deg i at hvis man forbinder Final Fantasy med heftig grafikk og forferdelig tenåringshistorie - så vil FFV skuffe. Sånn sett har du rett i at det avhenger av hvilke aspekter av spillene man liker.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si noe generelt om hvor grensen går mellom drama og melodrama. Melodrama er en negativt ladd term som antyder at det er for mye av det gode, men å sette en standard for hvor mye som er for mye blir litt som å fortelle folk hvor mye dressing de liker å ha på salaten. Selv hadde jeg ingenting større å utsette på eksposisjonen i 8, 10 eller 13, selv om de ikke er blant favorittene mine (av andre grunner).

 

Nå er det heller ikke sånn at jeg med "originalt" mener at det ikke finnes mange andre med samme synspunkt - det er uunngåelig med en så populær serie. Men hvis man skulle ført statistikk over hvilken tittel folk mener er den beste serien tror jeg ikke V ville hevdet seg spesielt godt, om ikke annet så ganske enkelt fordi det er langt færre som eier en kopi av spillet.

 

Om man selv har opplevd FFVII som en kvalitetsmessig milepæl i serien er én ting, men det er ingen tvil om at spillet er en milepæl på mange andre områder, uansett hva man måtte mene om det. Det var i det hele tatt veldig mye nytt med FFVII; første på CD, første i 3D, første på Playstation, bestselgende i serien og et av de bestselgende spillene noensinne, for å nevne noe. FFV solgte forsåvidt veldig godt i Japan og var blant de bestselgende spillene på SNES på linje med Mario og Dragon Quest, men det kom ut altfor, altfor sent i vest til at det egentlig skulle ha noen sjanse til å konkurrere.

Lenke til kommentar

Det meste du skriver her er forsåvidt riktig, både det om drama/melodrama, at VII tross alt på mange måter var en milepæl, og spesielt det med at populariteten til V er lav fordi ikke så mange har verdt så eksponert for spillet tidligere. Men nettopp derfor er det jo fantastisk bra, som jeg vel skrev, at nå mange nye får muligheten til å teste det. Tror dog du har rett i at ikke så mange av de nye Final Fantasy-fansene kanskje vil like det, da spillet skiller seg en god del ut fra stilen i de overnevnte spillene, men det er ihvertfall en mulighet for disse til å teste det selv og gjøre seg opp en egen mening.

 

Diskusjonen dreide seg imidlertid om mitt standpunkt var spesielt orginalt eller ikke. Jeg gir deg rett i at det nok er litt orginalt - men da først og fremst for de under 25 som kom inn først med syveren. For de som har vært eksponert for FF siden før VII kom ut (et mindretall her i Norge), så tror jeg faktisk ikke det er spesielt orginalt eller kontroversielt synspunkt å sette FFV og de andre snes-spillene i serien høyt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...