Gå til innhold

Har du fått med deg at forumet skal oppgraderes?
I utviklingsdagbok #2 snakker vi om det kommende tekstverktøyet og en ny funksjon - klubber!

Foto

Hvordan kan vi lære av spill?


13 svar i denne tråden

#1 TE_Andersen

TE_Andersen

    Bruker

  • Medlemmer
  • 120 innlegg
  •   9. februar 2009

Skrevet 11. februar 2011 - 10:49

En dansk ekspert tok opp temaet på Norwegian Game Conference.
Les hele saken
  • 0

#2 blucoll

blucoll

    Bruker

  • Medlemmer
  • 65 innlegg
  •   15. september 2010

Skrevet 11. februar 2011 - 11:21

veldig bra lesing,
han har noen veldig gode poeng,

selv har jeg spills spill som pyramiden som jeg finner underholdene og lærerike ,

måtte til og med lære å lese hyroglypher.

blucoll
  • 0

#3 GameSlayer

GameSlayer

    Bruker

  • Medlemmer
  • 284 innlegg
  •   11. juli 2010

Skrevet 11. februar 2011 - 12:16

Vel, det eneste jeg kan huske fra noen "læringsspill" far fra Sofie på nye eventyr eller noe sånn da keg var fem år. Det jeg lærte da var at hvis du spiser mye kål, kan du flytte flere kilo med steiner ved hjelp av en gigantisk promp. Sånn. Det var det jeg lærte fra det spillet..

Men fra spill som Warcraft 3 lærte noe som fikk meg femmer i engelsk. (Selfølgelig, ikke bare Wc3 som bidro til at jeg lærte meg bra engelsk, mange andre spill også, men det var det jeg husket best isåfall) Jeg kan også kontrollere sivilisasjoner, bygge byer, banke zerg ned i støvlene med protoss og ta en instance.

DET er ting som er bedre enn håpløse læringsspill..
  • 0
Tre ting jeg hater:
Senatet i USA
Ubisoft DRM
12 åringer som spiller skytespill

#4 OrrieKM

OrrieKM

    Bruker

  • Medlemmer
  • 357 innlegg
  •   18. august 2008

Skrevet 11. februar 2011 - 12:23

Man lærer jo ting av historiske spill.
Kanskje ikke alltid direkte, men det flere spill som har fått meg interessert i historien det er basert på, som får meg til å besøke Wikipedia.

Dette innlegget har blitt redigert av Orrie: 11. februar 2011 - 12:25

  • 0

#5 Ehtirno

Ehtirno

    Bruker

  • Medlemmer
  • 407 innlegg
  •   12. desember 2009

Skrevet 11. februar 2011 - 14:02

Civilopedia ( http://civilization....iki/Civilopedia ) har nok gitt mange små gutter (og jenter) mer effektiv læring enn mange historiebøker, så på denne fronten handler det nok mer om å gjøre stoffet interessant enn om å utvikle for læringen i seg selv. Mye av det samme gjelder for engelsk - ved å spille engelsk-språklige spill. Motivasjonen for å lære er helt klart større om det ikke er læringen i seg selv som er målet, men derimot en bieffekt.
Det store spørsmålet er vel heller - hvordan lage et morsomt spill som har som bieffekt at du lærer realfag ;)
  • 0

#6 Block_InnleggNO

Block_InnleggNO

    Bruker

  • Medlemmer
  • 135 innlegg
  •   23. juni 2009

Skrevet 11. februar 2011 - 17:04

Tror det blir vanskelig å lage et spill med læring av realfag som bieffekt. Da må det heller få folk til å bli interissert i å ta matte og fysikk på skolen, og akkurat det er kanskje mulig. Er jo ikke så lett heller, når mange historier i spill (og filmer og bøker òg, for den saks skyld) slakter realfagene. Ta Mass Effect 2, veldig interissant på utsiden, men et dypdykk i teknologien bak massereléene avslører jo at det hele er bare bullshit.

Dette innlegget har blitt redigert av Block: 11. februar 2011 - 17:04

  • 0

#7 Dumrian

Dumrian

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 258 innlegg
  •   26. desember 2006

Skrevet 11. februar 2011 - 20:11

Tingen er vel at spill ofte tar for seg det praktiske, mens skolen lærer bort det teoretiske. Stor forskjell, og nesten umulig å endre.
  • 0

#8 Ehtirno

Ehtirno

    Bruker

  • Medlemmer
  • 407 innlegg
  •   12. desember 2009

Skrevet 11. februar 2011 - 20:34

Sant nok Tufte, men samtidig er det ikke sikkert at det teoretiske nødvendigvis er noe bedre å lære seg enn det praktiske.
Og for å komme med noen eksempler på spill som kanskje kunne inspirere til litt hjerneaktivitet, hva med http://www.kongregat...Pear/gravitee-2 eller http://www.kongregat...t/super-stacker ?
  • 0

#9 Gormers

Gormers

    Bruker

  • Medlemmer
  • 5 888 innlegg
  •   10. desember 2006

Skrevet 11. februar 2011 - 22:51

Ass Creed 2 er ganske flink til å komme med interessant lesing om italias historie, sånn forøvrig.
  • 0

#10 Block_InnleggNO

Block_InnleggNO

    Bruker

  • Medlemmer
  • 135 innlegg
  •   23. juni 2009

Skrevet 12. februar 2011 - 14:18

Tror historie er det som er lettest å lære bort med spill.
  • 0

#11 kompakk

kompakk

    Bruker

  • Medlemmer
  • 40 innlegg
  •   16. desember 2006

Skrevet 12. februar 2011 - 14:50

Litt interessant lesestoff relevant til tema:

Blogger på BBC om sin erfaring med Hearts of Iron 3 der han mener at spill som HoI3 kan være mer lærerike enn TV-serier og filmer om kompleksiteten i krigsføring:

http://www.bbc.co.uk..._two_and_l.html

"At first I thought this was a pretty unforgiveable glitch. But digging into the rules, hacks and kluges of HoI3, and real life history, the game is frighteningly accurate.

[...] So I think - if we are now tweaking the school curriculum slightly back in the direction of battles and leaders - it might be worth giving a group of sixth formers a go at doing this as a project. It would certainly add the their understanding of the historical origins of "kettling"."


Ellers tror jeg at en god del realfag kan læres gjennom spill: kjemi, fysikk, matematikk og biologi spesiellt. Jeg håpte i sin tid at Spore skulle bli "evolusjonspillet", desverre ble det bare et småartig barnespill. Men jeg er sikker på at det kommer et slikt spill, og om jeg ikke husker feil kommer det snart et indiespill som baserer seg på virologi. Man kan sikkert lage ganske artige spill med temaer som integralregning og termodynamikk også, bare fantasien setter grenser.

Edit: Et simpelt men kult virologispill kan spilles her: http://www.clinical-.../killerflu.html

Dette innlegget har blitt redigert av freeman: 12. februar 2011 - 14:52

  • 0

#12 Sesseth

Sesseth

    Bruker

  • Medlemmer
  • 287 innlegg
  •   11. april 2011

Skrevet 12. februar 2011 - 18:45

Dette er svært god lesning. Jeg er selv oppriktig interessert i emnet da jeg er lærer samt gamer. Kunne ønske industrien tok ett steg inn i denne nisjen.
  • 0

Dude... Wait. What?


#13 JTBringe

JTBringe

    Bruker

  • Medlemmer
  • 62 innlegg
  •   11. november 2008

Skrevet 13. februar 2011 - 17:22

Jeg var på NGC i år, og det var ganske interessant. Synes det var litt morsomt at Egenfeldt Nielsen snakket engelsk til oss i stedet for dansk, men samtidig så var det nok for det beste :P
Men anyways, money well spent. Veldig lærerikt for oss fremtidige spillutviklere :D
  • 0

#14 oerhört

oerhört

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 997 innlegg
  •   17. august 2002

Skrevet 15. februar 2011 - 03:42

Ass Creed 2 er ganske flink til å komme med interessant lesing om italias historie, sånn forøvrig.


Jepp. Hadde vært grådig kult om resten av spillet (utenom tekstbitene) også hadde noe med Italias historie å gjøre ... :)

Så mye interessant potensiale skuslet bort til en uinteressant konspirasjonssmørje. :)

Dette innlegget har blitt redigert av oerhört: 15. februar 2011 - 03:42

  • 0


0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere