Gå til innhold

3D-spilling fra Sony? (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm.. Revolusjon? Men Xbox 360 har vel allerede denne støtten i større eller mindre grad.. Jeg laget meg nemlig anaglyptiske briller igår av rød og blå cellofan og spiller Skate 2 i 3D for tiden.. Objektene popper ut av skjermen slik de skal i 3D! Ganske herlig!! :D

 

 

Hvordan? Vil gjerne teste ut det selv:)

Lenke til kommentar
Hmm.. Revolusjon? Men Xbox 360 har vel allerede denne støtten i større eller mindre grad.. Jeg laget meg nemlig anaglyptiske briller igår av rød og blå cellofan og spiller Skate 2 i 3D for tiden.. Objektene popper ut av skjermen slik de skal i 3D! Ganske herlig!! :D

 

 

Hvordan? Vil gjerne teste ut det selv:)

 

Som jeg skrev.. Kjøp deg f.eks et par med billige briller, ta ut glassene og sett rød og blå cellofan på.. Det blå må være på høyre øye og rød på venstre..

Endret av René
Lenke til kommentar
Hmm.. Revolusjon? Men Xbox 360 har vel allerede denne støtten i større eller mindre grad.. Jeg laget meg nemlig anaglyptiske briller igår av rød og blå cellofan og spiller Skate 2 i 3D for tiden.. Objektene popper ut av skjermen slik de skal i 3D! Ganske herlig!! :D

 

Men fargene er ikke akkurat noe å skryte av når man gjør det på den måten, alt ser missfarget ut. Regner med at sony sin løsning til ps3 og tv ikke vil trenge rød/blå, slik at fargene blir riktige.

Lenke til kommentar
Hmm.. Revolusjon? Men Xbox 360 har vel allerede denne støtten i større eller mindre grad.. Jeg laget meg nemlig anaglyptiske briller igår av rød og blå cellofan og spiller Skate 2 i 3D for tiden.. Objektene popper ut av skjermen slik de skal i 3D! Ganske herlig!! :D

 

 

Hvordan? Vil gjerne teste ut det selv:)

 

Som jeg skrev.. Kjøp deg f.eks et par med billige briller, ta ut glassene og sett rød og blå cellofan på.. Det blå må være på høyre øye og rød på venstre..

 

 

 

Klart, skjønte det. Tenkte mer på Xbox delen. Hvordan får du til å game skate 2 i 3d? Er det noe du aktiverer et sted i spillet? Altså fremgangsmåten på consolen. Brillene er en grei sak:)

Lenke til kommentar

Nå er vell slike 3D skjermer noe man har lekt seg med en stund, med mindre dette er en "ny" teknologi.

 

Men det er noe man ikke må glemme...

 

Hvordan skapes 3D effekter? Vell, hvordan oppfatter vi dybde på ordenlig? Jo ved at vi har to øyne plassert ved siden av hverandre som oppfatter verden litt forskjellig.

 

For at man skal se 3D på en skjerm må man få den samme effekten. Det er flere måter å gjøre dette på.

 

De fleste av dagens løsninger briller, og de med rød/blå glass løsninge er sjanseløse, ellers er det passive polariserte briller osv. Det finnes også skjermer som ikke krever bilder.

 

Det som er likt for alle er at de baserer seg lure hjernen til å se dybde ved å utnytte synets egenskaper. Trikset ligger i å generere to bilder av samme objekt, men med litt forskjellig vinkling, som presenteres hver for seg til høyre og venstre øye. Dette gjør at hjerne oppfatter dette som et 3 dimensjonalt bilde, på lik linje med noe vi ser på i naturen.

 

Og her kommer problemene inn. Man skal presenteres to bilder. La oss fokusere på PS3 i denne sammenheng. PS3 oppererer med en oppløsning på 1920x1080 pixler, men for å få en 3D effekt må man altså generere to slike blider. Dette betyr at belastningen på konsollen øker tilsvarende. Det blir ikke dobbelt så tungt å drive spillet, for det er andre faktorer også, men det blir en betydelig forskjell. Uansett kan man si at kvaliteten på bildene må reduseres betydelig i forhold til hva man klarer uten 3D.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
jeg ser da ingen feil med fargene..

Prøv å spill f.eks. Mirror's Edge med "red-cyan"-briller og se "Runner vision" ødelagt en del.

 

Ghosting kan være et vesentlig problem, men det blir ikke riktig å antyde at det ikke forekommer problemer med farger.

 

Bruker man nVidia-løsningen må man forøvrig huske på å muliggjøre advanced in-game settings og justere "convergence" (i tillegg til depth). Default-innstillingene kan gi et litt kjedelig resultat.

 

 

Satsingen på 3D er bra, for resultatet kan være skikkelig stilig. Men blir opplevelsen fort for ubehagelig så spørs det om det kommer til å slå an som "hverdagskost" med det første.

Lenke til kommentar

Virker også som en del filmer nå begynner å komme i 3D versjon. Selv foretrekker jeg å se det i vanlig versjon. 3D var morsomt nok på Imax kinoer, men når man sitter i stua så blir det ikke riktig. Fargene blir helt feil, det er ubehagelig å se på, og brillene er utrolig irriterende.

Det er kanskje en morsom gimmick en liten stund, men så går nok de fleste over til vanlig versjon.

Greien med 3D filmer og spill minner meg litt om hvordan folk snakker om at alt av aviser og bøker snart blir digitalt.

Det vil ikke skje ennå fordi det rett og slett er ubehagelig å lese en 500 siders bok på en skjerm.

På samme måte er det ubehagelig for mange med 3D sånn som det er nå.

Det kan blir normen i fremtiden, men vi må nok vente litt til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...