Gå til innhold

Opptøyene i den arabiske verden


Anbefalte innlegg

Denne tråden brukes til å poste informasjon om den siste tids tumulter og protester i midt-østen.

 

Som de fleste sikkert har fått med seg så har det nylig vært en aldri så liten folkerevolusjon i Tunisia som nå er i ferd med å spre seg i regionen. Egypt er nå den siste i rekken.

 

Hva tror dere kommer til å bli utfallet av alt dette?

 

mobarak003.jpg

 

http://www.youtube.com/watch?v=fee4VkqMkNw

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De er lei av skatter og reguleringer.

Viss høye skatter og avgifter var en betydelig årsak til opptøyer, så er det vel heller andre land som har bedre grunn til å gjør opprør. Så vidt jeg vet så har verken Egypt eller Tunisia spesielt høye skatter eller spesielt strenge reguleringer.

 

Jeg tror heller at arbeidsløshet, korrupsjon og mangel på folkestyre er viktige årsaker, til opptøyene vi ser nå.

Endret av Feltherre
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet så har verken Egypt eller Tunisia spesielt høye skatter eller spesielt strenge reguleringer.

 

Feil.

Først, Egypt. Wikipedia sier at Egypt har en individuell skatt på 10-20%. Mens Tunisia har en skatt fra 0-35½. Ingen av disse landene har altså et veldig høyt skattenivå.

 

Reguleringer kan selvfølgelig vær en av mange årsaker til opptøyene, det kommer i så fall ikke særlig godt fram.

 

De som protesterer i Egypt, klager først og fremst på:

The demonstrations and riots were reported to have started over police brutality, state of emergency laws, unemployment, desire to raise the minimum wage, lack of housing, food inflation, corruption, lack of freedom of speech and poor living conditions.
Kilde

 

De som protestere i Tunisia ser ut til å ha mange av de samme motivene:

The demonstrations and riots were reported to have started over unemployment, food inflation, corruption, freedom of speech and poor living conditions.
Kilde

For meg så ser det ikke ut som om skatter og reguleringer er hoved bekymringen til de protesterende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leste du kilden?

Hva var det som fikk familiefaren Mohamed Bouazizi til bli så desperat at han begikk selvmord på en slik grufull og offentlig måte? Svaret er statlige reguleringer: mangelen på økonomisk frihet. Den 17. desember opplevde Bouazizi det som må ha vært et mareritt for han. I Tunisia er det nemlig slik at man trenger statlig tillatelse for å bedrive fredelig aktivitet slik som å selge grønnsaker. Bouazizi hadde ikke lisens og da politiet foretok en razzia konfiskerte de alle hans varer og dermed hans levebrød.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet så har verken Egypt eller Tunisia spesielt høye skatter eller spesielt strenge reguleringer.

 

Feil.

 

Onar Åm skriver sjelden om noe med mindre det kan støtte opp om hans politiske syn. Ting som delvis støtter hans politiske syn, "tilpasses" slik at det underbygger hans sak. I denne saken sammenligner han Tunisa mot Norge. Problemet med dette er at vi IKKE har så ville tilstander som i Tunisia. Tunisia ble ikke styrt på en ryddig måte slik som Norge blir. Om stakkars Onar Åm mener vi skatter for mye, så får han komme med skikkelige argumenter. Faktum er nok at hans eneste argument er grådighet, og derfor må han finne på håpløse sammenlikninger. Grønnsakshandleren satte fyr på seg selv fordi regimet i Tunisia nærmest terroriserte befolkningen. Og for guds skyld, ikke kom her og si at vi nordmenn lever i et samfunn som i det hele tatt ligner på Tunisia (jeg tror nemlig dere er arrogante og uvitende nok til å påstå noe sånt).

 

Diskuter gjerne skatt og statlig inngripen, men hold det på et saklig nivå. Onar Åm er så gjennomsiktig og flåsete at jeg får vondt.

Lenke til kommentar

Noen som fikk med seg de svenskene som ble angrepet av en sint mobb i Tunisia?

 

http://www.youtube.com/watch?v=ANBFMhrjSs4

 

http://www.youtube.com/watch?v=jIa9RYbbriI

 

Om noen hadde greid å bekrefte/avkrefte militær tilknytning på disse karene så hadde det vært kjempeflott. Vet ikke hva jeg skal tro om saken, kanskje de var der for å destabilisere.

 

Fotografier fra jaktturen hadde gjort seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Diskuter gjerne skatt og statlig inngripen, men hold det på et saklig nivå. Onar Åm er så gjennomsiktig og flåsete at jeg får vondt.

 

Selv om jeg er enig med Onar i endel ting maa jeg desverre inroemme at Dux har ett poeng her. Har diskutert endel med Objektivistene fra DLF, men Onar er at annet enn Objektiv og jeg tror ikke han er representativ paa nivaaet innen DLF som jeg syns er ganske saklig, selv om de ikke er istand til aa forsvare sin PolitiStat og blir noe forstyrret naar man nevner Ayn Rand-kulten.

 

Dog, de trekker i riktig rettning, mindre byraajrati og mindre stat.

Lenke til kommentar

I denne saken sammenligner han Tunisa mot Norge. Problemet med dette er at vi IKKE har så ville tilstander som i Tunisia.

 

Du fattet ikke poenget!? HVORFOR skal man måtte behøve statlig tillatelse for å selge frukt og grønnsaker? Det er absurd! Det finnes ingen prinsipiell forskjell mellom ordningen her og i Tunisia? Effektene av en slik ordning på økonomien og enkeltmennesket blir uansett de samme

 

Tunisia ble ikke styrt på en ryddig måte slik som Norge blir.

 

Eneste forskjellen er at i Norge er produktiviteten så høy at vi er mindre sårbare for slike statlige inngrep!

 

ikke kom her og si at vi nordmenn lever i et samfunn som i det hele tatt ligner på Tunisia

 

Det ER forskjell på Norge og Tunisia, men for oss som opplever den knugende undertrykkingen på kroppen hver dag er kanskje ikke forskjellen SÅ stor som du vil ha det til. Det er tydelig at du er på riktig side av pistolmunningen og ikke opplever hvordan det er er å bli utsatt for overmakt. Forøvrig er det du EGENTLIG sier her er at du kun ønsker å skru skrustikkene så hardt igjen at ofrene tåler det uten å ville helle bensin og tenne på seg selv. Men hvis de bare lider litt i det stille og betaler skatten sin og adlyder uten å lage for mye bråk, da er det helt ok.

Lenke til kommentar

Leste du kilden?

Hva var det som fikk familiefaren Mohamed Bouazizi til bli så desperat at han begikk selvmord på en slik grufull og offentlig måte? Svaret er statlige reguleringer: mangelen på økonomisk frihet. Den 17. desember opplevde Bouazizi det som må ha vært et mareritt for han. I Tunisia er det nemlig slik at man trenger statlig tillatelse for å bedrive fredelig aktivitet slik som å selge grønnsaker. Bouazizi hadde ikke lisens og da politiet foretok en razzia konfiskerte de alle hans varer og dermed hans levebrød.

Ja, jeg leste det som visstnok skal være kilden.

Sitat fra Wiki siden til Mohamed Bouazizi.

Mohamed_Bouazizi was a Tunisian street vendor who burned himself to death on December 17, 2010, in protest of the confiscation of his wares and the humiliation that was inflicted on him by a female municipal official.

 

Regardless, Bouazizi was publicly humiliated when a 45-year-old female municipal official, F. Hamdi, slapped him in the face, spat at him, confiscated his electronic weighing scales, and tossed aside his fruit and vegetable cart; all while her two colleagues assisted her in beating him.[20] It was also stated that she made a slur against his deceased father.[18] Her gender made his humiliation worse due to expectations in the Arab world.

 

Å bli offentlig ydmyket av en kvinne, særlig i den arabiske verden, er ganske skamfullt for en mann.

Onar Åm trekker en slutning han ikke har dekning for, han kan ikke vise til at statlige reguleringer var hovedmotivet for at Mohamed_Bouazizi satte fyr på seg selv, ei heller at det er protestantene sine hovedmotiver. Det er sikkert noen som har ambisjoner om å redusere statlig reguleringer, men både Tunisia og Egypt sliter med større problemer, feks arbeidsløshet, høye matvarepriser, korrupsjon, ytringsfrihet og generelt dårlige leveforhold. Når jeg leser om livet til Mohamed_Bouazizi, så virker det som om han hadde mange motiver bak sine hendelser. Jeg tror at bildet er langt mer komplekst enn, "statlige reguleringer er roten til alt ondt".

Lenke til kommentar

Langt bedre at folket selv gjør opprør, fremfor at fremmede makter skal komme inn og gjøre det for dem.

 

Men vestlige makter vil ikke nødvendigvis være fornøyd med dette, siden de som kommer til makten ikke vil være like trolige til å sverge lojalitet til oss som når det er vi som har gitt dem makten.

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...