Gå til innhold

Hvilke lysmåling,hvitbalanse er best til Nordlysfotografering


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvilke instillinger som anbefales for nordlysfotografering?

på lysmåling er det evaluerende eller andre som egner seg best?

på hvitbalanse er det best å bruke auto eller andre som kansje fanger opp mere farger i nordlyset,og gjerne andre innstillinger som dere kan anbefale for minst mulig støy.

Jeg har canon 7 d og canon 17-55 f2.8

Lurer osgå på et annet objektiv som er (vidt) som kan være bra?fast er vel best?

Så har jeg en melding på skjermen jeg ikke vet hva er ,det står:exp Sim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nordlys er slett ikke sollys - det er partikler ledet inn i jordens magnetfelt.

 

Har ikke skutt nordlysbilder selv, men vil anta at det går fint med vanlig lysmåling med en -1 eller så eksponeringskompensasjon.

 

 

Skyt i RAW, så kan du finjustere eksponering, hvitbalanse og farger i etterbehandlingen.

 

 

Edit: Sollys har forøvrig i den grad forskjellig hvitbalanse avhengig av hvor høyt solen er på himmelen, og spesielt reflektert sollys fra skyer sent på kvelden..

 

 

Og: Bruk stativ! Her skal du ha lukker på flere sekunder, minst! Les mer i denne tråden.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvilke instillinger som anbefales for nordlysfotografering?

på lysmåling er det evaluerende eller andre som egner seg best?

på hvitbalanse er det best å bruke auto eller andre som kansje fanger opp mere farger i nordlyset,og gjerne andre innstillinger som dere kan anbefale for minst mulig støy.

Jeg har canon 7 d og canon 17-55 f2.8

Lurer osgå på et annet objektiv som er (vidt) som kan være bra?fast er vel best?

Så har jeg en melding på skjermen jeg ikke vet hva er ,det står:exp Sim

 

Nd filter gjør jobben

Lenke til kommentar

Nd filter gjør jobben

Uhm - hva? Nå er vel sjelden problemstillingen at det er for mye lys under nordlysfotografering - man går vel ofte heller litt opp i ISO for å få nok lys. Kan ikke helt se hva man skal med ND-filter her, med mindre du skal eksponere i flere minuttet, og da blir vel det fine mønsteret bare grøt...

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Nd filter gjør jobben

Uhm - hva? Nå er vel sjelden problemstillingen at det er for mye lys under nordlysfotografering - man går vel ofte heller litt opp i ISO for å få nok lys. Kan ikke helt se hva man skal med ND-filter her, med mindre du skal eksponere i flere minuttet, og da blir vel det fine mønsteret bare grøt...

 

RAW......

 

Et gradert ND filter. Snap!

Lenke til kommentar

Når jeg fotograferer nordlys bruker jeg (som alltid) manuel eksponering og spotmåling - kjører mest på magefølelse though. Typisk eksponering er blender 2.8, ISO1000ish og ~10 sec eksponeringstid.

 

4497667601_a59cffbfeb_z.jpg

24mm - ISO1250 - 10 sec - f/2.8

 

Edit: Har aldri opplevd at ND-filter har vært nødvendig... ikke graderte heller.

 

Edit2: Mer lysstyrke har dog vært ønskelig mange ganger. ;)

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Takk for mange tips.Men mitt største problem er å bestemme meg for hvilke vidvinkel objektiv jeg skal kjøpe,trur vel at fast er å anbefale .

Er det noen som har å anbefale et objektiv?

 

Her er noen komentarer jeg har fått ang vidvinkel:

det er lettere å treffe med fokus siden vidvinkler er hyperfokale fra relativt kort avstand, selv ved stor blenderåpning

og:

Bruk av vidvinkel ved nordlysfotografering gir deg flere fordeler i tillegg til at du får med deg "hele motivet".

 

Du kan ha lengre eksponeringstid med en vidvinkel enn med et normal/tele-teleobjektiv uten å få skjemmende stjernespor. Kjekt dersom nordlyset er svakt

Lenke til kommentar

Takk for mange tips.Men mitt største problem er å bestemme meg for hvilke vidvinkel objektiv jeg skal kjøpe,trur vel at fast er å anbefale .

Er det noen som har å anbefale et objektiv?

Hvorfor skal du ha deg et nytt objektiv når du har en et fra før av som går ned på 17mm samt blender på 2.8? Om jeg var deg så ville jeg heller eksprimentert med det du har nå av objektiv før du kjøper en ny vidvinkel som kanskje er unødvendig.

Lenke til kommentar

Takk for mange tips.Men mitt største problem er å bestemme meg for hvilke vidvinkel objektiv jeg skal kjøpe,trur vel at fast er å anbefale .

Er det noen som har å anbefale et objektiv?

Hvorfor skal du ha deg et nytt objektiv når du har en et fra før av som går ned på 17mm samt blender på 2.8? Om jeg var deg så ville jeg heller eksprimentert med det du har nå av objektiv før du kjøper en ny vidvinkel som kanskje er unødvendig.

 

Er nok en fordel med et lyssterkt fastobjektiv,helst på f/1.2 så bildene ikke blir så mørke når man bruker nd-filter :)

 

For og være litt alvorlig,brennvidden vil jo være avhengig av avstanden,så en normal-zoomobjektiv er nok bedre en et vidvinkel-zoom da har du et større register og justere brennvidden utifra.

Lenke til kommentar

Jeg ser nå for meg at jeg vil få bedre bilder med et fastobjektiv,jeg inbiller meg at det er mindre linser i objektivet og at det er mere lyssterkt,17-55 f2.8 som jeg har er jo bra på mange måter,men jeg liker ikke de runde lysrefleksjonene som jeg får hele tiden

 

Flare ?

 

Bruker du et uv-filter på objektivet ?

Lenke til kommentar

Antall linseelementer har i aller høyeste grad betydning for flare. Zoomobjektiver med store blenderåpninger vil i sin natur være mer utsatt for flare. Coating reduserer interne refleksjoner, men kan ikke eliminere dem helt, og jo flere glass til luft-overganger en optisk konstruksjon inneholder, jo vanskeligere blir det å kompensere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...