Gå til innhold

Vurderer Nytt speilrefleks d7000?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

For å starte på scratch så kjøpte jeg Nikon d40 like etter det kom ut å jeg likte det veldig bra, tok fine å deilige bilder, er å var bra å holde i når jeg tar bilder.

Forøvring var mitt første speilrefleks.

 

Nå vurderer jeg sterkt å finne meg ett nytt ett som tittelen tilsier Nikon d7000.

 

Har lest å sett en del video reviewer å detta ser ut som ett veldig bra dslr kamera.

Har også sett litt på nikon 300s dog ser ikke verst ut detta heller, men

som sagt jeg lurer på om noen som har erfaringer med disse?

 

Hvordan di funker "in acion" er bra kjøp,hvilken er bedre når det gjelder bilder og video.

Jeg tenker mest på att det vil bli bilder jeg tar, å ikke video derfor har jeg utelukket cannon vet ikke om jeg kanskje burde revurdere canon men..

Men video er jo kjekt når man først kjøper ett nytt ett,men det er ikke pri 1 for å si det sånn.

 

Håper på svar mvh ivan

Endret av Ivan83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liker du å holde i og bruke Nikon, så synes jeg du skal holde deg til det.

 

Å utelukke et kamera fordi det også har video er som å ikke ville kjøpe en bil fordi den også har cd-spiller - det innvirker ikke på resten av kvaliteten. Men - tror så du like gjerne kan holde deg til Nikon.

 

Tror jeg heller ville gått for D7000 enn D300s - men dra i butikken og klå - kikk på hvilket som ligger best i hånden.

 

Du kan også vurdere å beholde D40 og heller kjøpe optikk - kommer an på prioritering og hva du har lyst til. Men - D7000 ser ut til å være et glimrende hus. :)

Lenke til kommentar

Ikke meningen å kuppe hele tråden, men ofte like upopulært å lage nye tråder :p

 

Jeg vurderer også å kjøpe D7000. Dette blir da mitt første speilreflekskamera, men jeg tenker det er like greit å kjøpe et skikkelig med en gang så jeg slipper å oppgradere med det første.

 

Bruksområdet mitt blir primært på tur til natur og landskapsbilder og ellers litt allroundbruk. Jeg vil gjerne ha muligheten til å ta gode bilder i skumring og månelys, noe jeg har savnet med kompaktkameraet mitt.

 

Hvordan er det egentlig å bruke speilrefleks i streng kulde? Altså <-20°? Det er vel egentlig under operasjonstemperaturen som er oppgitt, men fungerer jo ofte alikevel... Erfaringer?

 

Slik jeg ser det er Nikon D7000 m/16-85mm VR stort sett bra til min bruk, men kansje ikke det mest lyssterke objektivet.

 

Noen som kan gi meg tips til hva jeg bør ha av ekstrautstyr når jeg først kjøper? Som f.eks. stativ, kameraveske som er god å ha på tur. Og hvilken objektiv nr. 2 vil være bra hvis jeg vil ha et lyssterkt objektiv til min bruk som ikke koster så alt for mange tusenlapper?

Lenke til kommentar

Objektiv nr. 2: Nikon 35/1.8

 

Kjøp et ekstra batteri. Det blir alltid tomt når du trenger det som mest. Uansett hvor lenge det varer...

 

Kjøp to eller flere minnekort i stedet for ett stort.

 

Ta med en blits som støtter Nikon CLS, den nye SB-700 ser veldig bra ut.

 

Legg et par tusenlapper i Adobe Lightroom.

 

 

Og som alltid, en god fotobok eller to samt et kurs...

Endret av rogkas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

D7000 uten tvil! hadde det selv i bestilling. til jeg ombestemte meg og valgte et bedre objektiv i stedet. kunne ikke ta begge :p

Men nå venter jeg på D700 sin oppfølger. vil ha fullformat OG video i Nikon format hehe.

har aldri rørt D7000. Men testene virker ganske positive. 6fps burde tilfredsstille de fleste hobbyister hva sportsfoto angår. Nikons flaggskip har 11 fps.

 

Du kommer til å bli ganske fornøyd med den oppgraderingen. Oppgraderte selv fra D50 til D90 ifjor. Og det var en helt ny verden. en ting er sikkert, du kommer til å lure på hvordan du klarte å se bilder på den lille skjermen på D40'en :)

 

ekstra batteri sier du? tja, har klart meg fint på et batteri og 500 bilder. men når man har muligheten til å ta video og, så er nok et ekstra batteri kjekt å ha.

Lenke til kommentar

Hei!

 

For å starte på scratch så kjøpte jeg Nikon d40 like etter det kom ut å jeg likte det veldig bra, tok fine å deilige bilder, er å var bra å holde i når jeg tar bilder.

Forøvring var mitt første speilrefleks.

 

Nå vurderer jeg sterkt å finne meg ett nytt ett som tittelen tilsier Nikon d7000.

 

Har lest å sett en del video reviewer å detta ser ut som ett veldig bra dslr kamera.

Har også sett litt på nikon 300s dog ser ikke verst ut detta heller, men

som sagt jeg lurer på om noen som har erfaringer med disse?

 

Utifra det du sier, bør du finne en butikk hvor du kan holde i dem. D300s og D7000 er av andre størrelser enn D40. Utifra bilder her ser de ser temmelig like ut, men det kan være grepet føles forskjellig. Det som kan være interessant er hvor knappene sitter.

 

Begge har værtetting.

 

Fant denne linken som kan være insteressant: D300s vs D7000

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Jeg tror det er en stund til produsentene klarer å få en 19-24" skjerm inn på baksiden av et kamera. Men det hadde jo vært kult...

 

Heheh. Tenkte mer på at når en kommer hjem og sleger bildene i PCen, så skulle en ønske man kunne tatt enkelt på nytt.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Takker for svar folkens!

 

Tror jeg vil gå for d7000 etter leste litt mere å googlet litt om det.

Virker som det mest positive kjøpet av di to dslr`sà til mitt bruk, siden jeg blir å ta mest bilder av natur,vinter og landskap. Noe by bilder av tekstur blir det vell også når jeg blir å sprader i sentrum å deromkring.

Blir ikke så mye sport relaterte bilder som er å bevegelse heller, leste førøvrig att 300s var kanskje litt bedre på dette nivået.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er litt usikker på hvilket kit objektiv jeg skal bestille med.

 

Her kommer det ann på hva jeg skal bruke det til selfølgelig ,men som sagt det blir mest naturbilder, å by bilder av slag så å si alt ute. Noe julebilder etc også hehe.

 

Blir vell 16mm-85mm eller 18mm-105mm den 18-200 skipper jeg for øyeblikket siden blir ikke mye zoom enda, det blir utpå nyåret en gang.

 

Men er det en fordel å kjøpe 18-105mm siden bredere aspekt eller.. den 16-85 går jo lengre ned så kan jo være en fordel det også.. noen innput?

 

Eller man kan skippe kit`a å finne ett annet kanskje bedre litt usikker her..

 

/ivan

Lenke til kommentar

Du kan få et trangere utsnitt ved å beskjære bildet men du kan aldri utvide utsnittet i etterkant, så mer i den vide enden er som oftest å foretrekke over mer tele.

 

16-85 er også et bedre objektiv selv om marginene ikke alltid er så store, så det er det jeg ville valgt.

 

Siden alle tar bilder på forskjellig måte så må du vurdere selv om du har bruk for videre vinkel enn 18 mm.

Lenke til kommentar

Du kan få et trangere utsnitt ved å beskjære bildet men du kan aldri utvide utsnittet i etterkant, så mer i den vide enden er som oftest å foretrekke over mer tele.

 

16-85 er også et bedre objektiv selv om marginene ikke alltid er så store, så det er det jeg ville valgt.

 

Siden alle tar bilder på forskjellig måte så må du vurdere selv om du har bruk for videre vinkel enn 18 mm.

 

Joa du har nokk rimelig rett i det du sier når jeg tenker meg om.

Akkurat nå blir det obkjetivet 16-85mm å passe meg godt, man blir vell å kjøpe ett nytt objektiv senere som har mere zoom når den tid kommer.

 

Har ett nikkor vr zoom til D40`n, får se om jeg gir det til min søster siden det er 50/55-200mm siden jeg vil ha ett objektiv med høyere zoom.

 

Uansett er ganske sikker på dette blir ett bra kjøp!

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på hvilket kit objektiv jeg skal bestille med.

 

Her kommer det ann på hva jeg skal bruke det til selfølgelig ,men som sagt det blir mest naturbilder, å by bilder av slag så å si alt ute. Noe julebilder etc også hehe.

 

Blir vell 16mm-85mm eller 18mm-105mm den 18-200 skipper jeg for øyeblikket siden blir ikke mye zoom enda, det blir utpå nyåret en gang.

 

Men er det en fordel å kjøpe 18-105mm siden bredere aspekt eller.. den 16-85 går jo lengre ned så kan jo være en fordel det også.. noen innput?

 

Eller man kan skippe kit`a å finne ett annet kanskje bedre litt usikker her..

 

/ivan

 

16-85 helt klart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...