Gå til innhold

Skal kjøpe kamera, Canon 1000D, 450D eller 500D?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg speilrefleks, og har da sett på følgende modeller fra Canon:

1000D, 450D og 500D.

 

Har folk noen pros og cons på disse? Vi har 450D i bruk via skole, og jeg synes dette kameraet fungerer veldig greit. Det ligger godt i hendene mine, og jeg føler at det har gode funksjoner for å få til de bildene jeg blir å ta.

Jeg trenger ikke noe veldig fancy og flott, og har egentlig satt 5000 som endelige grense, gjerne 4000 om det lar seg gjøre.

 

Er det noen kamera jeg burde se på fra andre modeller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan iallefall uttale meg om Canon 1000d da jeg selv eier dette kamerat, og vel har brukt det aktivt i snart et år. Etter tips kjøpte jeg kitobjektivet (18-55) med IS, ettersom det var mye bedre enn versjonen uten IS, og i et halvt år var det også det objektivet jeg hovedsaklig brukte. Jeg hadde null erfaring med digitale speilreflekskameraer, og jeg har ikke angret et sekund på kjøpet! Kameraet har enkle og gode menyer, de viktigste knappene er lett tilgjenglig, og både vekten og størrelsen var for meg veldig passende som nybegynner. Videofunksjon har aldri vært et savn for min del, og de få gangene jeg har hatt behov for å filme i skolesammenheng har jeg brukt programvare eos movrec som gjør at man med en pc kan filme.

 

Selv nå føler jeg ikke et kjempestort behov for en oppgradering til et større kamera med flere megapiksler og knapper. Med mitt canon 1000d tok jeg for meg litt og litt, og har fortsatt masse å lære når det gjelder kameraet. Prisen på kamerahus og kitobjektivet 18-55 (uten IS) ligger i dag på rundt 3000. Det er fortsatt mulig å oppdrive kitobjektivet med IS, og japanphoto har iallefall versjonen med IS i sin nettbutikk ( er ikke på lager, men sikkert mulig å oppdrive i butikk).

 

Med denne pakken, et par minnekort og f.eks Canon EF 50mm f/1.8 II til en pris av 850 vil jeg si du har en veldig fin pakke som du senere kan bygge videre på med ekstern blits, batterigrep, bedre objektiver osv.

 

Kort og godt er jeg veldig fornøyd med mitt canon 1000d som etter min mening tar like så gode bilder som mine andre venner som har både 500 og 550d.

 

For summen du har satt deg, helst 4000 vil jeg si at du får en god pakke om du går for det over. Canon 500d med kitobjektivet (uten is) går for 4000, mens 450d ligger på samme pris med kitobjektivet som har IS. Om du føler deg fornøyd og har kjennskap til 450d, og dette dekker dine behov, så er det kanskje like greit å gå for 450d, men velg det kameraet som passer best dine bruksområder, økonomi og behov.

 

Andre modeller fra andre merker har jeg ikke kunnskap om å uttale meg om, men håper min erfaring ved 1000d hjalp litt :)

Lenke til kommentar

Jeg begynte med 500D og hadde nok valg 1000D om jeg hadde visst det jeg vet idag. Grunnene er at jeg ikke bruker videodelen på kameraet, og at jeg uansett kom til å oppgradere og da hadde tapt mindre penger.

 

Alle speilreflekser i denne prisklassen tar gode bilder, så et tips kan være å stikke innom en forhandeler å klå litt på modellene. Det at kameraet er godt å holde i for deg, betyr som oftest flere gode bilder.

Lenke til kommentar

Jeg har Canon 500D. Det er smuuuuuuuudesmud! Dritdigg å holde i, samt. veldig enkle menyer.

 

Velg Canon 500D! :new_woot:

 

Det ligger vel midt i mellom 450D og 1000D tenker jeg. (?) Søstra mi har 1000D, og er ikke så chill med tanke på knappene i den ytre del.

 

Spør hvis det er no mer!

 

God helg! :D

Lenke til kommentar

500D mellom 450D og 1000D? Riight.

 

500D er etterfølgeren til 450D; og har en del snasne features du ikke har i 450D - litt høyere oppløsning, litt større søker, spot-lysmåling, markant høyere oppløsning på skjermen og ikke minst video. Fin sammenligning hos dpreview.

Edit: Hjelper også å lese den sammenligningen. ;)

 

Du ha jo erfaring med 450D fra skolen, og så får du kikke på om forskjellene er verdt prisforskjellen.

 

Klarer du prisen ville jeg klart valgt en bedre modell enn 1000D. Når det er sagt er 450D et snasent kamera jeg har anbefalt til flere.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

500D mellom 450D og 1000D? Riight.

 

Trondster har helt rett, 500D ligger over 450D og er billigste variant fra Canon hvis du skal ha video. Canon har forøvrig lagt på stadig flere funksjoner etter hvert som de har oppgradert og 550D (som erstatter 500D igjen) er ennå et hakk bedre.

 

Jeg har ingen problem med å anbefale noen av modellene og det er egentlig bare å bestemme seg hvilke finesser som absolutt må med.

 

Største ulempen med 1000D ligger sannsynligvis i enklere autofokus og tregere seriebildefunksjon. Men enklere betyr ikke dårlig og for vanlig bruk sammen med en standardzoom fungerer den greit. Pass forøvrig på (som Paisley skriver) å få med Canon 18-55 IS hvis du velger 1000D for noen av de "beste" tilbudene er med en billigere og dårligere versjon av objektivet uten stabilisator. Det kan forresten også gjelde andre Canon-kameraer.

 

Hadde jeg vært på kamerajakt i øyeblikket ville jeg sjekket Nikon D3100 også.

Lenke til kommentar

 

500D er etterfølgeren til 450D; og har en del snasne features du ikke har i 450D - litt høyere oppløsning, litt større søker, spot-lysmåling, markant høyere oppløsning på skjermen

 

450D har spot-måling.

 

Ellers er husene 450D og 500D prikk like, er vel den samme søkeren også?

Skjermen er som sagt bedre på 500D noe jeg synes er ganske viktig.

 

Hvorfor ikke få tak i en brukt 40D eller 50D i stedet? Disse er rimelige for tiden og er i en annen klasse. Bilkvaliteten er den samme uansett hva du velger omtrent.

Lenke til kommentar

500D er etterfølgeren til 450D; og har en del snasne features du ikke har i 450D - litt høyere oppløsning, litt større søker, spot-lysmåling, markant høyere oppløsning på skjermen

450D har spot-måling.

Nei, når man skal nevne forskjeller mellom 450D og 500D, så kan det kanskje være verdt å liste opp de forskjellene, og ikke blande inn forskjeller mellom 400D og 450D? :blush::whistle:

Nei - spotmåling og større søker var forskjeller mellom 400D og 450D, og ikke fra 450D og opp til 500D.

 

Vi prøver igjen: 500D har noen features du ikke har i 450D:

Litt høyere oppløsning og markant høyere oppløsning på skjermen, og ikke minst video. Det er også andre småting, som mulighet for høyere ISO, justerbar støyreduksjon, større buffer og vignetteringskorreksjon, men største forskjeller er video, høyere oppløsning og bedre skjerm.

Lenke til kommentar

500D er etterfølgeren til 450D; og har en del snasne features du ikke har i 450D - litt høyere oppløsning, litt større søker, spot-lysmåling, markant høyere oppløsning på skjermen

450D har spot-måling.

Nei, når man skal nevne forskjeller mellom 450D og 500D, så kan det kanskje være verdt å liste opp de forskjellene, og ikke blande inn forskjeller mellom 400D og 450D? :blush::whistle:

Nei - spotmåling og større søker var forskjeller mellom 400D og 450D, og ikke fra 450D og opp til 500D.

 

Vi prøver igjen: 500D har noen features du ikke har i 450D:

Litt høyere oppløsning og markant høyere oppløsning på skjermen, og ikke minst video. Det er også andre småting, som mulighet for høyere ISO, justerbar støyreduksjon, større buffer og vignetteringskorreksjon, men største forskjeller er video, høyere oppløsning og bedre skjerm.

 

Blande inn? Var ikke jeg som påstod at 450D ikke hadde spot-måling i utgangspunktet.

Jeg mente at 450D og 500D er identiske konstruksjonsmessig, ikke når det kommer til funksjoner. Det du nevner er helt korrekt. Men la oss ikke krangle om småting.

Slik det nevnes av Nautica er 1000D og 400D relativt like. 450D, 500D og til dels 550D har også mange likheter men er en klasse over 1000D og 400D etter min mening. 450D var på en måte starten for den nye linjen i xxxD serien som har fortsatt til dagens 550D.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...