Gå til innhold

Nytt Kamera, 60D, 550D eller A33?


Anbefalte innlegg

Som tittelen sier er jeg på utkikk etter nytt kamera. Hadde et Sony A300 før men det ble stjålet i sommer og har nå fått forsikringspengene. I tillegg til kitlinsen på 18-50mm hadde jeg fått en Sony SAL 18-250mm. Jeg bruker primært kameraet på diverse fester, tilstelninger osv. Men den store hobbyen er å ta bilder på fjellet når jeg er på ski. Er et kamera til dette jeg egentlig er ute etter.

Min checkliste er:

- Video er et "must" siden jeg bruker dette med ski osv.

- Er ute etter å ha 2 linser, 1 på 18-50mm og en på ca50-250/300mm

- Har max 11 000 og bruke.

 

 

A33

Siden jeg sitter igjen med en 18-50mm fra Sony så tenkte jeg først å gå for A33. Det har jo blitt rost opp i skyene. Jeg har vært på butikken og kjent på herligheten og liker det egentlig ikke. Syntes det er altfor lite. Greit å holde i selve kameraet, men føler ikke jeg får noe tak og tenker dette kan ha litt og si ute i naturen. Fordelene med dette er at da trenger jeg kun kjøpe en linse som er på opptil +200mm, siden jeg allerede har en på 18-50mm.

- Dette koster meg ca 9000(Hus + langlinse på 70-300mm)

 

Canon 60D

Dette er det kameraet jeg har mest lyst på. Det er stort og ligger veldig godt i hånden min. Han nede på fotovideo mente dette ville egne seg meget godt i bakken på ski. Samtidig liker jeg den skjermen man kan snu. Det jeg tenker om dette kameraet er at det kanskje er litt overkill for meg. Jeg er veldig uerfaren i fotoverdenen og veldig usikker. Men vil samtidig ha et kamera som jeg kan bruke ordentlig og som kanskje varer en stund(selv om det forandrer seg fort)

- For 11 000 kan jeg få dette og 2 linser på fotovideo.(Hus m/kot + langlinse)

 

550D

Er egentlig "ikke" interessert i dette spesielt, men siden 60D kan være overkill og jeg ikke liker grepet på Sony så er dette alternativet. Det er mye rimeligere og har vel til dels de samme funskjonene som 60D?

 

- Hvor mye penger burde jeg ha ekstra til evt ekstrautstyr?

 

Jeg vet at dette kjøpet egentlig bør bestemmes av meg personlig, men søker litt hjelp, tips og erfaringer her. Så hvis noen har noen innspill hadde det vært supert og få vite det :)

 

- Oscar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glem 550D.

 

Ser for meg at du kanskje kommer til å stå på ski å følge etter noen andre som står nedover bakken. I så fall er vridbar skjerm et krav.

 

Har ikke peiling på Sony sitt A33 så der vil jeg rett og slett ikke uttale meg.

 

Når det gjelder 60D er dette sikkert et godt kamera til det jeg tror er ditt bruk. I stedet for objektivene 18-55 og 55-250 ville jeg heller kanskje valgt EF 15-85mm til bruk i skiløypa. Dette er bedre optisk, i tilegg får du både vidvinkel og kort tele, noe som gjør at du slipper å styre med bytting av objektiver oppe i skibakken.

Velg heller 15-85mm i stedet for de to andre objektivene.

 

Ikke spar på pengene når du kjøper optikk. Kjøp heller billig kamera + god optikk, i stedet for dyrt kamera og billig optikk. Men siden det kun er 60D som har vridbar skjerm fra canon er vel dette det eneste valget du har, det er absolutt ikke noe dårlig valg.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Ja så da kan jeg slippe unna med det ene? Og heller anskaffe meg et lenger/større senere hvis jeg føler behovet for det?

 

EDIT: Ser nå at det da vil komme på ca 13k for hos og 15-85mm. Og det har jeg desverre ikke råd til :p Er max 11 og da er det max, har ikke mer penger enn det desverre.

Men er det noen objektiv dere kan anbefale som ikke kommer i kit pakke?

Så kan jeg heller kjøpe Kit + annet objektiv?

Endret av Gjaevert
Lenke til kommentar

Ja så da kan jeg slippe unna med det ene? Og heller anskaffe meg et lenger/større senere hvis jeg føler behovet for det?

 

Jeg tror at 15-85 er en bedre brennvidde i skibakken enn 18-55. Det gir deg større fleksibilitet. Dessuten er kvaliteten en god del bedre på 15-85 objektivet.

Et dedikert teleobjektiv kan du heller kjøpe senere ja.

 

Objektivet er hverken dyrt eller noe særlig billig, men det er et langt bedre kjøp enn noe 18-55.

https://prisguiden.no/product.php?product_id=113247

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Ja så da kan jeg slippe unna med det ene? Og heller anskaffe meg et lenger/større senere hvis jeg føler behovet for det?

Ja, jeg tror også at du klarer deg med en 15-85mm i første omgang. Det er et godt og allsidig objektiv.

 

Når du har brukt det en stund, så er det lettere å si hva du bør utvide samlingen med.

Lenke til kommentar

Ja den kan sikkert være fin den. Jeg er såpass grønn at jeg personlig kan ikke gi deg noen konkret tilbakemelding på hva jeg tenker om den. :p

Men jeg kan ta meg en tur på fotobutikken igjen imorgen og høre hvilke ulike ting de hr og evt kan anbefale meg sammen med 60D.

 

Jeg ser absolutt poenget dere med 1 linse istedenfor 2 altså. Grunnen til at jeg i første post skriver at jeg er på utkikk etter 2 er fordi det var det jeg hadde fra før. Og tenkte derfor at det var kjekt å kjøpe det igjen siden jeg var veldig fornøyd.

Men etter deres 2 siste innlegg så er jeg forsåvidt helt enig i at 1 kan holde.

Lenke til kommentar

Ja den kan sikkert være fin den. Jeg er såpass grønn at jeg personlig kan ikke gi deg noen konkret tilbakemelding på hva jeg tenker om den. :p

Men jeg kan ta meg en tur på fotobutikken igjen imorgen og høre hvilke ulike ting de hr og evt kan anbefale meg sammen med 60D.

 

Jeg ser absolutt poenget dere med 1 linse istedenfor 2 altså. Grunnen til at jeg i første post skriver at jeg er på utkikk etter 2 er fordi det var det jeg hadde fra før. Og tenkte derfor at det var kjekt å kjøpe det igjen siden jeg var veldig fornøyd.

Men etter deres 2 siste innlegg så er jeg forsåvidt helt enig i at 1 kan holde.

 

Ja, og i skibakken gidder du ikke bytte uansett.

 

Objektivet får ganske gode kritikker, tror det er verdt pengene.

http://www.photozone.de/canon-eos/312-sigma-af-17-70mm-f28-45-dc-macro-test-report--review?start=2

 

Kjøp deg heller en 70-200 senere. https://prisguiden.no/product.php?productId=2829

Lenke til kommentar

Dersom du skal ta en del video vil jeg si som følger:

 

1. Sony A33 er det eneste som har brukbar AF når det gjelder video (så vidt). I tillegg kan man filme via søker. Dessverre kommer det ikke batterigrep til dette, og da blir det for lite å holde på.

2. Zoomobjektiver er generelt noe herk til video med dSLR (nesten ubrukelige). AF og særlig med zooming kan man bare glemme, det funker ikke særlig godt. Video på dSLR er til 95 % manuelt arbeid - og ingen zoomobjektiver har manuell fokus som gjør dette til en lek.

3. Vridbar skjerm er en fordel, men langt fra noe must. I solrike dager i bakken ser man knapt noe på skjermen uansett (egen erfaring)

 

Med unntak av mangel på vridbar skjerm, lavere bps i seriefotografering, litt dårligere AF osv, så har 550D akkurat samme funksjonalitet i video. Personlig ville jeg faktisk vurdert det svært sterkt, da det gir rom for mer optikk og "rigger" for video. Man får fungerende skulderrigger til 1 500 kr på eBay.

 

For video i bakken må du også kjøpe gråfilter (ND-filter, helt nødvendig tilleggsutstyr). Selv ved opptak i 720p50/60 skal man ikke ha raskere lukkertid enn 1/100 eller 1/120 sekund. En solrik dag kommer dette til å gi for mye lys, og ND4/ND8 er nødvendig).

 

Edit: Generelt vil jeg si at video på dSLR er langt mer krevende enn de fleste tror. Det er virkelig morro, men nesten alt man kan fra video med lite "konsumer" videokamera kan man glemme. Sensorstørrelsen på dSLR gjør at man må begynne å tenke mer profesjonelt, det er nemlig et profesjonelt verktøy (nesten) til amatørpris, og må læres.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Ja nå blir jeg egentlig veldig innstilt på den kombinasjonen.

Men siden de "fleste" på forumet her sier at man skal gå for å legge penger i optikken og ikke i huset. Det blir ikke for tullete av "grønne" meg og gå for 60D?

 

EDIT: @Bolson Ja så du mener jeg kan gå for 550D og bli fornøyd med det? Jeg er redd jeg kommer til å føle det er for gammelt? Ligger det noe sannhet i dette eller er det bare dingse-elskeren i meg som snakker?

Endret av Gjaevert
Lenke til kommentar

7D, 60D og 550D er teknologisk samme generasjon. De har samme bildebrikke og samme bildeprosessor. Om jeg tok bilde med 7D, 60D og 550D med samme objektiv av samme motiv ville det vært nær umulig å finne forskjeller i bildene.

 

Det du dog skal legge vekt på er ergonomi, om du føler etter å ha prøvd både 60D og 550D at 60D ligger langt bedre i hånda og den vridbare skjermen gir reelle pluss så går du for det. Men prøv gjerne 550D med batterigrep også, det gir i tillegg til større grep, også betydelig mer batteritid i bakken. Jeg har 550D, og hadde garantert vurdert 60D sterkt om jeg skulle handle i dag (pga ergonomien til huset).

 

Men med budsjett på inntil 11 000 ville jeg også vurdert Nikon D7000. Noen mangler på filmformat i forhold til 60D/550D, og litt dyrere. Bedre byggkvalitet og bedre utvalg av manuell optikk.

Lenke til kommentar

Ja da sier jeg ihvertfall takk for all hjelp sålangt.

Tror det står mellom Canon 60D + den Sigma 17-70mm eller Canon 550D med en litt dyrere opptikk. Skal ta en tur ned på butikken imorgen som sagt og føle, prate og teste litt. Så kanskje jeg er blitt noe klokere etter det.

 

Men dere(eller noen av dere) mener det ikke er noen teknisk forskjell av betydning på 60D kontra 550D når det kommer til bilder og film?

Lenke til kommentar

Men dere(eller noen av dere) mener det ikke er noen teknisk forskjell av betydning på 60D kontra 550D når det kommer til bilder og film?

 

Nei, det er ingen reelle teknisk forskjell når det gjelder videoformater og egenskaper ved video. Det er ingen reell forskjell på sensorer. AF og seriebildefotografering (stillbilder) er bedre på 60D. Hovedforskjellen etter min mening er ergonomi.

Lenke til kommentar

Har du en Sony 18-250? ( det er optisk ganske bra til å være en superzoom)

A33 og 550D er det jo ikke kjempestor forskjell på i størrelse.

 

Hvis du skal ha noe som er lett å ha med seg og dekker ett stort område, så må jo A33 med SAL 18-250 være midt i blinken, A33 har jo og raskere skuddtakt til sport og action, og må vel sies å ha bedre video og liveviewfunksjoner enn Canon.

Se på de det står mellom på http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp

 

Og les reviewer av de ulike kameraen, og ta og fikl på dem før du tar valget ditt.

Lenke til kommentar

Som tittelen sier er jeg på utkikk etter nytt kamera. Hadde et Sony A300 før men det ble stjålet i sommer og har nå fått forsikringspengene. I tillegg til kitlinsen på 18-50mm hadde jeg fått en Sony SAL 18-250mm. Jeg bruker primært kameraet på diverse fester, tilstelninger osv. Men den store hobbyen er å ta bilder på fjellet når jeg er på ski. Er et kamera til dette jeg egentlig er ute etter.

Min checkliste er:

- Video er et "must" siden jeg bruker dette med ski osv.

- Er ute etter å ha 2 linser, 1 på 18-50mm og en på ca50-250/300mm

- Har max 11 000 og bruke.

 

 

A33

Siden jeg sitter igjen med en 18-50mm fra Sony så tenkte jeg først å gå for A33. Det har jo blitt rost opp i skyene. Jeg har vært på butikken og kjent på herligheten og liker det egentlig ikke. Syntes det er altfor lite. Greit å holde i selve kameraet, men føler ikke jeg får noe tak og tenker dette kan ha litt og si ute i naturen. Fordelene med dette er at da trenger jeg kun kjøpe en linse som er på opptil +200mm, siden jeg allerede har en på 18-50mm.

- Dette koster meg ca 9000(Hus + langlinse på 70-300mm)

 

Canon 60D

Dette er det kameraet jeg har mest lyst på. Det er stort og ligger veldig godt i hånden min. Han nede på fotovideo mente dette ville egne seg meget godt i bakken på ski. Samtidig liker jeg den skjermen man kan snu. Det jeg tenker om dette kameraet er at det kanskje er litt overkill for meg. Jeg er veldig uerfaren i fotoverdenen og veldig usikker. Men vil samtidig ha et kamera som jeg kan bruke ordentlig og som kanskje varer en stund(selv om det forandrer seg fort)

- For 11 000 kan jeg få dette og 2 linser på fotovideo.(Hus m/kot + langlinse)

 

550D

Er egentlig "ikke" interessert i dette spesielt, men siden 60D kan være overkill og jeg ikke liker grepet på Sony så er dette alternativet. Det er mye rimeligere og har vel til dels de samme funskjonene som 60D?

 

- Hvor mye penger burde jeg ha ekstra til evt ekstrautstyr?

 

Jeg vet at dette kjøpet egentlig bør bestemmes av meg personlig, men søker litt hjelp, tips og erfaringer her. Så hvis noen har noen innspill hadde det vært supert og få vite det :)

 

- Oscar

 

Til en såpass allsidig bruk ville jeg også vurdert Nikon 3100 med 18-105 VR til kr 5900,-.

Kameraet er lite og kompakt, men likevel med et godt grep. Objektivet er så bra som det kan bli til den prisen og video-egenskapene har vel også fått skryt etter det jeg har fått med meg.

Med objektive 18-105, ville jeg også ha avventet kjøp av lengre brennvidder inntil jeg evt. følte et behov.

Du får ikke brukt hele budsjettet ditt, men det kan du sikekrt leve med.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke Pentax K-5? Værtett, 7 bilder i sekundet, kraftig forbedre AF fra K-7, ISO 80 (greit når det er mye sol, utrolig godt dynamisk omfang (veldig viktig når det er snakk om sol i snø) og med full-HD burde jo være veldig ideelt for skifilming/bilder. Dessuten så ser det ut som Pentax K-5 er det beste APS-C kameraet som er i salg i dag.Kilde

Pris

 

Eventuelt Pentax K-r hvis K-5 blir for dyrt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...