Gå til innhold

Nikon D3100, erfaringstråd


Anbefalte innlegg

Syntes det er på tide å sammenfatte erfaringer med dette kameraet, og få høre andres.

 

Jeg har nå fått brukt det i både godt og dårlig vær (les: lys) og alt i alt svarer det godt til forventningene, og mer til.

 

Det er dog et par praktiske ting å merke seg. For det første, i motsetning til D5000, så ser det ut til å lønne seg å bruke -1/3 til -2/3 ev. Helt motsatt av D5000, som noen ganger godt kunne trengt +1/3 til 2/3 ev.

 

Dette ser jeg på som et ikke problem da man jo får igjen litt i form av lavere ISO når AutoISO er aktivert.

 

Mens vi er inne på ISO, støy er det jo, men det er en synlig forberding ifht. 12Mp banden og det gir klart bedre og mer korrekt fargegjengivelse på høy ISO kontra forgjengerne. D3000 er fullstendig frakjørt.

 

Kan jo også nevne at på ISO 100 er alt nydelig smooth, og dette kameraet gjengir blå himmel med nydelig metning og dybde. Dette er i aller høyste grad, det "nye D40".

 

Videre syns jeg AF punktene i søkeren er greie på den måten at man nå lettere ser hvor målingen skjer, men at det ikke er en mørk rand rundt det aktive er en klar ulempe. Sammen med D-paden som er lett å komme nær, blir det noe vanskeligere å hele tiden følge med om riktig punkt er valgt.

 

Når det gjelder grep, og ergonomi, så er dette det klart beste entry level dSLR fra Nikon, bare gummigrepet distanserer dette godt fra forgjengerne. Men også LV kanppen, og knapperaden på venstre side av skjermen er bedre definert. Kameraet er også meget raskt og responsivt gitt at man skrur av "transistion" under bildevisning.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Et par ting til:

 

- Man kan ikke ha grid lines i søkeren

- Litt kjedelig at det ikke går å sette minimum lukkerhastighet til 1/160s med AutoISO

 

Videre er jeg overrasket å se at det i Capture NX går å stille lys og kontrast under picture controls, selv om ADL er på. Dette er ikke mulig på raw filer fra noen andre Nikon kameraer, muligens med unntak av D7000.

 

Fortsatt storfornøyd likevel.

 

Dette er dyp blå himmmel på ISO100, Landscape, Sharpening: 4

DeepBlue_s4.jpg

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar

Det er dog et par praktiske ting å merke seg. For det første, i motsetning til D5000, så ser det ut til å lønne seg å bruke -1/3 til -2/3 ev. Helt motsatt av D5000, som noen ganger godt kunne trengt +1/3 til 2/3 ev.

Det kan nok fort skyldes at reell ISO for 14 MP-sensoren ligger tett opp til oppgitt ISO, mens for 12 MP-sensoren ligger den omtrent et halvt trinn under.

 

Mens vi er inne på ISO, støy er det jo, men det er en synlig forberding ifht. 12Mp banden og det gir klart bedre og mer korrekt fargegjengivelse på høy ISO kontra forgjengerne. D3000 er fullstendig frakjørt.
Tja.

 

Det skal jo bli interessant å se hva andre testere kommer frem til, men i følge DxO så er SNR svakt dårligere i forhold til D90 og D5000 i mellomtonene, og litt over ett trinn dårligere i skyggepartiene. Pluss at dynamisk omfang er litt over ett trinn dårligere. Jeg blir mer og mer fristet til å kjøpe en D90 nå som den forhåpentligvis blir solgt ut billig mens D7000 blir rullet ut. For jeg tviler på at Nikon kommer til å komme med en bedre cropsensor på mange år.

 

EDIT: Never mind, trodde D3100 hadde en variant av 16 MP-sensoren, men den har en egen sensor. Jeg får vente til D7000 blir skikkelig testet før jeg dømmer Nikon nord og ned :p

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Videre syns jeg AF punktene i søkeren er greie på den måten at man nå lettere ser hvor målingen skjer, men at det ikke er en mørk rand rundt det aktive er en klar ulempe.

Jøss! Dette hadde gått meg hus forbi! Har Nikon kuttet ut LCDen i søkeren på low-end huset?? Det er jo i tilfelle et langt steg bakover IMHO.

Lenke til kommentar

Videre syns jeg AF punktene i søkeren er greie på den måten at man nå lettere ser hvor målingen skjer, men at det ikke er en mørk rand rundt det aktive er en klar ulempe.

Jøss! Dette hadde gått meg hus forbi! Har Nikon kuttet ut LCDen i søkeren på low-end huset?? Det er jo i tilfelle et langt steg bakover IMHO.

 

LCDen er der fortsatt, men man har ikke disse svarte firkantene som markerer fokuspunktene lenger. Men prikker som lyser rødt som på Canon.

 

Ser huset er til salgs nå....misfornøyd?

 

Var på Lefdal i går :D

Lenke til kommentar

Videre syns jeg AF punktene i søkeren er greie på den måten at man nå lettere ser hvor målingen skjer, men at det ikke er en mørk rand rundt det aktive er en klar ulempe.

Jøss! Dette hadde gått meg hus forbi! Har Nikon kuttet ut LCDen i søkeren på low-end huset?? Det er jo i tilfelle et langt steg bakover IMHO.

 

LCDen er der fortsatt, men man har ikke disse svarte firkantene som markerer fokuspunktene lenger. Men prikker som lyser rødt som på Canon.

 

Ser huset er til salgs nå....misfornøyd?

 

Var på Lefdal i går :D

 

Hva skjedde på Lefdal....?

Lenke til kommentar

Du ville aldri gjettet det på 1000 år, en ny D3100.

 

fcuk_IT er kjent for sin usedvanlige strategi når det gjelder kjøp og salg.

 

Ja, det var et litt rart valg - men man blir jo så fristet av den fine stabelen med bokser :D

 

Fikk jo også med et fin fint 18-55mm ED II til D70s huset mitt - så jeg er fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...