Gå til innhold

Meego snart klar for Desire og Nexus One


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ganske interesant hvordan denne artikkelen vrir ting til det positive. Denne artikkelen stod på trykk hos androidpolice for 2 dager siden. Og vi tar en kjapp sammenligning:

 

"Meego snart klar for Desire og Nexus One" sies det her mens androidpolice hevder "Right now, it’s unclear exactly how functional the OS is, and, as usual, the development is suffering from issues with driver cross-compatibility and other similar obstacles." (Akkurat nå er det uklart hvor funksjonelt OS-et er, og som vanlig lider utviklingen under problemer med driverkompatibilitet og lignende hindre)

 

"Ikke alt klart... ennå" sies det her mens androidplice siterer "progress is stalled due to the absence of redistributable glibc 3D drivers, as opposed to those using Android’s Bionic libc library, and it is up to Qualcomm to release these drivers to allow for a proper port." (Utviklingen står på stedet hvil på grunn av manglende redistruerbare glibc 3D drivere, i motsetning til dem som bruker Androids Bionic libc bibliotek, og det er opp til Qualcomm å frigi disse driverene for å gjøre en portering mulig)

 

Her sies det "Mye skal være på stell, men maskinvareakselerasjon av grafikk er ikke ferdig ennå. Dermed oppleves grensesnittet noe tregere enn man kunne forvente." (merk avsnittet over hvor det hevdes at utvikliklingen står på stedet hvil) mens androidpolice kan fortelle at "preventing hardware acceleration of the user interface and resulting in painfully slow response times." (forhindrer maskinvareakselerasjon av brukergrensesnittet noe som resulterer i smertefult treige responstider).

 

Dette er jo ganske rart.

 

"Snart klar" --> "Usikkert hvor langt man har kommet i det hele tatt"

"Ikke alt er helt klart" --> "Utviklingen står på stedet hvil og man er avhengig av at en kommersiell 3. part frigir en driver"

"Mangel på denne driveren gjør at grensesnittet er noe tregere enn forventet" --> "Mangel på denne driveren gjør at grensesnittet er smertefult treig"

 

Nei folkens. Ta det som står i denne artikkelen med en tresleiv salt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For det første så er det ikke Nokia sitt OS. MeeGo er mye mer Intel enn Nokia, men det er Linux fundation som "eier" dette OS'et, ingen andre. Nokia tilpasser OS'et til ARM-plattformen, mens Intel gjør det klar for Intel hardware. For det andre så er intet bedre for hverken Intel eller Nokia at andre bruker dette OS'et. Det er det som er hele meningen, det er open source. For øvrig driver mange å tilpasser MeeGo for nye high-end mobil/fjøl, og da spesielt med Intel hardware.

 

Når det er sagt, så er Android på Nokia (N900) kommet mye lengre enn MeeGo på både Nokia, Intel og noe annet, men dette kan (og mest sansynlig vil) endre seg nokså raskt nå. MeeGo for N900 har eksistert lenge allerede, men i sluten av oktober kommer den første "offentlige" versjonen som skal kunne brukes til daglig.

 

MeeGo vil bli det nye store. I motsetning til Android som er styrt med jernhånd av Google, er MeeGo fullstendig åpent for alle, og alle kan gjøre hva de vil med det, også vanlig mann i gata (uten å måtte cracke kode eller bryte lisenser). I løpet av neste år vil vi se massevis av high-end telefoner, tablets, netbooks og ting imellom med MeeGo, og ingen bør bli forbauset om både LG, Samsung, Nokia, HTC, SE osv kommer med sine egne versjoner av hardware og software.

Lenke til kommentar

...

Nettopp manglende 3d-drivere er jo dessverre et stort problem om man skal ha det gøy med håndholdte enheter. Mår ikke engang maskinvareprodusenten (av enhetene) kan lage kompilere driverne selv, men er fullstendig prisgitt brikkeprodusenten, da sier det seg selv at det ikke er enkelt. For brikkeprodusenten gjør gjerne ikke noe med mindre de blir direkte skadelidende av å la være.

 

Det er vel dessverre ingen (konkurransedyktige) grafrikkbrikkesett for slike enheter med åpne drivere, er det?

Lenke til kommentar

For brikkeprodusenten gjør gjerne ikke noe med mindre de blir direkte skadelidende av å la være.

Det har vel ikke vært noe "marked" for slike drivere heller før nå. Intel vil mer eller mindre tvinge frem slike drivere hos andre også. Det er ikke sikkert MeeGo vil gjøre så mye fra eller til, produsentene kan fortsatt selge enheter med lukkede drivere, men det faktum at Intel lager åpne drivere er muligens nok til at dette vil øke etterspørselen etter Intel HW såpass, at andre ikke har noe annet valg.

 

Egentlig er det utrolig interessant å følge med på det som skjer nå. Google ønsker at software (Android OS) skal være det store, mens hardware skal være en "råvare". Intel og Nokia ønsker det motsatte, det er hardware de vil selge, mens software er en "råvare". Det er nok ingen tvil om at det er Intel/Nokia som vil gå seirende ut av dette, da de vil sitte med full kontroll av både hardware og software, og samtidig blir det mulig å selge billig/standardisert hardware som kjører MeeGo eller hva som helst annet (symbian, bada?), bare det finnes i åpen kildekode. MeeGo kan bli tidenes største omveltning innen IT-verdenen, og kan ta rotta på alt annet av OS, om det så er PC eller telefon, TV eller i bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@sgiga

 

Bra innlegg! Tror du har rett i mye av det du sier, dog er jeg litt bekymret for at andre produsenter kommer til å sitte på gjerdet når det gjelder å ta det i bruk.

 

Google har jo vist seg fra sin værste side, når det gjelder Android, i min mening.

Der er de svært kontrollerende, og faktisk, i motsetning til "popular belief", lite åpne.

 

Gleder meg stort til å se hva fremtiden bringer ang. Meego.

 

PCer med ARM? Mobiler med x86? Har en følelse av at vi vil få se begge ^^

Det eneste jeg vet helt sikkert er at MeeGo er en verdig videreføring av Maemo, og jeg gleder meg stort til å se hva fremtiden bringer.

 

Spennende tider!

Lenke til kommentar

Google har jo vist seg fra sin værste side, når det gjelder Android, i min mening.

Der er de svært kontrollerende, og faktisk, i motsetning til "popular belief", lite åpne.

At Android er rimelig lukket er det ingen tvil om. Dette var også noe jeg advarte om allerede da Android var i sin spede barndom. Om man undersøkte litt så oppdaget man at en del av navnene på hovedpersonene bak Android tilfeldigvis hadde vært store navn innenfor noen av de mest lukkede opertørene, og de operatørene som drev med størt grad av "lock in".

 

Når det er sagt så vil jeg påstå at Android er langt mer åpen enn hva jeg hadde fryktet, og det er ingen tvil om at Android er et friskt pust i mobilverdenen som har tvunget frem en noe annerledes tankegang. (Meego hadde neppe eksistert om Android ikke eksisterte).

 

Hva driverene angår har jeg ikke helt forstått drivkraften bak, i hvertfall ikke grafikkdrivere. Enkelte saker og ting vil vi aldri ha tilgang til, slik som basebånd firmware (alstå selve programvarelaget som ligger mellom mobilnettmaskinvaren og OS-et) annet enn gjennom et API. Og det skal man være glad for (selv om hackeren i meg selvsagt har veldig lyst på UMTS-basebånd firmware å leke med). Uheldigvis er hele mobilnettet alltid vært preget av "security through obscurity" og det har også smittet til andre deler av mobilbransjen. Uheldig, helt klart. Noe vi kan gjøre noe med nå? Neppe.

Lenke til kommentar

enten sliter Nokia veldig med utviklingen av MeeGo eller så er det sjefer der som har problemer med å få ut fingern.

 

N900 kjører fremdeles bare Maemo 5 offisielt og er den eneste enheten som kjører dette operativsystem så vidt jeg vet.

 

Det er litt tynt.

 

Virker heller ikke som Nokia har skrinlagt Maemo helt enda heller. bare se: http://maemo.nokia.com/

 

Hvis Nokia ønsker å bli tatt seriøst trenger de å komme med en klar strategi og vise hva de vil med MeeGo.

Endret av saivert
Lenke til kommentar

enten sliter Nokia veldig med utviklingen av MeeGo eller så er det sjefer der som har problemer med å få ut fingern.

 

N900 kjører fremdeles bare Maemo 5 offisielt og er den eneste enheten som kjører dette operativsystem så vidt jeg vet.

 

Det er litt tynt.

 

Virker heller ikke som Nokia har skrinlagt Maemo helt enda heller. bare se: http://maemo.nokia.com/

 

Hvis Nokia ønsker å bli tatt seriøst trenger de å komme med en klar strategi og vise hva de vil med MeeGo.

 

Du er klar over at MeeGo er arvetakeren til Maemo, og den kommer ikke til å kjøre offisiellt på N900 (med Nokia-programmer).

 

Og at MeeGo ikke er ferdig utviklet enda. (Ergo ingen enheter som kjører det)

Lenke til kommentar

joda men det betuyr bare at N900 er en ren teknodemo for Maemo 5 og Nokia vil ikke jobbe videre med Maemo siden det nå er slått sammen til MeeGo. bare det jeg mente. vet at det bygger videre på det (hvorfor trodde du jeg ikke visste det?).

 

Jeg vil f.eks ikke kjøpe N900 når jeg vet at det er første og eneste mobil med Maemo 5 og at det egentlig er dødt uansett hva folk måtte si om det.

Lenke til kommentar

enten sliter Nokia veldig med utviklingen av MeeGo eller så er det sjefer der som har problemer med å få ut fingern.

 

N900 kjører fremdeles bare Maemo 5 offisielt og er den eneste enheten som kjører dette operativsystem så vidt jeg vet.

 

Det er litt tynt.

 

Virker heller ikke som Nokia har skrinlagt Maemo helt enda heller. bare se: http://maemo.nokia.com/

 

Hvis Nokia ønsker å bli tatt seriøst trenger de å komme med en klar strategi og vise hva de vil med MeeGo.

 

MeeGo må være bortimot tidenes raskeste utvikling. De startet i vår, og OS'et ble ferdig i vår (for netbooks), og om en måned kommer MeeGo med ferdig UX både for Intel og Arm-baserte telefoner. Riktignok en tjuvstart for netbook, men for telefoner har det vært mer eller mindre fra bar bakke, selv om mye av Maemo ligger inni der en plass.

 

Ellers er det bare å lese på Nokias presseuttalelser og offisielle blogger, så får du strategien. For en ukes tid siden ble mannen bak Palms webOS ansatt i Nokia for å styre Nokias MeeGo UX videre.

 

Hvordan det hele blir får vi se etter Jul en gang når N9 kommer :) men før det (eller omtrent samtidig) er det ikke usannsynlig at det kommer telefoner basert på Intel plattform som kjører MeeGo.

 

Strategien er ganske enkelt at Symbian er Nokias hoved-OS for telefoner, mens MeeGo er OS'et for mobile enheter (hva nå det måtte være for noe). Begge bruker Qt til utvikling.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...