Gå til innhold

Saktegående kjørefelt?


Andzel

Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på er når det er kø opp en bakke eller at trafikken går sakte hender det at det er et tredjefelt som lastebiler osv bruker. Men på skilte er det bare tre biler og ikke noe under som tilsier at det er til saktegående kjørefelt, kan jeg som sjåfør brukte felte :p?

 

Diskuterer dette med en kompis akkurat nå og han sier det er lov ettersom det ikke finnes noen lover som sier man ikke kan bruke det som kjørefelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trenger jo ikke å kjøre sakte der, kan jo dra forbi alle bilene i venstre felt da :p

Les trafikkreglenes §12 noen ganger til.

§ 12. Forbikjøring:1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde: (…) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

Om din fart er bestemt av kjøretøyet foran, (som kunne tillatt forbikjøring til høyre), så er sannsynligvis kjøretøyet foran en saktegående lastebil..

Lenke til kommentar

Rimelig sikker på at det må være tett trafikk også i høyrefeltet, men som tilfeldigvis beveger seg fortere enn i venstrefelt for at det unntaket skal gjelde...

Ja, det mener jeg også. Høyrefeltet skal ikke brukes til forbikjøring med mindre det er kø.

 

På en annen side finnes det så mange venstrefilronkere i dette landet. Og politiet ser ikke ut til å være så nøye med å ta folk som kjører forbi i høyre fil. Så derfor tar jeg ofte høyrefilsforbikjøringer selv. Så lenge man kan komme unna med det, så why not? Akkurat på samme måte som at man kan ligge 10 km/t over fartsgrensa på speedometeret og komme unna med det.

Lenke til kommentar

Ett eksempel på dette er opp bakken fra Olavsgård på E6 inn mot Oslo.

 

Det blir først tre felt i bunnen av bakken (akselerasjonsfelt som blir vanlig kjørefelt), og litt oppi bakken er det fire felt.

 

De aller fleste ligger i det nest ytterste og det ytterste feltet. Noen er smarte nok til å legge seg i det nest innerste, men tilnærmet ingen bruker feltet helt til høyre. Som regel bruker ikke en gang lastebiler og trailere dette feltet.

 

Det gjør imidlertid jeg. Om det er lov etter boka eller ei, er jeg forholdsvis likegyldig til. Jeg gidder ikke ta hensyn til at andre ikke kan kjøre på motorvei.

Lenke til kommentar

Ikke noe vits å planlegge så langt frem at det ødelegger trafikkflyten.

 

Og argumentet om at feltet forsvinner faller på sin egen urimelighet. Skal man da holde venstrefeltet der det blir to felter på en mindre vei også? Feltet forsvinner jo på toppen av bakken.

 

Irriterer meg stadig over folk som absolutt skal ligge i venstrefeltet fra Haugenstua på Østre Aker vei. De skal jo tross alt mot Lørenskog. Man trenger ikke å ligge i rett felt to kilometer før avkjøringen.

Lenke til kommentar

Jeg har bare kjørt inn til Oslo èn gang og husker spesielt denne strekningen. Plutselig er det 4 felt i kjøreretningen, men det som like nedi bakken var ytterste felt (på høyre side) er nå plutselig blitt felt nummer 3 fra høyre. Pr. lovverket skal man etterhvert som nye felt oppstår bytte til høyre felt, noe selvsagt ca. ingen gjør. Det ender da opp med at høyre felt blir forbikjøringsfelt. Jeg gjorde noen kjappe feltbytter for å legge meg helt til høyre slik jeg alltid gjør .. men det bli litt ensomt når jeg så mesteparten av trafikken gikk 3 felt unna. Dette feltet blir vel også til et avkjøringsfelt atpåtil, noe som egentlig gjør hele feltet ubrukelig for folk flest som ikke er 100% klar på regelverket for kjøring på flerfelts vei.

 

Dette er da virkelig tullete oppbygging av veien. Det burde aldri oppstå felt fra høyre side. Det som er høyre felt fra starten av burde være høyre felt hele veien. Det samme gjelder avkjøringer. Nye felt burde virkelig oppstå fra venstre side slik at trafikken som ligger i høyre felt ikke automatisk havner i venstre felt.

 

At man har lov til å bruke et ledig høyre felt for å forbikjøre kø er veldig enkelt å se at er ulovlig, fordi dette må oppfylles isåfall:

c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

Dette sier veldig enkelt at alle felt må være tettpakket og at ingen bestemmer sin egen hastighet. Dette for å unngå at det oppstår luker i høyrefeltet fordi høyrefeltet tilfeldigvis går noe raskere enn venstre felt.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Men så lenge folk ikke kan kjøre på motorvei, så tror jeg aldri noen vil bli bøtelagt for det.

 

Så lenge man har to forholdsvis fulle felt og ett ledig felt, så bruker jeg det ledige. Lov eller ei.

 

Det optimale hadde selvsagt vært om trafikken hadde flyttet seg over i høyre felt, og at jeg dermed kunne brukt venstre, men det skjer jo ikke.

Lenke til kommentar

Det er ingen som kan kjøre opp den bakken mot Asker. Plutselig ligger du i 40-60 plutselig ned i 30. Plutselig kjører høyrefelte forbi deg i 70 og plutselig brå stopp. Å ja, begge feltene er tettpakket så det holder.

 

Men jeg ser alltid noen som kjører helt til høyre og suser forbi alle sammen. Men har alltid tenkt det er til saktegående som eksempel lastebiler som går i 40 km opp den bakken.

 

Bakken er: http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=en&geocode=&q=norway&sll=37.0625,-95.677068&sspn=50.823846,114.169922&ie=UTF8&hq=&hnear=Norway&ll=59.84643,10.471596&spn=0.000496,0.001742&t=h&z=20

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...