Gå til innhold

Hvor mye kan jeg selge fotoutstyret mitt for?/Hva er dette verdt


Anbefalte innlegg

Jeg _vurderer_ å kjøpe meg Canon 5D mark II. Fra før av har jeg Nikon D200 pluss diverse utstyr, og har prøvd å regnet litt på hvordan det blir hvis jeg får solgt utstyret og investert i utstyr + kamera fra Canon. Jeg har som sagt ikke bestemt meg, og ønsker ikke å gå inn på priser angående nytt kamera og kamerautstyr, da jeg bare håper noen har innspill når det kommer til hva jeg kan få solgt det jeg har fra før.

 

- Nikon D200

- Tamron 17-50mm

- Batterigrep

- To batteri

- solblender

 

Dette kjøpte jeg brukt i VELDIG god stand på foto.no for 9000. Det er fortsatt ingen slitasjer på kameraet, jeg har aldri mistet det eller vært ute i veldig stygt vær. Det eneste man kan si noe på er at den gummien som sitter fram på grepet til høyre kan gli litt øverst hvis man gnir på det, men jeg kan da ikke se at det er noe problem hvis man bare limer det mer fast? (Det henger ikke løst, man kan jo ikke se det, det er bare hvis man gnir på det)

 

- Nikon 50mm f/1.8

 

Dette objektivet kjøpte jeg i år, og er ikke veldig mye brukt. Aldri mistet, ingen slitasjer. Kostet 1295 cirka (husker ikke eksakt pris, men har kvittering)

 

SB-800

Blitzkabel

 

Blitzen og blitzkabelen fikk jeg av fotosjefen i Dagbladet. Jeg var der på dagstur på utplassering. Jeg har ikke hatt noen problemer med blitzen eller kabelen. Den lager pipelyd i et veldig høyt register (ikke uling, bare en høy pipelyd i bakgrunnen) som om den lader seg opp til å blitze (er dette normalt? Det er uansett ikke noe til bry) og noen ganger kan den være litt treg, det går ikke å ta mange bilder i sekundet med den...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pris må sees i forhold til hva nytt, omtrent tilsvarende utstyr koster i dag. Og deretter hva dette utstyret selges for brukt generelt. Søk på foto.no eller finn.no så får du nok en pekepinn.

 

Man kan hvert fall ikke ta utgangspunkt i hva du selv en gang ga for utstyret, nytt eller brukt.

 

 

Men en helt annen ting, jeg blir jo nysgjerrig på hva du mener du skal oppnå ved å bytte fra det ene merket til det andre...?

Lenke til kommentar

En tommelfinger regel er: Kjøp og selg kamera så ofte du klarer, BRUKT!

På den måten holder du deg med nest nyeste modell hele tiden uten å bruke en krone på det, hvis du er flink.

Kamera er ingenting å samle på! De faller i pris for hver dag som går!

Din D200 skal du være heldig for å finne noen som vil betale over 3000,- for nå.

Tross alt får man D5000 for 3800,- NY, og D90 brukt for under 4000,-!

Begge er bedre kamera. Rent bildekvalitetsmessig iallefall, men også tildels i finesser og muligheter.

 

Objektiv, blits o.l. er det ingen hast med. De holder samme gode bruktpris i årevis. 60-80% av nypris hvis de er i god stand.

Lenke til kommentar

Rogkas: Jeg skjønner. Ja, nei, jeg er litt forvirret når det gjelder fotofronten akkurat nå. Jeg føler at jeg står litt midt i mellom Nikon-Canonstriden. Det har vært veldig mye snakk om 5D mark II, noe som sikkert har påvirket meg, men jeg har også blitt tipset om Canon fordi blant annet optikken er litt billigere (?). Som Ozone sier, hvis jeg selger og kjøper brukt kan jeg på et finurlig vis kanskje få det til å gå rundt, jeg må i hvert fall ikke punge ut så alt for mye penger for et nytt kamera.

 

Ventle: Takk for prisantydninger, det var noe lignende jeg tenkte selv. Jeg så for meg å kanskje selge kameraet, et par minnekort og batterigrepet (pluss batteriene og solblenderen) for 4500 hvis det var mulig. De andre prisene er jeg veldig enige, og hadde sett for meg det samme.

 

Ozone: Det er det jeg tenker, at jeg hvis jeg skal konvertere til Canon/oppgradere, må jeg nesten gjør det nå, når jeg i hvert fall kanskje har muligheten til å få solgt det meste av utstyret.

 

En annen grunn til at jeg også ønsker å kjøpe 5D mark II er fordi jeg ønsker et kamera med en bra videofunksjon. Jeg kan alltids vente til Nikon D700 oppgraderes, men da har jeg ikke muligheten til å finne kameraet brukt, noe som ikke gir meg råd til å kjøpe det (siden jeg heller ikke kan hente penger i å selge noe av utstyret mitt). Men then again, jeg vet at det høres meningsløst ut å skifte til Canon når jeg har fotoutstyr til Nikon fra før...

Endret av parfyme
Lenke til kommentar

Ang. den løse gummien, så kan du vel bare lime den selv, så slipper du å si noe mer om det?

Du kan bruke f.eks. en engangsprøyte med litt kontaktlim, lynlim (ikke for rask type) e.l. , og bare stikke forsiktig gjennom gummien der den har "boblet" seg og presse inn litt lim. Når du har fått inn limet gnir du litt rundt, og strammer opp med f.eks en tape-bit..

Du kan jo evt. øve deg litt på noe annet først... :thumbup:

edit: øvelse først

Endret av oldis
Lenke til kommentar

Ang. den løse gummien, så kan du vel bare lime den selv, så slipper du å si noe mer om det?

Du kan bruke f.eks. en engangsprøyte med litt kontaktlim, lynlim (ikke for rask type) e.l. , og bare stikke forsiktig gjennom gummien der den har "boblet" seg og presse inn litt lim. Når du har fått inn limet gnir du litt rundt, og strammer opp med f.eks en tape-bit..

Du kan jo evt. øve deg litt på noe annet først... :thumbup:

edit: øvelse først

 

Ja, det er jo mulig. Det er absolutt ikke noen boble der, det vises ikke at den er "løs". Det er bare hvis man gnur på gummien at den løsner litt øverst. Skal prøve å lime selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...