Gå til innhold

– Symbian på vei nedover


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når man kan lese om at salget til Nokia er på nedtur, og tar i betraktning at alle salgstallene til Android og Apple er på opptur, trenger man faen ikke være rakettforsker for å spekulere i noe sånt. Helt ærlig syns jeg artikkelen er unødvendig, og jeg fatter forsatt ikke hvorfor disse såkalte analytikerne får spalteplass i det hele tatt.

 

Vet dere hva jeg spår? At Android kommer til å øke salget til neste år, og at flere modeller kommer på markedet. Jeg spår også at iPhone 4 kommer til å selge bra. Kan dere skrive en artikkel om det? Jeg er freelance analytiker, med omtrent nøyaktig like stort grunnlag for mine uttalelser som denne Nick Jones.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er riktig at Android og iPhone "eier" mer av det totale markedet. Dersom man deler mobilmarkedet inn i seksjoner, der forretningsmobiler er en egen seksjon, så er det få, om noen som ennå overgår Symbian i Nokiatelefoner. Det finnes ingen virkelig god konkurrent til PCsuite annet en f.eks. Blackberry. Android tilhører fortsatt "fritidstelefonene" og har ikke så mye å bidra med f.eks. når det gjelder videokonferanser, virkelig god exchange-støtte eller kraftig nok batteritid.

Når man reiser med en forretningstelefon, så er det mulighet til å delta på nettmøter og å samkjøre Outlook med mobilen som gjelder. Deretter muligheten til å sjekke div. nettsider når man tar seg 10 minutter mellom slagene. Sist men ikke minst at man kan stole på at man har 3-5 dager mellom ladingene. Nokias n97 mini var et godt utgangspunkt, men dessverre så er den for buggy og ikke til å stole på. Androidtelefonene Htc Desire og Legend virket som gode alternativer, men dessverre for resurskrevende og har ikke god nok støtte når det gjelder synkroninisering. iPhne er faktisk et godt alternativ, men da sitter man med lock in og er "eid" av Apple, med alt det fører til. "Glasstelefonen" deres virker også som en pen men svært dårlig idé om man ikke pakker den inn i bomull før man reiser.

Min telefon er dessverre ennå ikke laget.

Jeg ønsker meg en telefon jeg kan stole på og som har lang batteritid. Jeg ønsker meg en god synkroniseringstjeneste og jeg vil at den skal fungere uten å måtte restarte den i tide og utide.

Inn til dette er i orden så har jeg pelt fra hverandre min gamle Nokia e51, blåst den ren for støv og smuss og polert glasset med tannkrem på ei fille. Telefonen er "dessverre" som ny og med oppgradert programvare så kan jeg surfe nettet, spille av musikk, sjekke været og synke den mot Outlook. Batteriet må lades én gang i uken og den er kjedelig og god.

Spørsmålet er om jeg skal oppgradere til e52 med litt større skjerm eller om jeg skal legge fra meg kravene mine og kjøpe en HTC Legend elle Desire istedet.

Da mister jeg faktisk flere fordeler enn jeg får...

Lenke til kommentar

Velkommen etter Nick Jones! Godt at slike som han finnes, som kan forske og analysere i månedsvis på skattebetalernes regning, slik at vi forbrukere får informasjon om dette, det hadde ingen klart uten hjelp. Dette blir like dumt som han professorn som forska et år på hvordan navle-lo oppstår!

Som han i førsteposten sa, man trenger fan ikke være rakettforsker for å finne ut at symbian er på vei ned!

Jeg spår at det kommer en ny iphone sommern 2011. Fikk dere det amobil? Dere hørte det fra meg først;)

Lenke til kommentar

Symbian vil nok med tiden bli mer en konkurrent til Bada, enn Android og IOS. MeeGo vil i större grad bli Nokias hovedkonkurrent mot Android og IOS.

 

Det er ihvertfall spennende å se utviklingen. Jeg håper folk gir Symbian^3 en sjanse, og ikke dömmer mobiler som N8 nedenom og hjem uten å ha prövd det. Det er ingen tvil om at operativsystemet, til tross for sine mangler på grensesnittfronten, er svärt godt utrustet, og N8 vil vise multimediedelen av dette, bl.a. med HDMI-utgang, stötte for 720P-ut og 5.1 Dolby Surround.

Lenke til kommentar

Jeg registrerer at Filibuster skriver at 'Android tilhører fortsatt "fritidstelefonene" og har ikke så mye å bidra med f.eks. når det gjelder videokonferanser, virkelig god exchange-støtte eller kraftig nok batteritid.' Jeg arbeider i et stort internasjonalt IT-firma. Vi har nå åpnet for å benytte Android mot Exchange, på linje med iPhone, Symbian og Blackberry. Standard Android inneholder ikke sterk nok sikkerhet i medfølgende Exchange-klient. Men laster man ned for eksempel Exchange-klienten 'Touchdown' til $20, så får man like god sikkerhet og funksjonalitet som på typiske 'bedriftstelefoner'; f.eks. Symbian. Forrige uke gikk jeg over fra Nokia til Android. Jeg installerte Touchdown gratis fra Android Market. Etter 30 dagers prøveperiode må jeg betale på hjemmesiden til Touchdown. Jeg er overbevist om at Android kommer til å ta helt over mobilmarket i alle segmenter. Markedet kommer raskt til å bli delt mellom Android og Apple; men Android kommer til å bli mye større enn Apple etter hvert som også applikasjonstviklere i India og Kina kommer på banen. Det er bare et tidsspørsmål før Nokia må lansere Android-telefoner for å unngå å tape alt.

Lenke til kommentar

(Med forbehold om at dette har endret seg)

 

Er det fortsatt slik at utviklere må ha MacOS X for å utvikle programmer til iPhone? Isåfall kan jeg ikke fatte og begripe at Apple har så mange utviklere med på laget, særlig blant hobbyutviklerne.

 

Tipper uansett at Android vil knuse iPhone på sikt, grunnet at Apple er altfor gniene på varene sine...

Lenke til kommentar

Jeg registrerer at Filibuster skriver at 'Android tilhører fortsatt "fritidstelefonene" og har ikke så mye å bidra med f.eks. når det gjelder videokonferanser, virkelig god exchange-støtte eller kraftig nok batteritid.' Jeg arbeider i et stort internasjonalt IT-firma. Vi har nå åpnet for å benytte Android mot Exchange, på linje med iPhone, Symbian og Blackberry. Standard Android inneholder ikke sterk nok sikkerhet i medfølgende Exchange-klient. Men laster man ned for eksempel Exchange-klienten 'Touchdown' til $20, så får man like god sikkerhet og funksjonalitet som på typiske 'bedriftstelefoner'; f.eks. Symbian. Forrige uke gikk jeg over fra Nokia til Android. Jeg installerte Touchdown gratis fra Android Market. Etter 30 dagers prøveperiode må jeg betale på hjemmesiden til Touchdown. Jeg er overbevist om at Android kommer til å ta helt over mobilmarket i alle segmenter. Markedet kommer raskt til å bli delt mellom Android og Apple; men Android kommer til å bli mye større enn Apple etter hvert som også applikasjonstviklere i India og Kina kommer på banen. Det er bare et tidsspørsmål før Nokia må lansere Android-telefoner for å unngå å tape alt.

 

At Android er en kommende stjerne innen bedriftsmarkedet, det tror jeg du har rett i. Arbeider selv i et internasjonalt selskap, men her tillates ikke Android ennå. Det forventes vel at sikkerheten skal følge telefonen og ikke tredjeparts programvare (uten at jeg kan si at dette banna bein). Symbiantelefonene har hatt en stor fordel kontra androidtelefonene,, i tillegg til sikkerhet, nemlig langt bedre batteritid. Fokuset på skjerm, spill og video, kontra batteritid, sikkerhet, bedrift gjør at det finnes svært få telefoner som egentlig fungerer godt nok som business-telefon. For utviklere er dette sikkert spennende og er med på å forme fremtiden, men det er lite fokus på å lage dagens ultimate business-telefon. Dessverre. Stabilitet og sikkerhet, en god nok skjerm og batteritid i en og samme pakke er et stort savn. Symbian flopper på stabilitet, men funksjonsmessig, sikkerhetsmessig og mht batteritid så er telefonene til Nokia rimelig gode. Dette hjelper jo lite når de restarter i tide og utide.

Endret av Flibustier
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...