Gå til innhold

BSD/UnixFreeBSD på Sheevaplug (tråden.)


Anbefalte innlegg

Nå kan jeg boote kernel på vanlig måte igjen. Hva jeg gjorde var å endre kildekoden slik som det blir sagt på bug-nettstedet[1]. Jeg måtte bruke VI til å endre filene, siden patchene ikke synes å fungere på riktig måte. Akkurat nå rekompilerer jeg world også. Det kan hende csup endrer sys/cam/cam_xpt.c og sys/conf/options, så jeg skal teste ut om det fortsatt funker senere.

 

----

[1] http://www.freebsd.org/cgi/query-pr.cgi?pr=161809

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man må patche src på nytt etter ny csup session. lang/php5 funker fortsatt ikke å kompilere:

 

 

[...]
Generating files
configure: creating ./config.status
creating main/internal_functions.c
creating main/internal_functions_cli.c
+--------------------------------------------------------------------+
| License:                                               			|
| This software is subject to the PHP License, available in this 	|
| distribution in the file LICENSE.  By continuing this installation |
| process, you are bound by the terms of this license agreement. 	|
| If you do not agree with the terms of this license, you must abort |
| the installation process at this point.                        	|
+--------------------------------------------------------------------+

Thank you for using PHP.

config.status: creating php5.spec
config.status: creating main/build-defs.h
config.status: creating scripts/phpize
config.status: creating scripts/man1/phpize.1
sr/ports/lang/php5/work/php-5.3.8/Zend	-O -pipe -fvisibility=hidden  -c /usr/ports/lang/php5/wor
k/php-5.3.8/Zend/zend_highlight.c -o Zend/zend_highlight.lo
sr/ports/lang/php5/work/php-5.3.8/Zend	-O -pipe -fvisibility=hidden  -c /usr/ports/lang/php5/wor
k/php-5.3.8/Zend/zend_highlight.c -o Zend/zend_highlight.lo
k/php-5.3.8/Zend/zend_highlight.c -o Zend/zend_highlight.lo
/bin/sh /usr/ports/lang/php5/work/php-5.3.8/libtool --silent --preserve-dup-deps --mode=compile cc 
-IZend/ -I/usr/ports/lang/php5/work/php-5.3.8/Zend/ -DPHP_ATOM_INC -I/usr/ports/lang/php5/work/php
-5.3.8/include -I/usr/ports/lang/php5/work/php-5.3.8/main -I/usr/ports/lang/php5/work/php-5.3.8 -I/
usr/ports/lang/php5/work/php-5.3.8/ext/date/lib -I/usr/ports/lang/php5/work/php-5.3.8/ext/ereg/rege
x -I/usr/local/include/libxml2 -I/usr/local/include -I/usr/ports/lang/php5/work/php-5.3.8/TSRM -I/u
sr/ports/lang/php5/work/php-5.3.8/Zend	-O -pipe -fvisibility=hidden  -c /usr/ports/lang/php5/wor
k/php-5.3.8/Zend/zend_compile.c -o Zend/zend_compile.lo
/bin/sh /usr/ports/lang/php5/work/php-5.3.8/libtool --silent --preserve-dup-deps --mode=compile cc 
-IZend/ -I/usr/ports/lang/php5/work/php-5.3.8/Zend/ -DPHP_ATOM_INC -I/usr/ports/lang/php5/work/php
-5.3.8/include -I/usr/ports/lang/php5/work/php-5.3.8/main -I/usr/ports/lang/php5/work/php-5.3.8 -I/
usr/ports/lang/php5/work/php-5.3.8/ext/date/lib -I/usr/ports/lang/php5/work/php-5.3.8/ext/ereg/rege
x -I/usr/local/include/libxml2 -I/usr/local/include -I/usr/ports/lang/php5/work/php-5.3.8/TSRM -I/u
sr/ports/lang/php5/work/php-5.3.8/Zend	-O -pipe -fvisibility=hidden  -c /usr/ports/lang/php5/wor
k/php-5.3.8/Zend/zend_ini_scanner.c -o Zend/zend_ini_scanner.lo
/bin/sh /usr/ports/lang/php5/work/php-5.3.8/libtool --silent --preserve-dup-deps --mode=link cc -ex
port-dynamic -O -pipe -fvisibility=hidden  -L/usr/local/lib  -R /usr/local/lib ext/standard/crypt_f
reesec.lo ext/standard/crypt_blowfish.lo ext/standard/crypt_sha512.lo ext/standard/crypt_sha256.lo 
ext/standard/php_crypt_r.lo ext/date/php_date.lo ext/date/lib/astro.lo ext/date/lib/dow.lo ext/date
/lib/parse_date.lo ext/date/lib/parse_tz.lo ext/date/lib/timelib.lo ext/date/lib/tm2unixtime.lo ext
/date/lib/unixtime2tm.lo ext/date/lib/parse_iso_intervals.lo ext/date/lib/interval.lo ext/ereg/ereg
.lo ext/ereg/regex/regcomp.lo ext/ereg/regex/regexec.lo ext/ereg/regex/regerror.lo ext/ereg/regex/r
egfree.lo ext/libxml/libxml.lo ext/pcre/php_pcre.lo ext/reflection/php_reflection.lo ext/spl/php_sp
l.lo ext/spl/spl_functions.lo ext/spl/spl_engine.lo ext/spl/spl_iterators.lo ext/spl/spl_array.lo e
xt/spl/spl_directory.lo ext/spl/spl_exceptions.lo ext/spl/spl_observer.lo ext/spl/spl_dllist.lo ext
/spl/spl_heap.lo ext/spl/spl_fixedarray.lo ext/standard/array.lo ext/standard/base64.lo ext/standar
d/basic_functions.lo ext/standard/browscap.lo ext/standard/crc32.lo ext/standard/crypt.lo ext/stand
ard/cyr_convert.lo ext/standard/datetime.lo ext/standard/dir.lo ext/standard/dl.lo ext/standard/dns
.lo ext/standard/exec.lo ext/standard/file.lo ext/standard/filestat.lo ext/standard/flock_compat.lo
ext/standard/formatted_print.lo ext/standard/fsock.lo ext/standard/head.lo ext/standard/html.lo ex
t/standard/image.lo ext/standard/info.lo ext/standard/iptc.lo ext/standard/lcg.lo ext/standard/link
.lo ext/standard/mail.lo ext/standard/math.lo ext/standard/md5.lo ext/standard/metaphone.lo ext/sta
ndard/microtime.lo ext/standard/pack.lo ext/standard/pageinfo.lo ext/standard/quot_print.lo ext/sta
ndard/rand.lo ext/standard/soundex.lo ext/standard/string.lo ext/standard/scanf.lo ext/standard/sys
log.lo ext/standard/type.lo ext/standard/uniqid.lo ext/standard/url.lo ext/standard/var.lo ext/stan
dard/versioning.lo ext/standard/assert.lo ext/standard/strnatcmp.lo ext/standard/levenshtein.lo ext
/standard/incomplete_class.lo ext/standard/url_scanner_ex.lo ext/standard/ftp_fopen_wrapper.lo ext/
standard/http_fopen_wrapper.lo ext/standard/php_fopen_wrapper.lo ext/standard/credits.lo ext/standa
rd/css.lo ext/standard/var_unserializer.lo ext/standard/ftok.lo ext/standard/sha1.lo ext/standard/u
ser_filters.lo ext/standard/uuencode.lo ext/standard/filters.lo ext/standard/proc_open.lo ext/stand
ard/streamsfuncs.lo ext/standard/http.lo ext/mysqlnd/mysqlnd.lo ext/mysqlnd/mysqlnd_charset.lo ext/
mysqlnd/mysqlnd_wireprotocol.lo ext/mysqlnd/mysqlnd_loaddata.lo ext/mysqlnd/mysqlnd_net.lo ext/mysq
lnd/mysqlnd_statistics.lo ext/mysqlnd/mysqlnd_result.lo ext/mysqlnd/mysqlnd_result_meta.lo ext/mysq
lnd/mysqlnd_debug.lo ext/mysqlnd/mysqlnd_block_alloc.lo ext/mysqlnd/php_mysqlnd.lo ext/mysqlnd/mysq
lnd_ps.lo ext/mysqlnd/mysqlnd_ps_codec.lo TSRM/TSRM.lo TSRM/tsrm_strtok_r.lo TSRM/tsrm_virtual_cwd.
lo main/main.lo main/snprintf.lo main/spprintf.lo main/php_sprintf.lo main/safe_mode.lo main/fopen_
wrappers.lo main/alloca.lo main/php_scandir.lo main/php_ini.lo main/SAPI.lo main/rfc1867.lo main/ph
p_content_types.lo main/strlcpy.lo main/strlcat.lo main/mergesort.lo main/reentrancy.lo main/php_va
riables.lo main/php_ticks.lo main/network.lo main/php_open_temporary_file.lo main/php_logos.lo main
/output.lo main/getopt.lo main/suhosin_patch.lo main/streams/streams.lo main/streams/cast.lo main/s
treams/memory.lo main/streams/filter.lo main/streams/plain_wrapper.lo main/streams/userspace.lo mai
n/streams/transports.lo main/streams/xp_socket.lo main/streams/mmap.lo main/streams/glob_wrapper.lo
Zend/zend_language_parser.lo Zend/zend_language_scanner.lo Zend/zend_ini_parser.lo Zend/zend_ini_s
canner.lo Zend/zend_alloc.lo Zend/zend_compile.lo Zend/zend_constants.lo Zend/zend_dynamic_array.lo
Zend/zend_execute_API.lo Zend/zend_highlight.lo Zend/zend_llist.lo Zend/zend_opcode.lo Zend/zend_o
perators.lo Zend/zend_ptr_stack.lo Zend/zend_stack.lo Zend/zend_variables.lo Zend/zend.lo Zend/zend
_API.lo Zend/zend_extensions.lo Zend/zend_hash.lo Zend/zend_list.lo Zend/zend_indent.lo Zend/zend_b
uiltin_functions.lo Zend/zend_sprintf.lo Zend/zend_ini.lo Zend/zend_qsort.lo Zend/zend_multibyte.lo
Zend/zend_ts_hash.lo Zend/zend_stream.lo Zend/zend_iterators.lo Zend/zend_interfaces.lo Zend/zend_
exceptions.lo Zend/zend_strtod.lo Zend/zend_gc.lo Zend/zend_closures.lo Zend/zend_float.lo Zend/zen
d_canary.lo Zend/zend_alloc_canary.lo Zend/zend_objects.lo Zend/zend_object_handlers.lo Zend/zend_o
bjects_API.lo Zend/zend_default_classes.lo Zend/zend_execute.lo sapi/cli/php_cli.lo sapi/cli/php_cl
i_readline.lo main/internal_functions_cli.lo -lcrypt -lpcre -lcrypt -lm -lcrypt -lxml2 -lz -liconv 
-lm -lcrypt  -o sapi/cli/php
ext/standard/php_crypt_r.o(.text+0x410): In function `_crypt_extended_init_r':
: undefined reference to `__sync_fetch_and_add_4'
*** Error code 1
1 error
*** Error code 1

Stop in /usr/ports/lang/php5.
*** Error code 1

Stop in /usr/ports/lang/php5.
frodo# 

 

 

Jeg sier bare: php-folka må gi ut ny versjon snart.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Først en analyse av hvilke ports som fungerer/ikke fungerer for øyeblikket:

 

lang/php5 funker nå med 5.3.9!

databases/postgresql91-{client,server} også!

 

databases/mysql55-server fungerer ikke, ei heller de andre grenene (50 og 51), men *-client portene fungerer. Jeg har forsøkt å kompilere manuelt med cmake, for jeg tror egentlig at det er den nye cmake-måten å kompilere på som gjør at ting går galt (før var det jo gamle ./configure && make, nå er det cmake && make). FYI så funker MySQL helt fint å kompilere under ArchLinux x86_64, men ikke under ARM på min Seagate GoFlex NET men i større grad (typ ting går galt ved 71% ikke ved 65%). Det er egentlig litt rart siden MySQL ikke har noen grunnleggende dependencies annet enn CMake og kanskje OpenSSL.

 

security/amavisd-new fungerer ikke, pga. mail/p5-Mail-SpamAssassin. Men det gjør egentlig ingen ting.

net/samba4-devel fungerer ikke lengre (men det står egentlig ellerede på FreshPorts at den er `Marked as broken').

Kjempegreier at mail/postfix-current fungerer, i tillegg til mail/mutt, www/nginx, net/rsync, mail/procmail, mail/fetchmail med fler.

 

En morsom ting jeg har prøvd er å krysskompilere pakker på et annet system [1, 2, 3]. Det er egentlig en veldig ok tanke, selv om jeg sliter litt med å få det til (det er noen problemer med å finne /bin/sh i chrooten som ligner på det `Brendtron_5000' beskriver i sin kommentar tilbake i 2005[4]).

 

Så er det vel dags å oppgradere til RELENG_9.

 

----

[1] http://lists.freebsd...ber/003072.html

[2] http://ray-freebsd.b...or-freebsd.html

[3] http://matrossi.blog...-arm-under.html

[4] http://www.bsdguides...hroot_mysql.php

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hey Tingo, vet du om det fungerer med

options CAM_BOOT_DELAY=4000

i kernel-konfigurasjonen for RELENG_9?

 

Jeg frykter at mange ting er forandret fra RELENG_8 så hva jeg gjorde var bare å ta en ny SHEEVAPLUG-fil og endre indent, fjerne BOOTP-linjene, legge til ROOTDEVNAME. Dette funker men jeg må jo ha delay, du vet. Dessuten, det finnes jo ingen /boot/loader.conf å skrive kern.cam.boot_delay=4000 i osv.

Lenke til kommentar

Vet ikke, men som du selv sier, det finnes ingen /boot/loader.conf å skrive den i, siden vi laster kernel direkte og ikke via bootloader.

Så du må nok kompilere dette inn i kernel for at det skal virke.

Jeg har ikke prøvd FreeBSD 9.0 på min Segate Dockstar ennå, den kjører fortsatt 8.2-stable:

tingo@kg-star$ uname -a
FreeBSD kg-star.kg4.no 8.2-STABLE FreeBSD 8.2-STABLE #2: Thu Jul 21 13:19:08 CEST 2011	 [email protected]:/usr/obj/arm/usr/src/sys/DOCKSTAR  arm
tingo@kg-star$ uptime
7:44PM  up 62 days,  2:23, 2 users, load averages: 0.00, 0.00, 0.00

Strengt tatt, så står den bare der, den er ikke i bruk. Jeg burde se på et krysskompileringsmiljø slik at jeg kan få kompilert opp det jeg ønsker å kjøre på den.

Foreløpig har det vært ENOTIME.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har spurt litt rundt i ulike kanaler om CAM_BOOT_DELAY i RELENG_9, men det ser ut som om ingen vet noe. Kanskje jeg åpner en bug report, det kunne vært spennende.

 

Jeg tror svaret må være å fjerne noen linjer her og der, men hvor ...

 

At mysql ikke kompilerer har visst vært kjent lenge[1], og løses ved å fjerne noen linjer i en kjempefil(!).

----

[1] http://bugs.mysql.com/bug.php?id=55795

Lenke til kommentar

Jo, jo, bare hyggelig det :)

 

Det ser unektelig spennende ut med trådløse b/g/n-kortet på Dreamplug(1)[1]. Det kan være en nyere versjon av det man finner på GuruPlug (Sheevaplug2). Det kan hende det går under mwl(4)-driveren[2] i FreeBSD, som har HostAP-funksjon. Bare synd at det ikke finnes en liste i man-sidene alá OpenBSD sine (f.eks. denne[3]). Tingo, vet du hvordan man leser sånne ting i koden for driverne i /usr/src (det er ikke så mange filer det er snakk om)?

 

-----

[1] http://www.globalsca...lug-devkit.aspx

[2] http://www.freebsd.o...n.cgi?query=mwl

[3] http://www.openbsd.o....cgi?query=athn

Lenke til kommentar

Det sikreste er å få tak i PCI "id" (vendor, card, chip) og så sjekke om den finnes i kildekoden noe sted. Eller så kan du se om du finner ut om kortet i Dreamlug'en er basert på en Marvell 88W8363 chip, da skal det være supportert. Eventuelt Marvell 88W8335 chip, som er supportert av malo(4) driveren. Dette er kun b/g, så det er lite trolig at det er den.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Om mail/dovecot2

Hey, tingo, hvor lang tid circa tar det før en endring i HEAD/CURRENT havner i STABLE?

 

Det har nemlig vært aktivitet på dovecot-kompilerings-problemet til hun samme dama i det siste (basically blir det en kernel panic ved installasjon av mail/dovecot{,2}), siden det har noe med nfs å gjøre.

 

Endring av sys/fs/nfsclient/nfs_clvfsops.c i henhold til commit r237367, for en csup RELENG_8 av dato 1. juli 2012, så ikke ut til å ha noen virkning, det vil si ny kernel panic. btw, hvordan finner jeg ut hvilken commit (rXXXXXX) jeg bruker nå?

Lenke til kommentar
Om mail/dovecot2 Hey, tingo, hvor lang tid circa tar det før en endring i HEAD/CURRENT havner i STABLE?

Det varierer med alvorlighetsgraden, og hvor omfangsrik patchen er. Ofte så skriver committer "MFC after x weeks" eller "MFC after 1 month" i cimmit-meldinga som en "huskelapp".

 

 

Endring av sys/fs/nfsclient/nfs_clvfsops.c i henhold til commit r237367, for en csup RELENG_8 av dato 1. juli 2012, så ikke ut til å ha noen virkning, det vil si ny kernel panic.

Det høres jo merkelig ut at en endring for nfs klient skal fikse problemet - jeg tipper at feilen ikke er funnet enda.

 

btw, hvordan finner jeg ut hvilken commit (rXXXXXX) jeg bruker nå?

Hmm, alle filer i kildekoden har en versjonstag ($FreeBSD:...) Hvis du finner ut hva den er for en bestemt commit i svn-treet, så kan du jo se om den du har er nyere eller eldre.

Hvis du har subversion installert, så burde du kunne gjøre det ved hjelp av svn-kommandoen også, men det er ikke min sterke side.

svn info

i rett katalog kanskje?

Endret av tingo
Lenke til kommentar

Ja ... jeg fant ikke ut hva svn taggen var, men jeg ser at jeg er ajour med RELENG_8. RELENG_8 gjelder fortsatt som STABLE(?), eller betyr den MFC at det kun havner i RELENG_9?

 

Jeg kjøpte nytt harddisk kabinett (usb 3.0 sådan), og det er kommet noen nye feilmeldinger i dmesg-loggen:

usbus0: 480Mbps High Speed USB v2.0
ugen0.1: <Marvell> at usbus0
uhub0: <Marvell EHCI root HUB, class 9/0, rev 2.00/1.00, addr 1> on usbus0
uhub0: 1 port with 1 removable, self powered
ugen0.2: <ASMedia> at usbus0
umass0: <ASMedia AS2105, class 0/0, rev 2.10/1.00, addr 2> on usbus0
umass0:  SCSI over Bulk-Only; quirks = 0x4100
umass0:0:0:-1: Attached to scbus0
(probe0:umass-sim0:0:0:0): REPORT LUNS. CDB: a0 0 0 0 0 0 0 0 0 10 0 0
(probe0:umass-sim0:0:0:0): CAM status: SCSI Status Error
(probe0:umass-sim0:0:0:0): SCSI status: Check Condition
(probe0:umass-sim0:0:0:0): SCSI sense: ILLEGAL REQUEST asc:20,0 (Invalid command operation code)
da0 at umass-sim0 bus 0 scbus0 target 0 lun 0
da0: <WDC WD80 0AAJS-00B4A0 01.0> Fixed Direct Access SCSI-5 device
da0: 40.000MB/s transfers
da0: 76319MB (156301488 512 byte sectors: 255H 63S/T 9729C)

Hva kan dette (probe0 osv.) være for noe da?

Lenke til kommentar

Både RELENG_9, RELENG_8 (og RELENG_7 så lenge den er støttet) regnes som -STABLE. Noe som kan forvirre folk. :-)

MFC betyr kun "merge from current" (underforstått: til -stable), og det er dermed ikke sikkert om en slik merge også havner i tidligere versjoner (avhenger ofte av hvor omfattende endringer det er). Du kan jo spørre committer?

 

Når det gjelder diskkabinettet ditt; det er helt vanlig at ikke alle kommandoer er støttet, i dette tilfellet en SCSI sense kommando.

Dersom den eksterne disken funker slik den skal, så kan du bare ignorere disse feilmeldingene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sender man en e-post for å spørre commiters? i.e. for r237367 blir det commiteren `kib'. Antagelig mail til kib at freebsd dot org.

 

En ting som er bra mellom RELENG_9 og RELENG_8 er at man ikke trenger å bale med PHYSMEM_SIZE i kernel configen. Jeg vet ikke helt hvorfor den er fjernet, men det betyr at det ser lysere ut for min GoFlex NET som har 119MB ram. Hvordan skapte man det tallet for minnestørrelsen 0x20000000, eller i Dockstar sitt tilfelle 0x8000000?

 

btw, tingo, det ser lysere ut med ny hdd i kabinettet, sjekket ikke for data corruption med sha256, men skriver tilbake på tråden http://forums.freebs...4467#post184467 når jeg er helt sikker på at den nye disken <ST325041 0AS> var alt som skulle til. Hvis ikke sjekker jeg videre for data corruption.

Lenke til kommentar

spørre om en commit: eventuelt ta det på aktuell mailingliste (-current, -stable, eller hva nå emnet gjelder, -arm for eksempel)

 

Minnestørrelse og sånn: dette har det vært diskutert en del om på -arm mailinglista. Til nå har det vært slik at minnestørrelsen for de forskjellige varianter av maskinvare har vært hardkodet i config-filer, fordi det ikke har eksistert en felles metode for å finne ut av dette når maskinen kjører. Nå jobbes det frem bedre løsninger på dette, men slikt tar tid.

 

Kanskje den gamle HD'en begynner å bli sliten da? Vi får håpe ny HD er løsningen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...