Gå til innhold

LX3-dødaren?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Wow! Dette er spennende, både i seg selv og sett i sammenheng med lanseringen av Samsungs speilløse systemkamera. Samsung går i strupen på de fleste i år, og µFT angripes fra begge kanter.

 

Det blir spennende å se hva denne yter, men den ligger godt an til å bli kjøpt inn til gave i våres.

Lenke til kommentar

Lurer litt på hva de legger i "Dual Image Stabilization" også.

 

Dual image stabilisation betyr vanligvis autoiso + mekanisk stabilsiering. Helt enig at dette ser interessant ut. 1/1.7" sensor med 10MP er mistenkelig likt G11, S90, Gr Digital III og GXR med 24-72mm modulenspesielt med tanke på at det bare er vga video. Sony har en sensor med disse spesifikasjonene som har VGA som beste videokvalitet, men det kan jo tenkes at Samsung bruker en egen sensor.

 

Det blir uansett spennende å se hvor bra dette er.

Lenke til kommentar

Fant disse to:

 

http://www.dpreview.com/news/1002/10022005samsungex1.asp

og

http://asia.cnet.com/reviews/digitalcameras/0,39005881,45210946p,00.htm

 

Tipper Dual Image Stabilization betyr både optisk og auto-ISO (maks 3200?)

 

Spent på bildekvaliteten, og hvor tungt det blir. Litt skuffet over video på "bare" 640x480. Det har faktisk mitt 4-5 år gamle kamera også... Hvorfor ikke klinke til med minst 720. Og evt 640x480 i 120 fps eller mer? (It is called marketing.)

Lenke til kommentar

Som en eier av LX3 må jeg si dette ser bra ut, men jeg kommer nok ikke til å oppgradere noe ennå. kanskje om det kommer en LX4 etterhvert?

Men det jeg lurer mest på er: Hva er det rullehjulet på fremsiden av kameraet? Er det kanskje for manual fokus? Det hadde vært en bedre løsning enn på LX3.

Lenke til kommentar

Dette kom som bestilt for min del ettersom jeg har vært litt på kikk etter noe bedre / på høyde med LX3 på flere områder.

 

Tross i LX'ens gode egenskaper har jeg vært forundret over at den faktisk ikke har vært å finne i anbefalingene på Akam! Greit nok at G11 sikkert er på høyde, siden det er anbefalt, men i min bok er det et godt stykke fra et kompaktkamera.

 

Etter å ha brukt LX3 en periode, fant jeg 2-3 ting å plukke på som jeg ikke helt klarte å leve med — det var for "tungvindt" og dumt i bruk på enkelte områder.

 

Ikke det at jeg vet om dette blir så mye bedre, men det lover godt, har brennvidder som passer meg bra, grei pris ...

 

— Men jeg skulle så gjerne hatt det i neste måned allerede ...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Håper dette har bedre bildekvalitet enn LX3 på litt høyere iso. For selv om jeg anbefalte LX3 til fatteren ble jeg selv skuffet da jeg pixelpeepet på bildene. Støyfjerningen er veldig aggressiv på detaljene.

 

Jeg er redd du blir skuffet nesten uansett hvilket kompaktkamera du vurderer hvis du pixelpeeper på 100% og sammenligner med bilder fra et systemkamera. Panasonic gjør imildertid ikke bare støyfjerning (som de forøvrig har blitt flinke til de siste årene), men også ganske omfattende transformasjoner av bildene i kameraet, spesielt ved full vidvinkel og det kan også gjøre at bildene ser prosesserte ut i 100%. I LX3-testen ligger det noen eksempler på JPG fra LX3 og RAW-versjoner konvertert med dcraw (som ikke gjør bildekorreksjoner) nederst på denne siden.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Det jeg har håp om at skal være betydelig bedre på EX1 er betjeningen av kameraet, for der har LX3 et par-tre (and then some) skavanker som irriterer alt for ofte/mye;

 

F.eks. burde av/på knappen vært slått sammen med valg av opptak/visningsknappen. Modushjulet burde hatt lås eller vært betydelig striere. Ellers er oppsettet unødig separert/forvirrende - f.eks. Med bare JPG på iA (Intelligent Auto). Og så må man som regel ned på linsa hver gang man skal filme - for å bytte aspekt ...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Og så må man som regel ned på linsa hver gang man skal filme - for å bytte aspekt ...

Noe man blir påminnet om når man skal filme, men som man selvfølgelig glemmer å sette tilbake når man er ferdig.

 

Kikket tilfeldig innom "prisguiden" her i går, og da lå EX1 nesten 1.000-lappen under øvrige butikker, så min ble bestilt i går for ~2.800! Vel og merke fikk jeg senere en e-post om forsinket levering; 5/5, men det skal jeg int leve med.

Endret av Autodidact
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...