Gå til innhold

Youtube velger h.264-codec i sin HTML5 satsing


hernil

Hvilket format ønsker du brukt i HTML5?   

28 stemmer

  1. 1. OGG Theora eller h.264?

    • OGG Theora
      21
    • h.264
      7


Anbefalte innlegg

Det ser ut til at Google og Youtube velger å gå for h.264 istedet for OGG Theora i sin HTML5 satsing. Video-tagen har nylig blitt implementert i mange av de større nettleserne, dog er det uenighet rundt hvilket format som skal benyttes, OGG Theora eller h.264.

 

Mozilla med Firefox har støtte for Theora. Opera stiller seg også bak dette formatet, mens Apple med Safari støtter h.264. Google med Chrome har derimot støtte for begge per idag, men det ser da ut til at det er h.264 som vil brukes på Youtube foreløpig.

 

Tror dette kan ha et ganske stort utslag på hvordan ting utvikler seg fremover nå så blir spennende å se. Mer info finnes her.

 

Noen tanker? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er fordelen med h.264? Jeg vet om en temmelig stor ulempe.

Hvilken ulempe er det snakk om? Spør av ren nysgjerrighet. :)

h.264 er patentbelagt, ihvertfall i USA. Qualcomm har allerede saksøkt Broadcom fordi de hadde implementert h.264 uten å betale lisensavgifter.

Jeg mener at Microsoft og Apple også har patentinteresser i formatet.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke poenget med å støtte h.264 fremfor Ogg Theora. Hva er fordelen med h.264? Jeg vet om en temmelig stor ulempe.

 

En av fordelene youtube har med å bruke h.264 er at alle videoene er codet i h.264 fra før. Skulle de brukt Ogg Theora måtte de convertert filmene en gang til. :)

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke poenget med å støtte h.264 fremfor Ogg Theora. Hva er fordelen med h.264? Jeg vet om en temmelig stor ulempe.

En fordel jeg har sett trekt frem er kompresjonen. Per i dag komprimerer vel h.264 bedre og krever derfor mindre båndbredde, men med det følger også en ulempe og det er at det krever kraftigere maskinvare for å spille av videoen.

 

Mozilla donerte vel en pen slump penger for en stund siden til videre utvikling av OGG Theora (og Vorbis?). Det er jo et åpent format med potensiale til å forbedres.

 

Litt lesestoff rundt patentproblematikken til h.264 :)

Lenke til kommentar

OK, to fordeler: Hardware støtte for h.264 er utbredt, og bedre kompresjon.

Da er det kanskje ikke så rart, men jeg hadde fortsatt foretrukket Ogg Theora, fordi jeg synes at slike ting burde være fritt for alle.

Nå bruker jeg opera til vanlig, så jeg regner med at de ordner h.264.

 

Jeg kan ikke vente til jeg kan fjerne flash fra maskinen min! Vekk med nær sagt all reklame, og frem med 64-bit nettleser!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...