Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

jeg har prøvd å sende ir signalet som repeat count med ilearn men dette funket ikke. Siden den bare sender samme ir signal i repit istede for å holde ir signalet gående i ca 3sec.

 

Det er det som er problemet med apple tv den har flere komandoer på samme ir signal som skiller mellom lange og korte ir sendinger.

 

så kort ir signal på knapp ok er (ok) og langt ir signal på knapp ok er (sleep)

Tenk på ir-signaler som morse - den eneste måten å gjøre "samme signal" lenger på, er å gjenta det.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenk på ir-signaler som morse - den eneste måten å gjøre "samme signal" lenger på, er å gjenta det.

 

ok men hva er forskellen på ir signalet da. Når ir signalet blir sendt med repeat iLearn og blir tolket som mange ok ir sendinger på apple tv boksen.

Mens når jeg holder ok lenge inne på apple remote kontrolen blir det tolket som sleep ir signal.

 

Har fått det til med Harmony Remotes one kontrollen men den sliter litt den å. Den skrur den først av, på og av igjen så den sender for mange signaler

 

har fått kopiert dette signalt med ir Learn men blir bare tolket som ok ir signal.

 

kan det ha noe med avstanden mellom ir signalene å gjøre?

Lenke til kommentar

ok men hva er forskellen på ir signalet da. Når ir signalet blir sendt med repeat iLearn og blir tolket som mange ok ir sendinger på apple tv boksen.

Mens når jeg holder ok lenge inne på apple remote kontrolen blir det tolket som sleep ir signal.

 

Har fått det til med Harmony Remotes one kontrollen men den sliter litt den å. Den skrur den først av, på og av igjen så den sender for mange signaler

 

har fått kopiert dette signalt med ir Learn men blir bare tolket som ok ir signal.

Jeg tror UltraGCIR skal ha en funksjon for å sende et signal kontinuerlig helt til du velger "STOP_IR". Jeg har ikke hatt bruk for det, så jeg kan ikke fortelle deg hvordan det fungerer.

 

Poenget er at det ikke bare er Apple TV som fungerer slikt. F.eks. volum-knapper holder man jo inne en viss tid. Jeg mener dette skal stå i dokumentasjonen til UltraGCIR.

 

 

kan det ha noe med avstanden mellom ir signalene å gjøre?

Tviler jeg på.

Lenke til kommentar

Jeg tror UltraGCIR skal ha en funksjon for å sende et signal kontinuerlig helt til du velger "STOP_IR". Jeg har ikke hatt bruk for det, så jeg kan ikke fortelle deg hvordan det fungerer.

 

Poenget er at det ikke bare er Apple TV som fungerer slikt. F.eks. volum-knapper holder man jo inne en viss tid. Jeg mener dette skal stå i dokumentasjonen til UltraGCIR.

 

 

 

Tviler jeg på.

 

ok. så prøvde jeg på å lage en event som skal slå på tv, kabel boks og sette tv til riktig hdmi kanal. Men dette funket ikke siden jeg ikke fant noen måte å sette delay på ir signalet til riktig hdmi ingang. så tv motar ir signalet for tidlig.

 

er det noen måte å sette delay på ir signaler med stanard clobalcache plugin? Eller må jeg over til UltraGCIR for å få dette til?

Lenke til kommentar

Jeg trenger noen råd, jeg er helt blank på dette med home automation så jeg trenger å vite hva jeg må kjøpe for å gjøre følgende:

 

Jeg vil ha etnettverkskamera m ir, høyttaler , webserver og bevegelse sensor som sender "event" til homeseer, denne skal sende en notification til xbmc, om at det er noen ved ytterdøren, jeg skal da kunne trykke på em knapp for å starte stream fra nettverkskameraet i xbmc. En annen knapp på kontrollen skal åpne en elektrisk lås på ytterdøren. Jeg så for meg å bruke z wave.

 

Jeg fant Poly lock i en annen post, så jeg tenkte å kjøpe denne. Hva trenger jeg for å få Poly locken til å "snakke" med pcen? Har dere noe nettverkskamera som kan anbefales?

 

Alle tips mottas med stor takk!

 

Edit: forbanna iPad autofullfør

Endret av pred86
Lenke til kommentar

ok. så prøvde jeg på å lage en event som skal slå på tv, kabel boks og sette tv til riktig hdmi kanal. Men dette funket ikke siden jeg ikke fant noen måte å sette delay på ir signalet til riktig hdmi ingang. så tv motar ir signalet for tidlig.

 

er det noen måte å sette delay på ir signaler med stanard clobalcache plugin? Eller må jeg over til UltraGCIR for å få dette til?

Eneste grunn til å bruke standard GC-plugin er hvis du har HS Pro, da får du jo den gratis. Ellers koster den mer enn UltraGCIR og har, så vidt jeg vet, mindre funksjonalitet.

 

Men jeg tror ikke du trenger det. Bare legg in en Action i Event'et som heter "Wait" og vent en passende mengde sekunder. :)

 

 

Jeg trenger noen råd, jeg er helt blank på dette med home automation så jeg trenger å vite hva jeg må kjøpe for å gjøre følgende:

 

Jeg vil ha etnettverkskamera m ir, høyttaler , webserver og bevegelse sensor som sender "event" til homeseer, denne skal sende en notification til xbmc, om at det er noen ved ytterdøren, jeg skal da kunne trykke på em knapp for å starte stream fra nettverkskameraet i xbmc. En annen knapp på kontrollen skal åpne en elektrisk lås på ytterdøren. Jeg så for meg å bruke z wave.

 

Jeg fant Poly lock i en annen post, så jeg tenkte å kjøpe denne. Hva trenger jeg for å få Poly locken til å "snakke" med pcen? Har dere noe nettverkskamera som kan anbefales?

 

Alle tips mottas med stor takk!

Du spør om mye nå på en gang. Alt du ønsker er helt mulig å få til men krever noe utstyr, tid til oppsett og kanskje litt banning... ;)

 

Jeg bruker selv ikke XBMC (enda), så jeg vet ikke hvordan du ville kontrollere det så spesifikt, men så vidt jeg forstår har XBMC flere http-protokoller som kan brukes. Dette må du nok selv sette deg inn i, men det er godt mulig det finnes noen velfungerende scripts. Det finnes iallfall en DLNA-manager plugin som antakeligvis kan brukes.

 

PolyLock (og Z-wave generelt) krever at du har et Z-wave interface på PCen, som f.eks Z-stick II. Merk at at PolyLock ikke fungerer på en standard 5113(?)-låsekasse, så det kan hende du må bytte den ut (jeg fikk det iallfall ikke til, selv om det vissnok skulle være mulig).

 

 

Jeg vet ikke om du ble så mye klokere. Jeg tror det enkleste er å begynne i en ende, og se hva man får til... ;)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Eneste grunn til å bruke standard GC-plugin er hvis du har HS Pro, da får du jo den gratis. Ellers koster den mer enn UltraGCIR og har, så vidt jeg vet, mindre funksjonalitet.

 

Men jeg tror ikke du trenger det. Bare legg in en Action i Event'et som heter "Wait" og vent en passende mengde sekunder. :)

 

 

 

Du spør om mye nå på en gang. Alt du ønsker er helt mulig å få til men krever noe utstyr, tid til oppsett og kanskje litt banning... ;)

 

Jeg bruker selv ikke XBMC (enda), så jeg vet ikke hvordan du ville kontrollere det så spesifikt, men så vidt jeg forstår har XBMC flere http-protokoller som kan brukes. Dette må du nok selv sette deg inn i, men det er godt mulig det finnes noen velfungerende scripts. Det finnes iallfall en DLNA-manager plugin som antakeligvis kan brukes.

 

PolyLock (og Z-wave generelt) krever at du har et Z-wave interface på PCen, som f.eks Z-stick II. Merk at at PolyLock ikke fungerer på en standard 5113(?)-låsekasse, så det kan hende du må bytte den ut (jeg fikk det iallfall ikke til, selv om det vissnok skulle være mulig).

 

 

Jeg vet ikke om du ble så mye klokere. Jeg tror det enkleste er å begynne i en ende, og se hva man får til... ;)

 

takk for svar fikk det til nå. :) jeg har HS Pro så tenkte å se om jeg fikk alt til med GC-plugin siden den er gratis. så kansje jeg slipper å kjøpe UltraGCIR. :)

Lenke til kommentar

Lurer på om noen kan hjelpe meg med en strying av varmeovn.

 

Har en panelovn på et rom samt en temperaturføler i rommet. tenkte derfor å koble panelovnen i en pluginnmodul slik at jeg kan styre denne etter hvilken temp jeg vil ha i rommet.

Lurte da om noen viste en plugin eller et script som kan brukes til dette i homeseer. evt, hvordan dere har løst det.

 

Tenke å lage en hstouch side der temp. i rommet vist og at man kan stilleønsket temperatur opp eller ned.

Lenke til kommentar

Jeg ville prøvd der en gang til. Vet ikke om noen andre adresser.

 

EDIT: support at homeseer.com burde også fungere.

Dette tok et antall forsøk, så jeg oppsummerer i tilfelle andre skal gjøre noe tilsvarende. Dette virket IKKE: Gå på Contact us på www.homeseer.com og fylle ut en henvendelse. Prøvde Pre sale og licensing issues. Det som derimot virket var å opprette en konto og rette en henvendelse via http://helpdesk.homeseer.com/ Da fikk jeg svar og fikk forlenget trial både på HS og nødvendige plugins. :)

Lenke til kommentar

Jeg har brukt http://www.sendgratissms.com/BulkSMS/BulkSMSHome.aspx Siden ser rimelig ræva ut og er tydelig google translate-oversatt (De har UK som ovedside tror jeg). Men det har fungert så langt for meg. I tilegg til ava støtter de Visual Basic, iPhone og litt div rusk. Men de har og grei soap og http-eksempler her.

 

"Opprette en ny Massesletteverktøy SMS-konto" er valget for å opprette ny konto. Egentlig like greit å bruke den engelske siden http://www.freebiesms.co.uk/BulkSMS/BulkSMSHome.aspx om du ikke må ha prisene listet i norske kroner og øre - så slipper du "oversettelesen". Valgte det fordi prisene var ok uten at man måtte kjøpe en gigantisk pakke, og de hadde greie kodeeksempler og det har fungert fint så langt for å sende sms til familie i utlandet. Kom aldri sålang at jeg prøve å implementere en løsning for sneding fra telefonen, så har bare brukt webgrenesnittet. Så jeg kan ikke hjelpe deg med evt. scripting/automatisering av løsningen.

 

Du kan selvfølgelig også vurdere et kontantkort og en 3g-dongle fra ebay.

Lenke til kommentar

1. Hvordan gjør folk det med SMS-sending? Bruker en webportal? Isåfall noen å anbefale?

 

2. Noen som har noe sted å anbefale å kjøpe pærer?

 

AtW

Bruker dette scriptet (er det Moskus sitt tro?) - fungerer for Telenor-abb:

 

Public Sub Main(ByVal params As String)

Dim url As String = "https://telenormobil.no/smapi/3/sms?sender=DittMobilNr&password=DittPassord&recipients=SMStilMottaker&sId=1000000000&content=" & params

Dim req As Net.HttpWebRequest = System.Net.HttpWebRequest.Create(url)

Dim output As String

Dim response As System.Net.HttpWebResponse = req.GetResponse

Dim responsestream As IO.StreamReader = New IO.StreamReader(response.GetResponseStream, System.Text.Encoding.GetEncoding("UTF-8")) '"iso-8859-1"'

output = responsestream.ReadToEnd

responsestream.Close()

responsestream = Nothing

response.Close()

response = Nothing

req = Nothing

If output.Contains("status=""OK""") Then

hs.WriteLog("SMS log", "SMS sent OK")

Else

hs.WriteLog("SMS error", "SMS not sent!")

End If

output = Nothing

End Sub

Lenke til kommentar

Bruker dette scriptet (er det Moskus sitt tro?) - fungerer for Telenor-abb:

 

Public Sub Main(ByVal params As String)

Dim url As String = "https://telenormobil.no/smapi/3/sms?sender=DittMobilNr&password=DittPassord&recipients=SMStilMottaker&sId=1000000000&content=" & params

Dim req As Net.HttpWebRequest = System.Net.HttpWebRequest.Create(url)

Dim output As String

Dim response As System.Net.HttpWebResponse = req.GetResponse

Dim responsestream As IO.StreamReader = New IO.StreamReader(response.GetResponseStream, System.Text.Encoding.GetEncoding("UTF-8")) '"iso-8859-1"'

output = responsestream.ReadToEnd

responsestream.Close()

responsestream = Nothing

response.Close()

response = Nothing

req = Nothing

If output.Contains("status=""OK""") Then

hs.WriteLog("SMS log", "SMS sent OK")

Else

hs.WriteLog("SMS error", "SMS not sent!")

End If

output = Nothing

End Sub

Hvis noen har oppsett til netcom, hadde jeg blitt takknemlig:)

Lenke til kommentar

Lurer på om noen kan hjelpe meg med en strying av varmeovn.

Har en panelovn på et rom samt en temperaturføler i rommet. tenkte derfor å koble panelovnen i en pluginnmodul slik at jeg kan styre denne etter hvilken temp jeg vil ha i rommet.

Lurte da om noen viste en plugin eller et script som kan brukes til dette i homeseer. evt, hvordan dere har løst det.

Tenke å lage en hstouch side der temp. i rommet vist og at man kan stilleønsket temperatur opp eller ned.

Jeg har et script som gjør akkurat det. Ligger her i tråden et sted. :)

 

Apropos kamera - kan man få HS til å sende et signal til et kamera om å stille seg inn på en predefinert posisjon (mange kameraer kan lagre dette) og starte opptak hvis en bevegelsesdetektor blir utløst? Z-wave eller Nexa -utstyr e.l.?

Hvis kameraet kan kontrolleres via HTTP (og det kan det antakeligvis) er det veldig enkelt.

Mine kameraer kontrollerer jeg fra WebcamXP, og for det programmet finnes det en plugin til HomeSeer som gjør det enda enklere.

 

 

1. Hvordan gjør folk det med SMS-sending? Bruker en webportal? Isåfall noen å anbefale?

 

2. Noen som har noe sted å anbefale å kjøpe pærer?

 

AtW

 

1. Web API. Telenor har en lik. Enkel å bruke. Brukte tidligere en gateway fra kjappsms.no men de finnes ikke lenger.

 

2. Jeg liker Osram sine halogenpærer, de er på salg innimellom på Clas Ohlson.

 

 

Bruker dette scriptet (er det Moskus sitt tro?) - fungerer for Telenor-abb:

Public Sub Main(ByVal params As String)

Dim url As String = "https://telenormobil.no/smapi/3/sms?sender=DittMobilNr&password=DittPassord&recipients=SMStilMottaker&sId=1000000000&content=" & params

Dim req As Net.HttpWebRequest = System.Net.HttpWebRequest.Create(url)

Dim output As String

Dim response As System.Net.HttpWebResponse = req.GetResponse

Dim responsestream As IO.StreamReader = New IO.StreamReader(response.GetResponseStream, System.Text.Encoding.GetEncoding("UTF-8")) '"iso-8859-1"'

output = responsestream.ReadToEnd

responsestream.Close()

responsestream = Nothing

response.Close()

response = Nothing

req = Nothing

If output.Contains("status=""OK""") Then

hs.WriteLog("SMS log", "SMS sent OK")

Else

hs.WriteLog("SMS error", "SMS not sent!")

End If

output = Nothing

End Sub

Jepp, det er mitt. :)

Web API FTW. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...