Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kompatible brigde modem.


Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring på hvilke ADS-modem som kan benyttes på abbonement fra Telenor? Har allerede router oppsatt, vil kun bytte ut mitt gamle brigde-modem.

Telenor vil jo kun selge sitt eget router/modem, og har sluttet helt med kompatibelliste.

MPX.no selger ett, kansje noen som har prøvd det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er som regel bare to ting du trenger å ta hennsyn til så lenge du kjøper inne Norge. Linjen din er enten PPPoE basert eller PPPoA. Spør din ISP hvilken av de to som brukes for din linje.

 

PPPoE støttes av så og si alle rutere du kan kjøpe, så da kan du velge og vrake. PPPoA er mye mindre brukt i rutere som selges til forbrukere, så i så tilfelle vil du ha et relativt lite utvalg.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Router har jeg. Det er kun ett brigdemodem jeg trenger. Og jeg vil ikke ha det Telenor selger (Route/modem). Har ett gammelt Tompson modem som skal erstattes, som er satt opp som brigdemodem.

Linja mi er PPPoE.

 

Rene modem selges nesten ikke uansett, og en modemruter gjør alt som et rent modem gjør. Dessuten, om du allerede har en ruter fra før som du skal bruke videre så i og med at du har en PPPoE linje så kan du nesten garantert bare bruke den direkte på linjen. PPPoE støttes av så og si alle rutere.c

 

EDIT: feil informasjon, se min siste post for oppklaring

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Router har jeg. Det er kun ett brigdemodem jeg trenger. Og jeg vil ikke ha det Telenor selger (Route/modem). Har ett gammelt Tompson modem som skal erstattes, som er satt opp som brigdemodem.

Linja mi er PPPoE.

 

Rene modem selges nesten ikke uansett, og en modemruter gjør alt som et rent modem gjør. Dessuten, om du allerede har en ruter fra før som du skal bruke videre så i og med at du har en PPPoE linje så kan du nesten garantert bare bruke den direkte på linjen. PPPoE støttes av så og si alle rutere.

 

-Stigma

 

Så jeg mest sansynlig kan kople routern min direkte til linja mi?

Uten å sette noe modem som er satt i brigdemodus mellom?

Routern min er seff satt i PPPoE med brukernavn og passord fra Telenor.

Lenke til kommentar
Router har jeg. Det er kun ett brigdemodem jeg trenger. Og jeg vil ikke ha det Telenor selger (Route/modem). Har ett gammelt Tompson modem som skal erstattes, som er satt opp som brigdemodem.

Linja mi er PPPoE.

 

Rene modem selges nesten ikke uansett, og en modemruter gjør alt som et rent modem gjør. Dessuten, om du allerede har en ruter fra før som du skal bruke videre så i og med at du har en PPPoE linje så kan du nesten garantert bare bruke den direkte på linjen. PPPoE støttes av så og si alle rutere.

 

-Stigma

 

Så jeg mest sansynlig kan kople routern min direkte til linja mi?

Uten å sette noe modem som er satt i brigdemodus mellom?

Routern min er seff satt i PPPoE med brukernavn og passord fra Telenor.

 

Så lenge du har en ruter med PPPoE støtte og login informasjonen du skal mate den med så er det null problem ja. modem + ruter er smør på flesk i og med at ruteren også er et PPPoE modem og dermed er det bare et ekstra ledd som feil kan oppstå i. Eneste gode grunnen til å bruke modem + ruter er om ruteren din kun støtter PPPoE mens linjen er PPPoA basert. Det du som regel trenger for å kunne koble opp en ruter på en ADSL linje er:

PPP type

Brukernavn

Passord

VP/VC verdier

Det skal som regel være nok.

 

"Routern min er seff satt i PPPoE med brukernavn og passord fra Telenor."

 

Ruteren trenger kun denne informasjonen dersom den faktisk er første ledd på linjen ut til internett (altså fungerer som modem). Slik som den står nå, bak et seperate modem, så brukes ikke den informasjonen i ruteren pga. modemdelen av ruteren ikke er i bruk.

 

EDIT: feil informasjon, se min siste post for oppklaring

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeez...

 

Selvfølgelig er det riktig at du må ha en modemruter om du skal bruke den rett på linjen....

 

- Men så og si alle rutere har modemmulighet for PPPoE. Det er tilnærmet synonymt med ruter så lenge man ikke trenger PPPoA støtte.

- Du har jo allerede sagt at ruteren din har PPPoE, da betyr det nødvendigvis at den har modemfunksjon.

 

Og hvis i så tilfelle at du har sagt feil til meg og du ikke faktisk har PPPoE støtte på ruteren så er det fremdeles ikke noe poeng i å nødvendigvis lete spesiellt etter et bridge modem. Hvilket som helst ruter med PPPoE vil fungere og kan erstatte begge boksene. Hvorofor vil du absolutt bruke 2 enheter etterhverandre slik at du er mye mer utsatt for feil?

 

Kan du ikke bare si oss hvilken modell ruter du har fra før av, så kan vi avgjøre om den er noe du faktisk kan bruke videre?

 

EDIT: feil informasjon, se min siste post for oppklaring

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Routeren jeg har, er en Linksys WRT 610N.

Link til routeren på Komplett.no

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=364934

 

Det er en modemruter med PPPoE støtte. Den kan brukes direkte mot ADSL linjen din dersom din linje er PPPoE basert. Det er ingen behov eller fordel med å ha et ekstra modem forran dette, bare ufordeler i form av at du må administrere to bokser og det er større sjanser for at feil kan oppstå pga. det er to ledd.

 

EDIT: feil informasjon, se min siste post for oppklaring

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Routeren jeg har, er en Linksys WRT 610N.

Ja, good luck om du prøver å koble den til telefonlinjen ...

Du trenger et ADSL-modem for å komme noen vei, slik la7dfa.com beskriver det.

 

Jeg lurer på om Stigma "kortslutter litt" i begrepene her i dag nå han gjør en kobling mellom det at en router har påloggingsinfo for PPPoE og det at routeren har et innebygget modem.

 

De aller fleste routere som tilbys i butikkene (på nett og ellers) er ikke routermodemer. Du kan legge inn påloggingsinformasjon for PPPoE, ja, men de er fortsatt avhengige av å ha et ADSL-modem mellom seg og telefonlinjen.

 

De aller fleste ADSL-modemene som ISP'ene tilbyr, derimot, er faktisk routermodemer. I de enkleste oppsett trenger man ikke mer enn den boksen ISP'en tilbyr. Blir man litt mer "avansert", så setter man routermodemet i "bridge mode" og bruker sin egen router. (Eller man "seriekobler" routerne og lar routermodemet ta seg av PPPoE-påloggingen.)

 

Hvis du kommer og henter det, skal du få mitt DSL-380T-modem som står ubrukt ... :yes:

(Jeg rakk vel såvidt å sjekke at det fungerte mot Telenor ADSL2+ før jeg fikk en Thomson ST546 fra Telenor som gjorde samme jobben.)

 

edit: Sjekk interface'ene;

et modem/routermodem har en RJ-11-inngang merket DSL, ADSL, LINE e.l. (tlf.linjen)

et modem har en RJ-45-utgang merket WAN, Ethernet e.l.

en router har en RJ-45-inngang merket WAN e.l.

en router/routermodem har (som regel) 4 RJ-45-utganger merket LAN1-LAN4 e.l.

(RJ-45-inn-/utgangene overfører Ethernet-trafikk; det gjør ikke RJ-11-forbindelsen)

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Sorry, her har jeg rotet.

Etter å ha brukt flere buttikkkjøpte rutere før som modemruter så har jeg tydeligvis feilaktig kommet til konklusjonen at PPPoE enablede rutere alltid hadde modem for dette som standard. Etter mer research ser at jeg det ikke stemmer. Jeg har tydeligvis bare vært "heldig" men de ruterene jeg har kjøpt fra butikk og dannet meg et feil bilde.

 

Litt googling indikerer av WRT610N ikke har modem innbygget, så da må du ha et modem ekstra, eller en helt ny ruter som også har innebygget modem.

 

Så lenge modemet har Annex B og PPPoE støtte så skal det fungere mot din linje.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Takk...

Det var det jeg også trodde, men ble usikker.

Den Linksys routeren jeg har er kun en router.

Da er jeg tilbake til grunnspørsmålet.

Er det noen som veit om ett modem som kan settes opp som brigde-modem,

og funker på telenor ADSL?

 

Den boksen jeg linket til rett under ditt første innlegg (og før alt tullpratet begynte) funker som du ønsker. Det er et rent modem uten routerfunksjonalitet.

Endret av trn100
Lenke til kommentar
Takk...

Det var det jeg også trodde, men ble usikker.

Den Linksys routeren jeg har er kun en router.

Da er jeg tilbake til grunnspørsmålet.

Er det noen som veit om ett modem som kan settes opp som brigde-modem,

og funker på telenor ADSL?

 

Den boksen jeg linket til rett under ditt første innlegg (og før alt tullpratet begynte) funker som du ønsker. Det er et rent modem uten routerfunksjonalitet.

 

Den blei bestilt fra MPX.no i ettermiddag.

Takker for alle innspill.

Gjør det slik mest fordi jeg mener den routern jeg har er bedre enn den som telenor absolutt vil selge meg.

Greitt å kjøpe ADSL der, men hardware vil jeg velge sjøl.

De har ingen reine modem å selge til dem som allerede har router.

Lenke til kommentar

En ren router kan du også bruke nesten uansett hva som skjer fremover og uansett ISP. Et ADSL modem er bare akkurat det.

 

Har til gode å se virkelige gode ADSL modem/Router kombinasjoner som ikke koster skjorta, og med tanke på flexibilitet er en delt løsning etter min mening absolutt den beste!

 

Men som la7dfa sier, den boksen du får av ISP'en er grei å ha som backup og de kan også settes i brigde. Du kan ta i mot en hvilken som helst ADSL boks med/uten router fra ISP'en og sette opp den som et rent modem og la din egen router kontrollere trafikken.

 

Lykke til :-)

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Har ett gammelt Topcom modem som har satt opp som brigde. Det håndterer ikke større hastighet enn 5mps (ifølge telenor). Hovedgrunnen til at jeg vil skifte det ut.

Telenor er så "smart" at de kun selger ett kombinert modem/router. Det er det eneste de har. Ingen kompabilitetslister over andre merker finns. Istedet ligger det advarsler mot å bruke annet utstyr.

Det ligger an til nettleverandørskifte når jul og nyttår er vel over.

Sjekka med kundeservice nextgentel og ventelo. De hadde ingen problemer med bruk av hardware som ikke var levert av de.

Men nå er selgere gode til å si ja når noe skal selges...

Tilbakemelding kommer når modemet er i hus.

Lenke til kommentar

To routere etter hverandre kan være fint om du har et litt heavy nettverksoppsett hjemme. Du kan for eksempel lage deg en DMZ sone på den første routeren, dvs et eget separat nettverk med litt slakkere brannmursregler/flere åpne porter, der du henger på maskiner/servere som skal eksponeres mye mot internet.

 

Så kjører du en router til i bakkant som du har ditt vanlige hjemmenettverk på og litt mer nazi brannmur og stengte porter. Dermed blir det ikke så mye hack og styr med porter i DMZ'en, og resten av nettverket ditt kan ligge litt tryggere bak den andre routeren/brannmuren.

 

Det går fint å kjøre en egen DMZ sone og vanlig sone på samme router, det kan bli like trygt, men det er lettere å gjøre feil som senker sikkerhetnivået. De billigste/enkleste ruterne har gjerne ikke støtte for flere nett/soner heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...