Gå til innhold

Problemer i kø for "public clouds"?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Offentlige skytjenester av typen Amazon EC2 er neppe en god strategi for bedrifter, mener Gartner Group.

Les mer

Slettet et lengre Gartner-bashende innlegg siden jeg tydeligvis ikke hadde lest artikkelen godt nok og trodde Gartner mente dette gjaldt alle.

 

Gartner Group stadfester i en ny rapport at offentlige skytjenester neppe er det beste valget for bedrifter som søker å erstatte eller supplere eksisterende datasenterinfrastruktur.

 

Og der er jeg hjertens enig. Men skjønner fortsatt ikke hvem som finansierer disse rapportene? Dette er jo det samme som å si at vann er vått eller at is er kaldt.

 

EC2 o.l. er genialt for alle som

  • er i startup-fasen med lite ressurser
  • har sterkt fluktuerende bruksmønstre, med sinnsyke peaker f.eks. hver mandag kl 1600 og resten av uka nesten ikke load (f.eks. innlevering av selvangivelsen i Norge. De må ha noen monstermaskiner som kun er i bruk den siste uken før fristen, resten av året går de på tomgang)
  • ikke ønsker å eie hw og infrastruktur selv
  • etc.

Og sikkert noen flere punkter. Dette trodde jeg alle som vurderte EC2 var klar over...

Endret av daffyd
Lenke til kommentar

Poenget med å ikke eie hardware selv er veldig godt for små bedrifter. Det koster fort noen millioner før en har fått opp den første tjenesten i et driftsmiljø med sammenlignbar pålitelighet som en cloud. Særlig hvis en har to cloud leverandører og to eller flere internettlinjer for LB/redundans.

 

Større miljøer blir fort mindre lønnsomt og mer komplisert å legge ut i skyen.

 

Til sist er det sikkerheten som enda ikke er løst, men det kommer. Kun spørsmål om tid.

 

Det første som blir lagt ut på cloud er nok "ansikt utad" funksjoner som websider og nettbutikker. Det vil nok være til fordel for både leverandør og brukere siden pålitelighet, responstid og kostnad nødvendigvis blir mye bedre i en cloud.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...