Gå til innhold

Akambrukernes bilder - desember 2009


Anbefalte innlegg

Retningslinjer for tråden

  • - Det kan postes bilder fra 1-31. desember (nyttårsaften kan inkluderes) i denne tråden, og tråden vil være sticky i denne perioden.
  • - Den om poster bildet, må selv være fotografen bak bildet.
  • - Det er ingen krav til når bildet er tatt, men det bør være noe du holder på med for tiden.
  • - Det er ingen krav til kvaliteten til bildene, men det bør primært være bilder du er stolt av eller tror at andre har glede av å se.
  • - Det er lov å legge ut bildeserier med inntil fem bilder.
  • - Det er ikke lov å legge ut mer enn to bilder/bildeserier hver dag.
  • - Det skal være maksimalt et bilde/bildeserie per post, men du kan poste flere bilder i perioden.
  • - For bildeserier skal det være en klar sammenheng mellom bildene. I tvilstilfeller kan moderatorer splitte bildene til flere poster, eventuelt etter en dialog med fotografen.
  • - Det skal være maksimalt 1280 piksler på lengste side.
  • - Skriv gjerne noen ord om bildet du legger ut.
  • - Legg gjerne ved EXIF-informasjon, slik at andre brukere slipper å sjekke ut dette selv.
  • - Det er lov å kommentere bilder, men fullverdig bildekritikk skal fortsatt skje i bildekritikken.
  • - Bilder kan kommenteres når som helst, også etter utgangen av desember.

Disse retningslinjene er ikke endelige, og kan bli endret underveis i perioden. Les dem derfor nøye før du legger ut bilder, selv om du har lest dette innlegget tidligere! Diskusjon rundt disse retningslinjene skal ikke foregå i denne tråden, og vil bli slettet uten forvarsel. Det er åpnet for diskusjon i denne tråden.

 

Tidligere tråder:

Akambrukernes bilder - november 2009

Akambrukernes bilder - oktober 2009

Akambrukernes bilder - september 2009

Akambrukernes bilder - august 2009

Akambrukernes bilder - juli 2009

Akambrukernes bilder - juni 2009

Akambrukernes bilder - april/mai 2009

 

Dersom det er skrivefeil.. TOUGH LUCK!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Woohoo, vært ute å kost meg i nysnø og 12blå i dag =)

Er litt sur for at jeg trodde 15s var kort nok tid til at stjernene ikke skulle flytte på seg, men slik var det ikke =(

 

20mm, f/3.5, 30s, ISO100

IMG2_1200.jpg_595.jpg

 

50mm, f/2.2, 15s, ISO100

IMG2_1197.jpg_595.jpg

 

Og sånn helt til slutt, et tilfeldig kattebilde!

 

50mm, f/2.8, 1/25s, ISO200, Flash Fired

IMG2_1178.jpg_595.jpg

Lenke til kommentar

Har sittet og sett på bilder fra jomfruturen med Pana 20mm/1,7 i forrige måned - postet noen i forrige bildetråd. For noen av de andre bildene gjorde ISO 1000 at nattehimmelen ble svart med blå prikker i, istedet for svært mørkt blå - og jeg er en kløne med støyfjerning (synes det fort blir plastic fantastic). Lekte litt med bildene i kveld, og de ble bedre ved rett og slett å dempe blåkanalen noe og senke gamma litt.

 

Kvartaler: ISO1000, 1/13 sek, f/1,7

post-73994-1259790864_thumb.jpg

 

Zachen: ISO1000, 1/8 sek, f/1,7

post-73994-1259790910_thumb.jpg

 

Innhegning: ISO1000, 1/15 sek, f/1,7

post-73994-1259790934_thumb.jpg

 

Stasjonær mobil: ISO1000, 1/15, f/4,5

post-73994-1259790952_thumb.jpg

 

Bildestabiliseringen i E-P1 er gull verdt på en sånn tur :)

Lenke til kommentar

Har begge, og 20mm er skarpere - ingen tvil om det, selv om jeg ikke synes forskjellen er verdt å bry seg om på "normale" blenderåpninger. Men der den virkelig banker Olys 17mm er når du skal fokusere i lite lys - 17mm må da fort gi opp om man ikke har ganske så tydelige kontraster, mens Pana ufortrødent setter fokus inntil forholdene blir virkelig ille. Forskjellen i AF-hastighet ellers er minimal, men Pana er muligens et lite strå hvassere. Og vidåpen glefser den i seg mye lys, og ting er temmelig skarpt allerede derfra ;)

 

17mm blir nok sommerobjektivet mitt, tror jeg - da vil det funke svært godt.

Lenke til kommentar

Noen random bilder :

 

Beklager logoen men orket ikke finne originalene akkurat nå.

Det er mitt eget firma.

Tatt for ca en uke siden. Tatt på terassen med Olympus E-620 med kit 70-140mm.

post-46869-1259798699_thumb.jpg

 

Dette tok jeg for to dager siden. Olympus E-620 med kit 70-140mm.

post-46869-1259798525_thumb.jpg

 

Fra i sommer, veldig happy med dette da, vant ukespremie hos Dinside.no med dette bildet.

Tatt med EOS350D 80-300mm Sigma. Jeg kjørte båt og fotograferte samtidig.

post-46869-1259798611_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hadde et lite himmelfenomen over huset i går kveld. Månen lyste gjennom noen transparente skyer og laget en spennende effekt. Har vel ikke gjort noe annet med bildet enn å kjøre det gjennom NX2 med default verdier, samt redusert størrelsen selvfølgelig. Prøvde en eksponering med kompensasjon for å få noen detaljer i månen, men da ble skyene for mørke. Lot derfor månen få lov til å brenne ut da tegningene i skyene ble mest dramatiske på den måten. Ellers D300, Sigma 50-150 @150mm og f/2,8, ISO 200, 1/3 sek.

 

Mangler egentlig bare en varulv, men hvor finner man slike når man trenger det mest ;-)

post-160169-1259843986_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Holdte på å fryse av meg fingra når jeg gikk rundt der og tok bilder.. kanskje på tide med votter og lue snart..

[bilde]

 

Holdt på å daue selv når jeg sto der på kvelden og fikla med stativet, kald aluminium er jommen med kald i 12blå :D

Ellers har jeg selvsagt vett og kledd meg skikkelig, måtte bare av med hanskene når jeg tok bilder :S

 

Fint bilde du har tatt også, ser ut som Sagis har fryst over helt nå, får se om jeg orker ta en tur til dit snart, liker meg bedre der om natta men ^^

Lenke til kommentar
Holdte på å fryse av meg fingra når jeg gikk rundt der og tok bilder.. kanskje på tide med votter og lue snart..

[bilde]

 

Holdt på å daue selv når jeg sto der på kvelden og fikla med stativet, kald aluminium er jommen med kald i 12blå :D

Ellers har jeg selvsagt vett og kledd meg skikkelig, måtte bare av med hanskene når jeg tok bilder :S

 

Fint bilde du har tatt også, ser ut som Sagis har fryst over helt nå, får se om jeg orker ta en tur til dit snart, liker meg bedre der om natta men ^^

 

Takk takk :) Ganske fint det første bildet ditt og!

Helt fryst er det ikke, ville ikke prøvd å gått på isen enda :p Det er første gang jeg er der og tar bilder så vet ikke helt hvordan er det er der om kvelden. Ellers er jeg et nattdyr selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...