Gå til innhold

Asus tar i bruk SATA 6 Gbit/s


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da ser det ut som det er på tide for meg å gjøre meg klar til å bestille delene jeg har sett meg ut og vurdert siden i våres. Spørmålet er om det blir før eller etter juleferien. Ombygging av (AM2+ quad) gaming riggen min til filserver, og ny LGA 1166 gaming rigg med hovedkort som støtter USB3 og SATA III. :)

 

De raskeste SSDene er allerede opp mot taket i SATA-300 (3 Gb), og om utviklingen fortsetter i samme tempo så vil ikke SATA klare å holde med i utviklingen. Skal tro om PCIe etter hvert blir vanligere for SSDer, 2.0-spesifikasjonen har 500 MB/s per kanal, så det skulle holde en stund.

De raskeste SSDene som kunne fått plass i et 3,5" standarisert skall har allerede vært raskere enn SATA 3Gbps lenge. Fusion-IO's ioDrive som ble lansert i september 2007 klarer til og med høyere hastigheter enn den nye SATA 6Gbps kan levere.

PCIe vil være det klare valget for "storage accelerators", alså SSDer med høy ytelse som brukes til å øke ytelsen på high-end systemer der lagringsmediet er en flaskehals. De fleste løsninger som er av denne typen i dag er desverre veldig dyre og beregnet mot workstation og industri. Det er noen "forbruker" SSDer med PCIe grensesnitt som leverer opp mot 1GB/s maks, men disse er så langt for dårlige på IOPS sammenlignet med "storage accelerator" typen, og kan til og med bli slått av en vanlig 2,5" SATA SSD på IOPS. (x25-M klarer fler IOPS enn OCZ Z-drive)

 

Jeg synes kombinasjonen av 6x SATA II og 2x SATA III var veldig fin. 6 SATA II for store snurredisker og DVD, og 2 SATA III for SSDer eventuelt i RAID-0 for maks ytelse :)

Nå gjenstår det bare å se på benchmarks om kontrolleren som leverer SATA III portene har god ytelse og kvalitet. Noen som vet hvilken produset som brukes?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...