Gå til innhold

Jeg skal på backpackertur! Har du tips?


Samuro

Anbefalte innlegg

Da har det blitt slik i mitt liv at jeg øyner en mulighet for å dra på backpackertur til neste år, og det blir en tur som skal vare et helt år. Målet er å besøke alle kontinentene, jobbe der jeg kan finne meg jobb underveis, og generelt suge til meg det jeg kan av kultur, språk og erfaringer, og egentlig aldri tenke tid.

 

Reiseruten har vi (meg og kjæresten) delvis begynt å planlegge, og i korte trekk vurderer vi følgende reiserute:

 

Vi reiser på tvers av Europa ned til Spania og Gibraltarstredet, passerer over til Afrika, og er så i Marocco. Går parallellt med kysten litt inne i landet så vi får med oss Sahara og passerer Algeria og reiser fra Tunisia og tilbake til Europa via Italias sørkyst. Så går det via Hellas, Midtkysten, India, Kina, og derfra rett sør via Thailand, Malaysia og Indonesia og derfra til Australia. Etter en periode her går turen med fly til Brasil, hvor vi så packer oss gjennom sør-amerika, gjennom nord-amerika og ender i Canada innen et år er omme. Så reiser vi hjem igjen.

 

Om lykken står oss bi jobber vi småjobber og strøjobber for litt kost og losji med relativt stor hyppighet. En bondegård i Sveits, en vinfarm i Frankrike, og liknende, og gjerne et par måneders jobb i Australia dersom vi klarer å få tak i arbeidstillatelse (visstnok vanskelig i Australia). Dette for å senke levekostnadene (jobbe for kost og losji eksempelvis) og for å bli bedre kjent med lokale skikker, lokal kultur, og ikke minst språket - i tillegg til at å tilbringe tid der garantert vil gi gode minner og gode erfaringer. Det er jo det hele opplegget handler om!

 

Men så kommer det til spørsmålene da, eller ønskene mine - for jeg lurer på om det er noen som har gode tips til hva en bør tenke på før en reiser, når en reiser, og til tilbakereisen?

Vaksiner?

Vandrehjem?

Smarte medlemskap/ordninger?

Visum-tips?

Arbeidstillatelsestips?

Reiserutetips?

Reisemåltips, og lokale tips i enkeltland?

Pakketips?

 

Alle tips mottas med en stor takk, for jeg er relativt grønn på dette og har generelt reist veldig lite, så alt dere kan bidra med er til stor hjelp. Tusen takk for det dere har å si om saken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi reiser på tvers av Europa ned til Spania og Gibraltarstredet, passerer over til Afrika, og er så i Marocco. Går parallellt med kysten litt inne i landet så vi får med oss Sahara og passerer Algeria og reiser fra Tunisia og tilbake til Europa via Italias sørkyst. Så går det via Hellas, Midtkysten, India, Kina, og derfra rett sør via Thailand, Malaysia og Indonesia og derfra til Australia. Etter en periode her går turen med fly til Brasil, hvor vi så packer oss gjennom sør-amerika, gjennom nord-amerika og ender i Canada innen et år er omme. Så reiser vi hjem igjen.

Ser ut til at dere har inkludert flere steder som kan nåes med en helgetur eller chartertur. Jeg ville i alle fall prioritert steder som ikke er så lett tilgjengelige fra Norge. Og så må dere ikke hoppe over New Zealand.

Lenke til kommentar

Håper det er noen her som har vært på lignende reiser.

Har utrolig lyst til å ta meg en tur ut i verden og oppleve andre land og kulturer.

Hvordan planla dere deres turer? Hvor mye må jeg regne med å måtte spare opp om jeg skull være ute å reise i et halvt år?

Jeg har lyst å ta en tur innom alle kontinentene. Kan ta et unntak av nord-amerika. Kina og new zealand er høyt prioritert. Er ikke så kresen og har ikke så høyt behov for luksus. ønsker å ta meg gjennom en del av øst-asia med tog o.l. Hvordan planlegger jeg dette?

Tar med glede imot tips fra backpackere om dere har noen å avse.

kommer nok flere og mere spesifikke spørsmål etterhvert.

Er en 20år gammel ung mann om det har noe å si.

 

takker for svar=)

Lenke til kommentar

Planlegger noe av det samme selv, men ikke i like stor skala. Jeg skal bare resie i 4 måneder, og skal antageligvis ikke innom Amerika i det hele tatt. Jeg kan anbefale å sjekke ut Star Alliance og Sky Team sine Round the world fare/pass. Er ikke nødvendigvis det billigste måten å fly rundt på, men den gir mye fleksibilitet.

Lenke til kommentar
Ser ut til at dere har inkludert flere steder som kan nåes med en helgetur eller chartertur. Jeg ville i alle fall prioritert steder som ikke er så lett tilgjengelige fra Norge. Og så må dere ikke hoppe over New Zealand.

Det er jo en vesentlig forskjell på å backpacke gjennom Frankrike, og å ta en helgetur til Frankrike (nå bare tar jeg et eksempel). Backpacking vil gi deg mye tid, skulle vi vært heldige og fått en jobb på en gård så hadde vi fått mye gleder av dette, og ikke minst lært språket. Tror det kan være minst like hyggelig (og ikke minst økonomisk levbart) å backpacke gjennom Europa og Asia, enn å reise direkte til Sør-Amerika :) Men jeg tar med meg tipset ditt, og New Zealand skal oppleves!

Lenke til kommentar

Hey!

 

Fantastisk, akkurat dette holder jeg på å planlegge sammen med dama mi! Vi skal også reise stort sett over hele verden, og uten tidsbegrensning (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1141882). Hadde vært utrolig artig å dele tips og triks, steder, og all mulig informasjon - og kanskje eventuelt reise ut sammen hvis det passer seg?

 

Jeg kommer i alle fall til å holde øynene åpne, og dele alt jeg finner av tips med dere!

 

Når planlegger dere å reise?

Lenke til kommentar

Jeg håper og antar det er en del folk her på forumet som har reist en del, opplevd en del, og liker å dele dette med oss andre. Denne tråden i seg selv vil ha fokus på å samle sammen informasjon, tips, nyttige lenker og diverse rundt backpacking, men tar gjerne imot reisetips fra dere som har reist til spesifikke steder og ønsker å dele gledene dere opplevde der. Noensinne jobbet utenlands? Har du tatt midlertidige gårdsjobber i Frankrike? Fortell om det, hvordan du gikk frem og hvordan du opplevde det!

 

Generelt ønskes alt av tips om pakking, forhåndstrening, rutelegging, regelverk og økonomi. Kjør på folkens, så skal jeg etter hvert legge de viktigste tipsene under her!

Lenke til kommentar

er helt enig med Robertass her, hadde heller valgt steder som ikke så let kan nåes fra Norge, jeg har hvert på interrail i Frankrike og det er en del dyrere enn andre steder i verden.

 

Algerie er ikke akuratt et backpacket sted, en kamerat av meg sykla gjennom der i fjor han måtte ha polti eskorte uansett hvor han skulle. Det står på flere reise sider på nette at man advarer mot og reise i Algerie med bil og buss om man ikke er veldig erfaren med reising.

 

Mye penger har dere tenkt og bruke?

 

India, Kina, Thailand, Malaysia og Indonesia er billige land og reise samme er store deler av Sør Amerika men, Australia , Nord Amerika og landene i Europa dere har tenkt og besøke er ganske dyre

Lenke til kommentar

Alltid ha nødkontanter i sokken om dere reiser til fattige områder. Pass på å ikke bli ranet av utspekulerte tyver. Lommetyver er veldig vanlig på mange steder. Ikke se for rike ut. Prøv å lære dere mest mulig om stedene dere skal reise til på forhånd. Vær forberedt på å se mye groteskt som dere ikke trodde var mulig. Pass på å kjenne til spesielle regler, lover og skikker. Tenk litt på dette når dere er på steder hvor det ikke er turisme ellers. Lykke til og god tur :)

Lenke til kommentar
Det er jo en vesentlig forskjell på å backpacke gjennom Frankrike, og å ta en helgetur til Frankrike (nå bare tar jeg et eksempel).
Anbefaler absolutt å bruke mere enn en helg i Frankrike, men kanskje ikke som en del av en tur verden rundt.

 

Vær klar over at det er merkbart mere arbeidsledighet nedover kontinentet enn hva vi har i Norge. I Frankrike er det en nærmest ubegrenset tilgang på unge som kynisk utnyttes til forskjelig sesongarbeid hvor de ender opp med knapt å gå i balanse eller å gå i minus pga utgifter til hus, mat, opplæring de må betale for, arbeidsklær de må betale for og prøveperiode de ikke får betalt.

Lenke til kommentar

Nyttige nettsider:

http://www.couchsurfing.org/ - en ypperlig overnattingsmetode samtidig som du blir kjent med folk

www.hostelworld.com - billig overnatting

http://www.landsider.no/traveladvice/ - land du bør holde deg unna/ta spesielle forbehold

 

Gode reisetips : http://www.aftenposten.no/reise/article1631252.ece

Hvilke land trenger du visum for å besøke/oppholde deg? : http://www.aftenposten.no/reise/debatt/article1710404.ece

Lenke til kommentar
er helt enig med Robertass her, hadde heller valgt steder som ikke så let kan nåes fra Norge, jeg har hvert på interrail i Frankrike og det er en del dyrere enn andre steder i verden.

 

Algerie er ikke akuratt et backpacket sted, en kamerat av meg sykla gjennom der i fjor han måtte ha polti eskorte uansett hvor han skulle. Det står på flere reise sider på nette at man advarer mot og reise i Algerie med bil og buss om man ikke er veldig erfaren med reising.

 

Mye penger har dere tenkt og bruke?

 

India, Kina, Thailand, Malaysia og Indonesia er billige land og reise samme er store deler av Sør Amerika men, Australia , Nord Amerika og landene i Europa dere har tenkt og besøke er ganske dyre

Hmm, veldig vesentlig med tipset ditt om Algerie, vi planla det rett og slett fordi vi ville innom Afrika. Vi må nok revurdere litt, skjønner jeg nå ja.

 

Vi har planlagt å spare i ett år nå, og begge tar med seg feriepenger + skattepenger, så for min del blir det rundt hundre tusen jeg kommer til å ha på bok når jeg reiser som er "tilgjengelige midler". Vi skal naturligvis forsøke å leve så billig som mulig, og reise så lenge som mulig.

 

Vær klar over at det er merkbart mere arbeidsledighet nedover kontinentet enn hva vi har i Norge. I Frankrike er det en nærmest ubegrenset tilgang på unge som kynisk utnyttes til forskjelig sesongarbeid hvor de ender opp med knapt å gå i balanse eller å gå i minus pga utgifter til hus, mat, opplæring de må betale for, arbeidsklær de må betale for og prøveperiode de ikke får betalt.

 

Hmm, igjen - svært nyttig informasjon som jeg ikke hadde og setter veldig pris på. Frankrike er i seg selv et mål pga språklære og kulturforskjeller, for ikke å nevne arkitektur, og vi ønsker begge å reise gjennom det. Men det at Algerie blir uaktuelt gjør jo at Frankrike og Spania plutselig blir langt vanskeligere å reise gjennom (i alle fall spania, som "kun" var ment som en portal til Afrika).

 

Ser vi har mye å lære her. Poenget er at vi ikke ønsker å bruke altfor mye i startkapital, derfor tenkte vi at ferga over til Danmark var en grei måte å starte på.. :p Og begge ønsker veldig å besøke Australia, så det er en "must-hit" i tillegg til New Zealand :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...