Gå til innhold

KDE 4.3 offisielt lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
Føler det er så mye bortkastet plass med disse fete rammene rundt ethvert vindu..

Jeg er helt enig. Det virker som om fete rammer er den nye hete effekten alle skal ha(Windows Vista og 7 lider også av dette). Kanskje vi blir bortskjemt av store skjermer?

 

Heldigvis finnes det temaer med tynnere rammer.

Lenke til kommentar

Har gledet meg til 4.3, får snart teste den ut på arch tenker jeg.

 

Håper det blir et utelukkende positivt inntrykk nå og ikke bare enda mer venting på 4.4. Men tviler på at jeg går over til kde-siden, til det er det for glossy, rundt og glætt. Og ja, alt for store rammer :)

Lenke til kommentar
Føler det er så mye bortkastet plass med disse fete rammene rundt ethvert vindu..

Jeg er helt enig. Det virker som om fete rammer er den nye hete effekten alle skal ha(Windows Vista og 7 lider også av dette). Kanskje vi blir bortskjemt av store skjermer?

 

Heldigvis finnes det temaer med tynnere rammer.

Ja det er en vond vane, men Linux sin GUI lider i stor grad over plass som ikke blir brukt fra min erfaring, selv om Microsoft ikke er stort bedre. Du har enorm plass mellom ikoner i vinduet, en bar på topp som holde navnet på vinduet og 3 bittesmå knapper (angår også andre OS) og forklarende tekst. Det ser ikke ut som KDE eller GNOME har noen seriøse GUI-designere, for det hele er bedrøvelig. De tror enten at de har svaksynte bruker eller at alle sitter på 15" CRT-skjermer.

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Dette var spennende, men jeg veit ikke om jeg skal prøve kde igjen på denne maskina igjen. er en athlon xp 2500+ med 512mg ram, med kde 4.2 var det 300mb i bruk etter boot, før jeg hadde starta noen som helst programmer. Det jeg i såfall må vite er omtrendt hvor mye minne er i bruk ved oppstart i kde4.3? Det står at minnebruken er redusert, men ikke ca %andel, etc...? Nå bruker jeg gnome i ubuntu og etter oppstart er det vel i bruk en mellom 160-180mb ca av minnet før jeg starter noen programmer, så om denne versjonen av kde ligger omkring området der, er det i allefall aktuelt å bytte over, så er det noen som har testet og veit ca minnebruk?

Lenke til kommentar
Dette var spennende, men jeg veit ikke om jeg skal prøve kde igjen på denne maskina igjen. er en athlon xp 2500+ med 512mg ram, med kde 4.2 var det 300mb i bruk etter boot, før jeg hadde starta noen som helst programmer.

Har lest et par tidlige tester som sier at 4.3 ikke er brukbar på maskiner med bare 512 MB RAM og at man bør minst ha 1 GB...

Lenke til kommentar
Dette var spennende, men jeg veit ikke om jeg skal prøve kde igjen på denne maskina igjen. er en athlon xp 2500+ med 512mg ram, med kde 4.2 var det 300mb i bruk etter boot, før jeg hadde starta noen som helst programmer. Det jeg i såfall må vite er omtrendt hvor mye minne er i bruk ved oppstart i kde4.3? Det står at minnebruken er redusert, men ikke ca %andel, etc...? Nå bruker jeg gnome i ubuntu og etter oppstart er det vel i bruk en mellom 160-180mb ca av minnet før jeg starter noen programmer, så om denne versjonen av kde ligger omkring området der, er det i allefall aktuelt å bytte over, så er det noen som har testet og veit ca minnebruk?

 

Ville ikke den lille innvesteringen å kjøpe mer ram lønne seg? Jeg mener, den generelle opplevelsen øker jo betraktelig ved litt mer ram. Ram koster jo ikke mange kronene om dagen. (Jeg har selv 512Mb ram på laptopen, men med xfce4)

Lenke til kommentar

Kjører release versjonen av 4.3 nå. For de som vil teste og kjører 9.04 er det bare å legge følgende linje i /etc/apt/sources.list:

deb http://ppa.launchpad.net/kubuntu-ppa/backports/ubuntu jaunty main

endelig er KDE4 friskmeldt fra min side, denne er klar for modne brukere. Du skal lete godt for å finne noe du savner fra KDE3.

 

Kan bekrefte at KDE4 fortsatt er glad i RAM. 512MB er nok litt lite. Gnome ser ut til å være et bedre alternativ for de som ikke har plenty minne.

Lenke til kommentar

Noko som ikkje er nemnt her, men som er verdt å merka seg, er at både bokmålsomsettinga og nynorskomsettinga er sterkt utvida og forbetra i denne versjonen. Eg har forøvrig skrive/skrytt litt av nynorskomsettinga me har gjort av KDE 4.3 på bloggen min: http://huftis.org/artiklar/kde-4-3-ute/

 

Når det gjeld kantlinjene rundt vindauge, kan ein lett å endra dei. Under «Systemoppsett → Utsjånad → Vindauge» finn ein nedtrekksfeltet «Kantlinjestorleik», med mulige verdiar «Ørliten», «Normal», «Stor», «Svært stor», «Enorm», «Kolossal» og «Altfor stor»! Og nei, det er ikkje sistnemnte som er standard. :)

 

Elles er eg einig i det som anbefalar å kjøpa meir minne. Ekstra minne er typisk den enkeltfaktoren som fører til den største ytingsforbetringa, og er i tillegg ganske billig.

 

For øvrig er KDE 4.3 ein del raskare enn førre versjon. Eg har til og med tort å skru på 3D-effektane no, og det fungerer faktisk rimelig bra, sjølv om eg har ei eldgammal maskin, med eit NVIDIA FX 5200-kort!

 

(Som eit apropos: Viss ein vil veta kva maskinvare ein har, gjev KDE-programmet kinfocenter ei ganske grei oversikt.)

Lenke til kommentar
Hmm. Er Network Manager i Kubuntu allergisk mot statisk IP? Ikke søren om den ville koble meg til hverken trådløst eller kabel. I Ubuntu/Mint med Gnome går det lekende lett...

 

This archive includes a new network manager application, run "knetworkmanager" (the Plasmoid is just a dummy currently).

 

Merkelig at klipp og lim faen ikke virker på Kubuntu 9.04 med medfølgende KDE (ikke 4.3).

Høyreklikker her i posteboksen men ikke faen kommer det lim-inn! Konqueror. Firefox? Var så fryktelig mye rart og velge i at jeg aner ikke hva jeg skal velge. Men køddet litt i det berømte pakkeprogrammet, kanskje derfor...

 

Og hvor i svarte endrer jeg til Norsk? Det forsvandt etter en restart. Og hvorfor har de enda den berømte buggsen at Norsk som ble valgt under installasjon ikke virker? Hva er vitsen? Kan jo for svarte faen opptatere språket via pakkedritten hvis det er så mange skrivefeil eller noe.

 

Mye og lære i KDE etter mye Gnome bruk.

 

Skal du ha lenken til quoten min her oppe må du stikke til kubuntu.com -> Nyheter -> KDE 4.3

 

Edit: Ser ut som Delete knappen sletter den andre veien nå når jeg skal fjerne tekst. Jeg er vandt med at delete virker slik at jeg sletter det forran og ikke bak.

 

Edit

Endret av Toast Is Pimp!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...