Gå til innhold

Farvel Kodachrome


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I og med at det er så vanskelig å finne noen laboratorier som fremkaller Kodachrome så er det vel ikke så mange som savner den. Det bugner av alternativer.

Ja, da er det vel naturlig å be om at noen av disse alternativene listes opp, da?

 

Slik jeg ser det er det ingen annen filmtype som lages etter samme mal som Kodachrome. Dermed er det kanskje også naturlig at kun få laboratorier har utstyr for denne typen film. Markedsandelen for Kodachrome var kanskje liten, men filmen hadde sine tilhengere i 74 år så hadde det nok vært en markedsandel i fremtiden også. Det er mange teknologier som er "utgått på dato" som har sine tilhengere. Man kan kanskje fremkalle sine egne analogfilmer i mørkerommet, men det blir vanskelig den dagen det sluttes å produsere analog råfilm. Photoshop kan ikke erstatte mørkerommet som hobby.

 

Kall det gjerne nostalgi, men jeg vil savne Kodachrome.

 

--

LL

Lenke til kommentar

Med alternativer mente jeg ikke filmer som lages etter samme mal som Kodachrome, men fargefilm generelt.

 

Forøvrig så ser jeg ikke noen lys fremtid for 135-film, 120-film, APS eller lignende. Men mellomformat og storformat spår jeg en lys fremtid for i lang tid fremover. Særlig sort-hvitt. Digital mellomformat er alt for dyrt for hobbyfotografer, storformat finnes ikke digitalt. Dessuten er disse formatene geniale på ting som lav dybdeskarphet, oppløsning, kontrastfylte motiver, ikke-plane fokusplan. Bevaring av mørkeromshobbyen kan man gjøre med 135-film også, men det må jo være ennå mer gøy med mellomformat og storformat.

Lenke til kommentar

På grunn av den spesielle oppbygningen (man kan tydelig se relieff av motivet på baksiden av filmen) er den utfordrende å scanne, som regel har man egen Kodachrome modus.

Ellers virker vel ikke elektronisk støvfjerning helt bra!

 

Men bevares for en flott film, det var stas å kjøre 25 ISO når forholdene var gode.

Og det var lenge å vente på fremkallingen!

Men så kom Fuji Velvia da, med sine flotte farger, og rask fremkalling.

 

Jeg tok bare dias tidligere, har noen tusen å scanne inn fremover...

Lenke til kommentar
I og med at det er så vanskelig å finne noen laboratorier som fremkaller Kodachrome så er det vel ikke så mange som savner den. Det bugner av alternativer.

 

Det er ikke vanskelig å finne laboratorier som fremkaller Kodachrome, i den forstand at de siste 3-4 årene har det bare fantes et så er det temmelig enkelt å finne det. Dvs. Nesten alle Kodachrome som selges blir solgt med en konvolutt som sender filmen rett til Dwaynes foto for fremkalling, og skulle man ha en film som ikke har forhåndsbetalt fremkalling, så er det nok ganske klar prosedyre på at filmen skal sendes til Dwaynes gjennom hele Kodak systemet. Sånn sett er det nok like lett for sluttbruker å få fremkalt sin Kodachrome som en hvilken som helst annen film.

 

PS. Kodachrome har foresten alltid blitt framstilt i store industrilabber, eneste forskjellen er at mens det før var flere av dem er det i dag bare en igjen. Kodachrome har aldri blitt fremkalt i minilabber slik som E6 og C41, dette har vistnok med at Kodachrome kjemien er avhengig av konstant produksjon på relativt høyt nivå for å fungere.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...