Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan foregår et forliksmøte?


Sportygirl

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som regel møter du opp på forhåndsavtalt sted hvor du hilser på dommerene og klager eller innklagde og evnt andre personer den innklagde eller klager har valgt å ta med. Dere setter dere ned rundt et bord og diskuterer saken frem til dere kommer til enighet eller dommeren avgir en rettskraftig dom.

 

Det er i grunn ikke skummelt og alt blir gjort proffesjonelt. Dommerene er upartiske og ofte veldig hyggelige.

Lenke til kommentar
Som regel møter du opp på forhåndsavtalt sted hvor du hilser på dommerene og klager eller innklagde og evnt andre personer den innklagde eller klager har valgt å ta med. Dere setter dere ned rundt et bord og diskuterer saken frem til dere kommer til enighet eller dommeren avgir en rettskraftig dom.

 

Det er i grunn ikke skummelt og alt blir gjort proffesjonelt. Dommerene er upartiske og ofte veldig hyggelige.

 

 

uansett huffameg, stakkars meg....

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er så mye å grue seg til (jf. "stakkars meg"), men det kommer jo helt an på hva saken gjelder.

 

Forliksrådet består av vanlige folk. Jobben deres er ikke å dømme, men å megle. Normalt kan ikke Forliksrådet avsi dom uten at begge parter er enig om det, jf. tvistelovens § 6-10. Etter "forgjeves megling" skal saken i stedet innstilles, jf. § 6-11.

 

For å gi deg et litt bedre inntrykk av hva forliksrådsbehandlingen egentlig går ut på, kan jeg sitere fra tvistelovens § 6-8:

 

§ 6-8. Sakens behandling i møte

 

(1) Forliksrådet skal ved mekling forsøke å få tvisten løst i minnelighet i samsvar med formålet med forliksrådsbehandling etter § 6-1 første ledd. § 8-2 gjelder tilsvarende. Hvis partene har erklært at de ikke ønsker dom i forliksrådet, kan rådet sette fram forslag til løsning og gi uttrykk for synspunkter på tvisten uten begrensningene i § 8-2 første ledd tredje punktum.

 

(2) Partene skal gis anledning til å framstille sitt syn på saken og imøtegå motpartens syn. Forliksrådet avgjør om en fullmektig eller medhjelper for en møtende part skal gis ordet i tillegg til parten.

 

(3) Dokumenter gjennomgås under partenes saksframstilling. Framlegger en part nye dokumentbevis i møtet, skal motparten gis anledning til å vurdere og imøtegå materialet. Om nødvendig må saken utsettes etter sjuende ledd.

 

(4) Forliksrådet kan tillate at andre bevis blir ført dersom det er av vesentlig betydning og ikke vil forsinke saken for sterkt. Forliksrådet kan ikke oppnevne sakkyndig eller pålegge noen å møte som vitne eller gi tilgang til bevis. Ønsker en part å føre vitner som møter frivillig, eller bevis som retten selv skal undersøke, skal motparten og forliksrådet ha varsel om dette senest en uke før møtet.

 

(5) Parter og vitner avgir ikke forsikring, men skal oppfordres til å forklare seg sannferdig og gjøres kjent med ansvaret ved falsk forklaring.

 

(6) Kommer partene til enighet, kan rettsforlik inngås etter reglene i § 19-11. Har partene tidligere erklært at de ikke ønsker dom, avsluttes rettsmøtet når meklingen avsluttes. Antar forliksrådet at det kan være grunnlag for å avsi dom etter § 6-10, spørres partene om de ønsker dette, og om de i tilfelle har noe ytterligere å anføre.

 

(7) Saken søkes ferdigbehandlet i første rettsmøte. Utsettelse besluttes bare dersom det er grunn til å tro at fortsatt behandling vil lede til at saken blir avgjort i forliksrådet.

 

 

Du får ha lykke til, Sportygirl.

Lenke til kommentar

Møter i forliksrådet er dønn ufarlig. Medlemmene av forliksrådet er stort sett vanlige folk uten snøring på jus. Min erfaring fra forliksrådene er at de forsøker å finne et eller annet tilfeldig tenkt beløp dersom tvisten handler om penger, stort sett uavhengig av hva som er juridisk riktig.

 

Du trenger bare tenke på en ting før du skal dit: Bestem deg på forhånd for hva du kan akseptere, og ikke la deg pushe til noe du ikke vil. Fordelen med en forlikssituasjon er at DU kontrollerer utfallet - ingen kan gjøre noe med endelig virkning mot din vilje. Forliksrådet kan avsi dom dersom kravet er under 125 000, men du kan ta saken til tingretten hvis det mot formodning skulle gå galt.

Lenke til kommentar
Møter i forliksrådet er dønn ufarlig. Medlemmene av forliksrådet er stort sett vanlige folk uten snøring på jus. Min erfaring fra forliksrådene er at de forsøker å finne et eller annet tilfeldig tenkt beløp dersom tvisten handler om penger, stort sett uavhengig av hva som er juridisk riktig.

 

Du trenger bare tenke på en ting før du skal dit: Bestem deg på forhånd for hva du kan akseptere, og ikke la deg pushe til noe du ikke vil. Fordelen med en forlikssituasjon er at DU kontrollerer utfallet - ingen kan gjøre noe med endelig virkning mot din vilje. Forliksrådet kan avsi dom dersom kravet er under 125 000, men du kan ta saken til tingretten hvis det mot formodning skulle gå galt.

 

Kan en motpart nekte dom dersom kravet er under kr 125 000 ?

Endret av lulus
Lenke til kommentar

skjønner ikke hvorfor en mann som jeg har delt sex, tungekyss, og alt det der... skal ønske meg så vondt som en forlikssak og kreve oppreisning fra meg for?

 

Bare fordi jeg spurte han om hvorfor han blokkerte meg på msn, rett etter sex? så svarte han ikke og logget meldingene, og brukte det mot meg...

 

Dessuten bor han på andre siden av landet, så jeg er overhode ingen plage for han, kommer ikke på døren og tvangsgifter meg med han heller.....

 

ahhhh skjønner ingenting av dette... men men....

 

Jeg skal være sporty og ta alt på strak arm, har ingenting å skjule, og sier sannheten... Er ikke redd sånn sett, det blir nok mest pinlig for han , en mann på 43 år ..... han bør være flau!!!!!!!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...