Gå til innhold

Test: Olympus E-30


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ble litt skuffet over støyen på litt høyere ISO. Hadde vel forventet at den skulle være omtrent i samme "klasse" som E-3, men flere pixler er vel det som er årsaken her. Utenom det, virker jo dette som et meget bra kamera.

 

Liker særlig at Olympus har fått sving på autofokusen. E-3 var først ute med god autofokus.., så E-3.., og så kommer vel E-620 med AF av samme kaliber. Spørs hva som skjer med E-450... vil den arve litt mon tro?

 

Det overrasker meg at søkeren ikke er omtrent på størrelse med E-3's. 100% søkerdekning hadde jeg ikke forventet, men størrelsen kunne jo vært litt ... større. .. og hvordan er den i forhold til E-520?

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

E-3 huset fåes for 9.999,- på japanfoto, samme pris som E-30 går for, så hvorfor tvile om man vil ha et Olympus i den prisklassen?

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Vart testen gjort med Gradiation (stemning) innstilt på Auto eller Normal? Standardinnstilling frå Olympus er Auto, og dette kan visstnok gi meir støy enn Normal-innstillinga.

 

Når det gjeld prisen, som nok er for høg, har Olympus signalisert at den skal ned snart.

Lenke til kommentar

Etter å ha brukt E-300 i et par år, deretter E-510 i et par år for så å komme til E-30 har jeg blitt positivt overrasket på alle områder. Der hvor "liten bildebrikke problematikken" viste seg spesielt i området bildestøy på de to førstnevnte har jeg enda til gode å oppleve det (som et problem) i bruk (på E-30).

 

På E-510 kviet jeg meg for å gå over ISO 400 mens jeg nå med E-30 ikke er redd for å bruke ISO 1600 dersom det må til. Jeg passer litt ekstra på at eksponeringen blir som jeg ønsker og bildene er mer enn brukbare.

 

Tittelen på testen, "Proffkamera til amatørpris?", antyder at akam synes høyt om kameraet, og det gleder meg å se at det også blir verdsatt på (nesten) alle områder. Unntaket mtp støy/detaljer/bildekvalitet forundret meg imidlertidig noe, da bildene i testen virkelig ser crappy ut, noe som ikke samsvarer med min opplevelse av kameraet så langt. Jeg gjorde derfor en egen uhøytidlig ikke-vitenskaplig test; bildene kan ses her.

 

På øvrige punkter er kameraet alt akam har klart å trekke fram i testen og mere til. Jeg har ikke problemer med å anbefale kameraet! (-som det forøvrig gikk en kampanje på fram til 31. mars hvor vi kunne velge batterigrep eller blits med på kjøpet (verdi ca 1500,-))

 

Edit:

Forøvrig en vitenskaplig støy-/detaljtest hos wrotniak.net som sammenlikner støynivå og detaljgjengivelse mellom E-3 og E-30. Bilder på forskjellig ISO tatt med E-30 her.

Endret av LilleHjelper
Lenke til kommentar

Synes konklusjonen deres der dere klager på bildekvaliteten er litt stakkarslig. Til og med dpreview (kjent for overdreven "pixel peeping" i testene sine) konkluderer jo nå med at Olympus sin brikketeknologi er på høyde med Canon og Nikon sine. Dessuten anerkjennes det i stadig større grad at høy-ISO bare er én av en rekke faktorer som avgjør bildekvaliteten. Fargegjengivelse er et område der det ofte konkluderes med at Olympus overgår konkurrentene, men særlig er det objektivkvaliteten i E-systemet som stadig oftere trekkes fram. Synd at Akam viser at de fortsatt har på seg høy-ISO skylappene, nå som stadig flere av de store testsitene er i ferd med å utvide sine perspektiver på bildekvalitet. Jeg mistenker at det også er en smule Canon-Nikon-merkekonservatisme inne i bildet her.

Lenke til kommentar

Når man ser på skarphetstesten er det lett å forstå hvorfor disse Olympuskameraene kommer så dårlig ut på bildekvaliteten.

 

De har jo ikke fått med seg at teststrekene skal være i alle regnbuens farger engang. På E3 er de jo rett og slett helt sorte.

 

M.v.h.

 

Goffen

Endret av goffen
Lenke til kommentar
Når man ser på skarphetstesten er det lett å forstå hvorfor disse Olympuskameraene kommer så dårlig ut på bildekvaliteten.

 

De har jo ikke fått med seg at teststrekene skal være i alle regnbuens farger engang. På E3 er de jo rett og slett helt sorte.

 

M.v.h.

 

Goffen

 

Helt klart. Det vitner jo bare om Canons og Nikons overlegenhet i fargegjengivelse at de klarer å trekke ut farger av selv sorte streker. Her er det åpenbart at Olympus og Sony ligger langt bak.

Lenke til kommentar

Jeg har i årenes løp sett gjennom utallige billedrigger, og har forsøkt å se om det er noe forskjell i bidekvaliteten i bildene - alt ettersom hvilket utstyr som er brukt.

Og jeg har til dags dato ikke kunnet se forskjell på bildene.

En utfordring ; ta en titt på denne billedriggen, og forsøk å si hvilket kamera de forskjellige bildene er tatt med - før du titter lenger ned.

 

Kansje ikke Olympus er så ille likevel, selv om den ikke har ISO kvalitetet til større billedbrikker ?

 

http://www.dpreview.com/challenges/Challenge.aspx?ID=1789

Lenke til kommentar

Jeg begynner å bli litt trett av alle disse bemerkningene om bildeskarphet, støy osv - når bakgrunnen er at man har blåst opp et bilde på skjermen hvor man sitter og ser på et lite utsnitt i piksel-detaljer.

 

Bilder blir jo vanligvis sett på nedskalert på skjermen eller trykket ut på papir (og beskuet på en avstand proporsjonal med bildestørrelsen), og da er det sjelden i praksis noen avgjørende forskjeller mellom moderne speilrefleks-kameraer med basis i bilde-brikkene. Optikken kan vel heller være av stor betydning, og sånn sett er det mer interessant å se hva som blir resultatet ved en sammenligning av de ulike kit-objektivene produsent leverer med kameeraene, og hva som er forskjellen mellom en produsents kit-objektiver og det som dens beste objektiver kan yte.

Lenke til kommentar
Vart testen gjort med Gradiation (stemning) innstilt på Auto eller Normal? Standardinnstilling frå Olympus er Auto, og dette kan visstnok gi meir støy enn Normal-innstillinga.

 

Når det gjeld prisen, som nok er for høg, har Olympus signalisert at den skal ned snart.

 

Det kan se ut som de har gjort testen ved Auto. Siden AKAM har fått støy i skyggene alt ved ISO 400 finner jeg ingen annen forklaring (Auto løfter skyggene i kontrastrike motiver med ca 1.5 f stop. ) Skal du få særlig merkbar støy i bildet med E-30 må du minst opp til ISO 800. Opp til ca. ISO 800 er resultatene i praksis nesten på linje med 5DII og D300. (Se test på Dpreview for en mer vitenskaplig fremstilling.)

 

Et annet sted i testen står det også at de har fått mer detaljer ved ISO 100 enn ISO 200. Svært tvilsomt da sensoren i E-30 virker best ved ISO 200, som nok er dens base ISO.

 

Også omtalen av DR virker feil. E-30 er på linje med Nikon D-90 (Kanskje litt mer DR i E-30) Den viktigste delen av DR er høylysene etter min erfaring. Og her har du mye å gå på i E-30.

 

Og at man med Olympus får ganske mye som kompenserer for mer støy ved høy ISO nevnes heller ikke. I samme pris og vektklasse har du mer dybdeskarphet med 4/3, innebygd bildestabilisator og ofte et objektiv med minst en blender større som største åpning enn tilsvarende fra konkurrentene.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...