Gå til innhold

Aprilfest 2009 - Anew - Termodynamikkens annen lov


Anbefalte innlegg

Dette er altså min Aprilfesttråd, og i år har jeg valgt et tema som nok vil være temmelig fremmed for de fleste:

Termodynamikkens annen lov

 

Teamet er inspirert av den kontinuerlige oppsmuldringen jeg ser rundt meg. Alt faller fra hverandre. Undergangen er ikke plagsomt nær, men den kommer uvergelig:

 

Turning and turning in the widening gyre

The falcon cannot hear the falconer;

Things fall apart; the centre cannot hold;

Mere anarchy is loosed upon the world,

The blood-dimmed tide is loosed, and everywhere

The ceremony of innocence is drowned;

The best lack all conviction, while the worst

Are full of passionate intensity.

 

Surely some revelation is at hand;

Surely the Second Coming is at hand.

The Second Coming! Hardly are those words out

When a vast image out of Spiritus Mundi

Troubles my sight: a waste of desert sand;

A shape with lion body and the head of a man,

A gaze blank and pitiless as the sun,

Is moving its slow thighs, while all about it

Wind shadows of the indignant desert birds.

The darkness drops again but now I know

That twenty centuries of stony sleep

Were vexed to nightmare by a rocking cradle,

And what rough beast, its hour come round at last,

Slouches towards Bethlehem to be born?

W.B. Yeats

 

For dere som ikke er så inne i dette med termodynamikk:

 

Termodynamikkens annen lov har jeg sett formuert på et utall ulike måter - i Aprilfesten forholder jeg meg til denne formuleringen:

Universets entropi øker ved alle virkelige prosesser.

 

Entropien er et mål for et systems mikroskopiske uorden. 2. lov innebærer derfor også at:

Alle virkelige prosesser fører til større mikroskopisk uorden.

(link)

 

mao:

Things fall apart; the centre cannot hold;

Mere anarchy is loosed upon the world

 

mmkay?

 

Ha en flott Aprilfest, men husk at alt dere sier og gjør bidrar til undergangen. :thumbup:

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artig valg av tema :D

 

Entropi er et vanskelig begrep å fatte. Men teorien holder bare mål dersom universet er et lukket system. Hva om vi lever i et multivers?

 

Uansett, du er inne på både fysikk og filosofi her. Et av de aller største paradoksene i naturen; Kosmos og Kaos. Orden og uorden. Det paradoksale ligger i at det vi oppfatter som orden oppstår som en følge av naturens bevegelse mot uorden - økende entropi. Men det "koster" energi. Dvs vi må hente energi fra et område til det området vi ønsker "ordnet"...

 

Hva tror du energi er? (Glem fysikkbøkenes definisjon: "Evnen til å utføre arbeid").

 

Jeg skal følge med på tråden din...skal bli spennende å se hvordan du har tenkt å fotografere dette :hmm:

Lenke til kommentar

Hva er energi? Ikke spør meg - jeg er samfunnsviter! Uansett - spørsmålet ledet meg til det første termodynamiske bildet:

 

...and the world is made of energy...

503475898_nM6Nu-XL.jpg

D300, Tokina 12-24/4 @ 16mm, f/13. -1.3EV komp.

 

Dagens låt: The Apples in Stereo -

(Spotify) Endret av Anew
Lenke til kommentar

Termodynamikkens annen lov medfører ikke bare undergang og oppløsning. På veien til undergangen gir den oss triveligere ting, som liv.

 

Dagens låt blir The Who -

(Spotify)

504068433_NB33b-XL.jpg

D200, Micro-Nikkor AI 55/2.8 @ f/4. (Ve den som satte et UV-filter jeg ikke klarer å få av på objektivet!)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Takk for alle tilbakemeldinger!

(Ve den som satte et UV-filter jeg ikke klarer å få av på objektivet!)

Det var _ikke_ meg. Men det er sikkert mulig å få av bare du vil nok.

Jeg vet jo at det ikke var deg - da hadde forbannelsen vært mer direkte. ;) Uansett - det sitter hardere enn hva jeg tør å vri på et lånt objektiv (og det er hardt :fun:)

 

Solid tema, da. Ser ut som du på en eller annen måte involverer kosmos i motivene så langt.

Jeg merker at det er et utfordrende tema, for å si det sånn, men jeg fusker jo veldig i fysikkfaget, så jeg tar meg utvilsomt noen friheter gjennom manglende forståelse... Denne videoen forteller litt om den sammenhengen jeg forsøker å formidle i bildene:

 

Forøvrig ble jeg overraskende fornøyd med gårsdagens. Litt Ikea-følelse over det.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
det sitter hardere enn hva jeg tør å vri på et lånt objektiv
Kanskje det hjelper å slå litt forsiktig på kanten, f.eks. med skaftet på en skrutrekker eller noe. Du kan jo ta det med på søndag, så kan jeg gjøre et uvørent forsøk jeg også.

 

Forøvrig ble jeg overraskende fornøyd med gårsdagens. Litt Ikea-følelse over det.
Jeg vet ikke om jeg klarer å uttale IKEA og entropi i samme setning, men du har fått en slags glød der det ser ut som det stråler ut fra selve blomsterknoppen.
Lenke til kommentar

I dag var jeg i den hyggelige situasjon at jeg kunne velge mellom to (i mine øyne) spennende bilder. Det ble det minst spennende jeg valgte i dag, siden det mest spennende lettere kan gjentas en annen dag...

 

I Went Down Into a Big Black Hole

504595828_H2KNU-XL.jpg

D200, Micro-Nikkor AI 55/2.8 @ 2.8. Iso 1600, 1/30 sek.

 

Dagens låt: Oblivians -

(Spotify)

 

Sorte hull er jo alltid fascinerende, og desto mer man lærer om dem, desto mer uforståelige blir de (jeg er ikke sikker på om Stephen Hawking er med på den, men whatever...). Siden vi har vært inne på A101 i tråden, så kan jeg jo nevne at forelesningen om nettopp sorte hull satte fatteevnen og virkelighetsoppfatningen min på en alvorlig prøve. Heavy shit, som man sier.

 

Tilsynelatende bryter sorte hull termodynamikkens andre lov. Dersom ingenting kan unslippe et sort hull, så kan heller ikke entropien i det sorte hullet være økende - faktisk skulle man tro at sorte hull reduserte universets entropi. Men selv ikke sorte hull får bryte fysikkens lover - selv om man må vri og klemme litt på dem. Stephen Hawking sørger for det.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Hva vi ser på? Et abstrakt fotografi! :fun:

 

Det sorte hullet er rett og slett objektivet selv, fanget i et speil i heisen på jobben. Hendelseshorisonten er lyset i heisen, og de stakkars tingene som suges inn er griseri på speilet herunder et digert fingermerke.

Lenke til kommentar
Oisann, dette bildet var det smell i! Knalltøff farge! Dette gir absolutt assosiasjoner til et sort hull ja, hva er det egentlig vi ser på?

Jeg vet ikke, men jeg fikk av en eller annen grunn lyst på kaffe :hmm:

 

Er forøvrig enig i at dette ser ut som et sort hull.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Selvsagt er det håndholdt! I en heis i bevegelse. Tenkte jeg skulle publisere resultatene mine som en test på skarphet på DPreview-forumet i morgen.

 

I see banding!

 

Edit: forøvrig en film jeg er litt deppa over ikke å ha sett.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Fra kaos stiger orden.

505128259_JPhNT-XL.jpg

D200, Micro-Nikkor AI 55/2.8 @ 4.

 

Dagens låt: Grouper - Heavy Water/I'd Rather Be Sleeping

 

Enkelte religiøse fundamentalister føler behov for å gjøre troen sin forenelig med vitenskap og fornuft. Derfor har de bla. funnet på bisarre kvasivitenskaper som "kreasjonisme". I sin forvirring anfører de også tidvis at termodynamikkens annen lov beviser at en gud må ha skapt verden, for om naturen alltid beveger seg i retning av økende uorden, hvordan kan da kompliserte og strengt ordnede systemer, slik som høytstående liv, utvikle seg og bestå over tid? Deres svar er at Gud har skapt oss (og så plantet spor etter dinosaurer og andre ting for å forvirre oss). De har selvsagt ikke skjønt så mye. Jeg skjønner i det minste såpass som at man gjerne kan ha økende orden lokalt (i kosmologisk sammenheng er planeten jorden særdeles lokalt), så lenge det lokale systemet har en kontinuerlig tilførsel av energi (solen). Så lenge vi har energi, kan vi benytte termodynamikkens første lov til lokalt å motvirke virkningene av den andre. I universet ellers stiger uansett entropien.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...