Gå til innhold

NetCom - en ubehagelig sannhet


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

17.3 feirer jeg 15 års jubileum som NetCom-kunde. Jeg hadde tenkt å skrive noe hyggelig, men jeg ombestemte meg etter å ha lest om de planlagte masseoppsigelsene hos NC. Dette innlegget kan leses som kritikk av NC, men også som en slags sympatierklæring til en bransje som har malt seg inn i et hjørne med tanke på inntektene.

 

Jeg har all sympati med NC som mistet NetworkNorway som kunde, men det var vel ikke særlig uventet. Først tar NC Tele2 fra Telenormobil, og da var det vel naturlig at TNM kapret NWN året etter. Big Business er guttestreker det også, om enn på en mye større skala.

 

Jeg har NC Flexitalk og betaler 45 øre i minuttet. Hvis jeg ringer en NC-kunde eller en fasttelefon sitter August Baumann igjen med litt over 30 øre pr minutt til å drive butikken. Hvis jeg ringer til en annen operatør taper han mellom 30 og 50 øre i minuttet. Dette kan vel ikke kalles god butikk, eller...

 

Jeg har også Connect fritid og betaler 99 kr i måneden. Her er det verdt å se nærmere på inntjeningen, etter en ørliten digresjon. Hvis jeg prater i en time har det gått ca 9 MB gjennom nettet. For dette betaler jeg 27 kr, noe som omregnet til datatrafikk tilsvarer en pris på 3 kr pr MB. Hvis du er Kontant- eller YoungTalk kunde hos NC betaler du 20 kr pr MB, noe som er ganske grovt i forhold til tilsvarende datamengde for en samtale.

 

Med normal surfing på kveldstid blir det fort en GB hver måned, noe som tilsvarer en pris på 10 øre pr MB. Omregnet til minutter skulle det tilsvare en inntjening på 3 øre i minuttet, og det er vel heller ikke god butikk...

 

Løsningen for NC og de andre er å mishandle kunder og samarbeidspartnere på to særdeles utspekulerte måter:

 

For det første har bransjen stille og rolig bestemt at det skal være ekstra dyrt å ringe til nasjonale nummer som begynner på 0 eller 8. Det er ingen tekniske eller økonomiske grunner til dette. Fra fasttelefon koster slike samtaler rundt 40 øre i minuttet, og hvis vi legger til de samme 45 ørene for radiospranget burde en fornuftig pris ligge på 85 øre. Slik er det ikke, prisen fra mobiltelefon starter på ca 2 kroner og ender på ca 5 kroner. Når vi legger til at dette er nummer som brukes av kundesentre og andre med lang vente- og behandlingstid sier det seg selv at bransjen tjener grovt på dette. Jeg har allerede sagt fra til onkel Willy om uvesenet, og hvis han reagerer på henvendelsen min må bransjen tenke seg om både en og to ganger.

 

For det andre har bransjen basert seg på å ta høy interconnect fra andre operatører. Her har allerede onkel Willy reagert. Det er det August bruker som hovedunnskyldning for å sparke folk.

 

Summa summarum ser jeg en bransje som har basert seg på å selge noen varer med tap og andre med grov overkalkyle. Hvor lenge dette kan vare er (håper jeg) i bunn og grunn opp til myndighetene, men jeg må bare innrømme at entusiasmen overfor mobiloperatørene er langt mer dempet nå, enn da jeg kjøpte min første GSM for 15 år siden. Hovedårsaken er selvsagt de kalkulerte overgrepene mot kundene, og måten de opererer med både synlige og usynlige trafikkpriser.

 

Lykke til med de neste 15 årene, August, men prøv å være ærlig mot kundene dine, 'a.

 

Tom Bäcker

Rælingen

 

Edit: skrivefeil og presiseringer

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Då burde jo nokon kunne komme opp med noko så revolusjonerande som eit abonnement som var prisa etter kva det faktisk kostar operatøren, dvs. f.eks. litt dyrare samtalar til vanlege nummer, men med fornuftig prising av nummer som byrjar på 0 eller 8. Eit nytt nisjeprodukt, altså.

 

Idar Vollvik har prøvd seg med både sjakk og gambling. No er det meininga å spele ludo. Kanskje dette kunne vore noko for han?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Flott innlegg!

Men jeg må jo spørre, hvordan har du fått tak i termineringsavgiftene til andre operatører? Letet etter dette selv en stund

 

Dette er vel noe han antar, er vel ingen uten høy myndighet hos operatørene som vet dette.

 

Sjekk PTs vedtak om reduksjon i termineringsavgift. Tror mye av det står der.

 

Edit: Stod ikke musikkorps i gata idag, selv om jeg feirer 15-års jubileum som NC-kunde.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Edit: Stod ikke musikkorps i gata idag, selv om jeg feirer 15-års jubileum som NC-kunde.

 

Musikkorps er dyrt å leie, så det ble vel ikke dette denne gangen.. Vi får satse på bedre tider i 2024? ;)

 

Ditt kundeforhold hos NetCom er uansett ikke å kimse av, og jeg vil dermed bringe (forsinkede) gratulasjoner fra meg og mange andre her på kundesenteret som følger dine innlegg med glede. Takk for entusiasmen oppi det hele.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Ditt kundeforhold hos NetCom er uansett ikke å kimse av, og jeg vil dermed bringe (forsinkede) gratulasjoner fra meg og mange andre her på kundesenteret som følger dine innlegg med glede. Takk for entusiasmen oppi det hele.

Men, si meg, stemmer det at jeg står med kursiv i kunderegisteret?

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...