Gå til innhold

Lar du deg imponere...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er ikke bare noe som skal deles ut gratis til gjestene? Jeg mener, du får jo tøfler og så mange aviser du klarer å spise, og de billigste rommene koster 5 laken per natt per person ..

Burj har vel aldri vært verdens største hotell, men det er (?) verdens eneste "syvstjerner".

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Ja slik jeg vet så er det verdens eneste syv-stjerners hotell ja. Angående min forrige post, så tror jeg det er et annet hotell som har førsteplassen. Jeg er dog usikker siden jeg ikke har tall for "First World Hotel".

 

Emirates Palace i Abu Dhabi er en million kvadratmeter.

 

Inngangsportalen er på størrelse med Triumfbuen i Paris. Gullkuppelen i lobbyens atrium er større enn den Vatikanet har i Peterskirken. Hotellet har 140 heiser og det gikk med hele 755 plasmaskjermer før det var nok. Emirates Palace har 114 gullforgylte kupler og femstjerners komfort.

 

Blomsterbudsjettet er på 15 millioner kroner og 10 personer er ansatt kun for å holde de 1002 Strauss-krystallkandelabrene fra Swarovski rene. Så stort er det, at alt ikke er ferdig ennå.

 

Resturantene i palasset, for eksempel, skal i løpet av året telle 20 stykker.

 

1,3 kilometer av den beste stranda i byen Abu Dhabi er avsett til hotellet, som har konferanseavdeling med et auditorium med plass til 1200. I den største ballsalen kan 2800 cocktailgjester svinge seg, her er det mediasenter og handelssenter.

 

Sunday Times har vært på besøk på hotellet, som ifølge den britiske avisen skal ha kostet 2 milliarder pund, 24 milliarder kroner. Det er så dyrt at det aldri kommer til å lønne seg å drive dette hotellet. Det er det dyreste hotellet som noen sinne er bygget.

 

De ansatte beveger seg rundt i palasset med små biler i hotellet som er dekorert med 13 farger i marmor, fra «soloppganggul» til «solnedgangsrød.»

 

6049 kvadratmeter med gull dekker den største forgylte flaten skapt i en bygning noen sinne. Til og med i maten er det gull, gulløvet på sjokoladekaka skal visstnok gjøre godt for fordøyelsen.

 

I de to etasjene under finnes de 16 palass-suitene, som er blant de dyreste i verden. Her koster det 100 000 kroner å bo per natt. En privat heis leder deg til suitene, som er så store at man kan gå seg bort i dem. De dyreste rommene er på 680 kvadratmeter.

 

Om du ikke passer inn på noen av de ovennevte rommene, kan bo i enten øst eller vestfløyen, som har 40 Khalejj-sutier og 302 storrom. Og de er faktisk ikke så dyre, du kan få et rom for vel 11 000 kroner i uka.

 

(kilde: Dagbladet.no)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...