Gå til innhold

En ide for hvordan vi skal takle innvandrerproblemene


Anbefalte innlegg

Jeg liker ikke FRP sin politikk, fordi de stenger ute store folkegrupper og kan lett bli for hard mot ærlige folk, men kudos for at de faktisk har en politikk på området. Egentlig synes jeg alle har rett til å flytte på seg om de ikke liker der de bor, så lenge de beviser at de er en ordentlig person. Jeg har hatt en ide som jeg egentlig ikke har blitt nevnt av noen, og jeg lurer på hva dere mener om den.

 

Når en innvandrer kommer til Norge vil han bli registrert som innvandrer med fingeravtrykk navn, hvor de kommer fra og alle de greiene der. Alle innvandre vil bli evaluert over en fireårs periode en gang hvert år. Da skjekker de hvordan de lærer seg norsk, om de får seg en jobb og om de prøver å få seg en jobb eller om hvordan de gjør det i studiene. (det er bare å dra frem jobbsøknadene det.) Og de skjekker om de prøver å intigrere seg blandt nordmenn, om de får seg etniske norske venner, melder seg inn i noen klubber, blir med i politikken, etc. De som får til dette i nogenlunde grad, og det vil man klare om de prøver. Systemet vil da holde tilbake de håpløse innvandrerene og la de bedre innvandre slippe til. Dette vil gi en positiv effekt mot innvandringen, fordi jeg har møtt svært mange hyggelige innvandre, og jeg har møtt en del håpløse. Poenget er å få inn de hyggelige og kaste ut de håpløse. Dette kan også gi oss en positiv effekt siden vi vil få et rykte om at folk som jobber bra med å intigrere seg vil komme inn. Jeg tenkte at etter de fire møtene hvert år sender personen som har intervjuet dem et brev om hvordan kandidaten har oppført seg, og et panel vil bestemme om de kommer inn eller ikke.

 

Hva med de som ikke kan returneres. De er hva vi kaller flyktninger, og jeg ønsker å lage et større skille enn før mellom flyktninger og innvandre. Alle flyktninger skal ha muligheten til å søke asyl, men søker de ikke asyl blir de ikke automatisk norske statsborgere, fordi de er her i en evighet. Jeg mener at flyktninger som ikke søker asyl, eller ikke fikk inngått asylsøknaden skal bli sendt hjem uansett når det er mulig. Det hjelper ikke at du har vært her i 15 år og kan norsk og kjenner ingen i hjemlandet. Det gjorde de heller ikke når de kom til Norge. Hvis de ikke var håpløse kunne de ha søkt asyl, og hvis de var håpløs har de ingenting her å gjøre uansett.

 

Det er noen som vil hevde at de er forfulgt og kan dermed ikke dra hjem. Da kan du søke asyl og hvis du virkelig er forfulgt og kommer til å bli drept i hjemlandet skal jeg love deg at du vil jobbe hardt for å intigrere deg inn i samfunnet. Hvis ikke er du trolig nok ikke forfulgt og hvis det skulle være tilfellet er det alltid mulig å dra til et land som praktisk talt har fri innvandring, f.eks. India. Et problem jeg kan se med denne løsningen er at de jobber veldig hardt med å være perfekte i den perioden, men når den er ferdig gir de fullstendig blaffen, men på en annen side kan de nå norsk og har norske venner og kjenner til norsk kultur.

 

Hva mener du om ideen?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke en altfor dårlig idé, men er ikke helt sikker på det der med "etnisk norske venner". Man trenger da ikke skaffe seg venner for å bli integrert. Såklart, det hjelper, men det er ingen nødvendighet. Er ikke alle som er like sosiale av seg, ikke dermed sagt at de funker dårligere i samfunnet enn andre.

Lenke til kommentar
Hva med internering til deres skjebne er avgjort? Glemte du dette, eller liker du ikke ideen?

 

Jeg liker ideen.

Jeg liker ikke helt internering, fordi da får de ikke sjansen til å intigrere seg med nordmenn og få seg jobb. Jeg vet at noen kommer til å ende opp som ulovelige innvandre og da er det bare å gjøre det verst mulig for dem sånn at de forstår at å være ulovelig innvandrer i Norge er ikke særlig gøy.

 

President1447: Sant, men det er en veldig heftig bonus, men nå må vi huske på at vi ser på helhetsbildet og dermed hvis man er en utmerket person på alle mulige andre måter kommer man selvfølgelig inn.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Om det er "gøy" har jeg liten erfaring rundt. At det er fullt mulig vet vi godt. Vi vet også at Norge tildels er et lykkeland for illegale og kriminelle innvandrere. Jeg tror internering vil hjelpe i positiv forstand. Hvor integrert blir de egentlig i dagens asylmottak? Få norske i asylapparatet, ofte er ikke engang de individer som jobber der fra Norge. Integrering er særdeles viktig, men er det viktigere en vår egen sikkerhet?

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
Om det er "gøy" har jeg liten erfaring rundt. At det er fullt mulig vet vi godt. Vi vet også at Norge tildels er et lykkeland for illegale og kriminelle innvandrere. Jeg tror internering vil hjelpe i positiv forstand. Hvor integrert blir de egentlig i dagens asylmottak? Få norske i asylapparatet, ofte er ikke engang de individer som jobber der fra Norge. Integrering er særdeles viktig, men er det viktigere en vår egen sikkerhet?

Måtte lese meg opp litt om hvordan det fungerer. http://no.wikipedia.org/wiki/Asylmottak For de som skal søke asyl vil jeg forvente at de bor i en privat bolig, ikke på et asylmottak ihvertfall etter en liten stund, men når det er snakk om flyktinger så bor jo de på asylmottak, men jeg føler forsatt at det er ille å stenge dem inne. Hvis det er et stort problem kan man heller operere inn en liten brikke sånn at de vet hvor de oppolder seg. Vi sender dem jo rundt om i landet uansett og dermed skal det være mulig å passe på dem.

 

Vi har egentlig ikke noe veldig stort problem med illigale innvandre. Vi har 18000 illigale innvandre, mens vi har 460000 innvandre. Det er bedre enn USA som har 12-20 millioner ulovelige innvandre.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg synes ideen er tåpelig. Det du sier er at vi skal plukke ut eliten av innvandrere, og sende resten på dør, fordi de ikke er gode nok mennesker til å dele land med oss nordmenn. Har man først åpnet denne døren, så kan man også begynne og argumentere for at nordmenn som har ad/hd, dysleksi, etc, som har blitt vanekriminelle innen fylt 22 og har en relativt laber fremtidsutsikt, kan bli sendt ut av landet, eller i verste fall til arbeidsleire i Finnmark.

 

Skal vi ta inn innvandrere, så kan vi ikke gjøre forskjell på de. Vi burde heller bruke mer tid og resurser på de som ikke sklir inn i samfunnet. Da mener jeg ikke de som ikke lærer seg nynorsk, ved siden av bokmål, spiser brunost eller skammer seg over å være inne i fint vær, men de som faller utenfor og tyr til kriminalitet. Fordi de ikke føler seg tilstrekkelig velkommen inn i den norske varmen.

Lenke til kommentar
Og de skjekker om de prøver å intigrere seg blandt nordmenn, om de får seg etniske norske venner, melder seg inn i noen klubber, blir med i politikken, etc.

 

Da ville du fått hver eneste menneskerettighetsforkjemper på nakken din. Mennesker skal stå helt fritt til å velge sine venner og miljø. Ingen kan tvinge dem til å melde seg inn i klubber, og ingen kan kreve at de blir med i politikken. Dette ville aldri funket i praksis. Aldri.

Lenke til kommentar

vel syns det var en fin idet men noen mener jo at vi skal ta inn dem som ikke kan klare seg selv, syns også du sier noe bra ved at du må ha søkt før du får lov til og bli Norsk borger. jeg er for stengte asylmottak da du sparer politiet får masse arbeid. samtidig at du må ha vært lovlig i landet i minst 5 år før du kan søke om statsborgerskap

Lenke til kommentar
Og de skjekker om de prøver å intigrere seg blandt nordmenn, om de får seg etniske norske venner, melder seg inn i noen klubber, blir med i politikken, etc.

 

Da ville du fått hver eneste menneskerettighetsforkjemper på nakken din. Mennesker skal stå helt fritt til å velge sine venner og miljø. Ingen kan tvinge dem til å melde seg inn i klubber, og ingen kan kreve at de blir med i politikken. Dette ville aldri funket i praksis. Aldri.

De kan godt velge å ikke få seg norske venner, sitte hjemme og daffe og se på TV, men jeg skal love deg at de ikke vil komme inn i Norge så det er ingen tvang. Saken er at de skal bli norske borgere, og de skal vise et godt eksempel på at de er norske borgere. Dermed må de ble med på ting som nordmenn flest ville finne på å gjøre. De lever ikke i Somalia lenger, og er de i Norge er det naturlig å få norske venner. Jeg ville ha forventet nøyaktig det samme mot meg om jeg skulle flytte til et land.

Lenke til kommentar

Synes ideen er nokså god, men syns du kunne unngått å nevne land i dette tilfellet:

 

Dette vil gi en positiv effekt mot innvandringen, fordi jeg har møtt svært mange hyggelige innvandre, spesielt fra pakistan og jeg har møtt en del håpløse, spesielt fra Somalia

 

kan fort blitt sett på som diskriminasjon av folk fra Somalia. Ikke alle er like bare fordi de kommer fra samme land.

Endret av Leonie
Lenke til kommentar
Jeg synes ideen er tåpelig. Det du sier er at vi skal plukke ut eliten av innvandrere, og sende resten på dør, fordi de ikke er gode nok mennesker til å dele land med oss nordmenn. Har man først åpnet denne døren, så kan man også begynne og argumentere for at nordmenn som har ad/hd, dysleksi, etc, som har blitt vanekriminelle innen fylt 22 og har en relativt laber fremtidsutsikt, kan bli sendt ut av landet, eller i verste fall til arbeidsleire i Finnmark.

 

Skal vi ta inn innvandrere, så kan vi ikke gjøre forskjell på de. Vi burde heller bruke mer tid og resurser på de som ikke sklir inn i samfunnet. Da mener jeg ikke de som ikke lærer seg nynorsk, ved siden av bokmål, spiser brunost eller skammer seg over å være inne i fint vær, men de som faller utenfor og tyr til kriminalitet. Fordi de ikke føler seg tilstrekkelig velkommen inn i den norske varmen.

Er du nordmann så bor du her og har rett til å bo her. ALLE har rett til å bo i sitt eget land. INGEN har rett til å flytte til et annet land. Her ligger forskjellen. Ja, vi skal ikke ta inn eliten, men vi skal ta inn de som prøver. Jeg skrev ikke at de måtte ha en bachlorgrad som Japan krever. Jeg skrev at de enten må ta utdanning, eller så må de jobbe. Alle kan klare kravene om de faktisk prøver, uansett om de har dysleksi, ADHD, eller konsentrasjonsproblemer.

 

Og hvordan skal du hjelpe dem. Skal vi ansette personer til å passe på dem sånn at de ikke gjør noe galt. En somalier jeg kjenner startet kriminelle handlinger da han gikk på ungdomskolen. Han har hele tiden fått masse penger av staten. Når moren kastet han ut ga de han en gratis bolig og gjett hva. Han forbedrer seg ikke. Moren sitter hjemme og daffer. Hvordan skal man ordne opp i de tusentall av familier som er slik og enda verre. Svaret er at det ikke er mulig. Man kan ikke passe på alle, fordi da hadde vi gjort det allerede. Det du egentlig ønsker er dagens feilslåtte politikk.

 

Synes ideen er nokså god, men syns du kunne unngått å nevne land i dette tilfellet:

 

Dette vil gi en positiv effekt mot innvandringen, fordi jeg har møtt svært mange hyggelige innvandre, spesielt fra pakistan og jeg har møtt en del håpløse, spesielt fra Somalia

 

kan fort blitt sett på som diskriminasjon av folk fra Somalia. Ikke alle er like bare fordi de kommer fra samme land.

Beklager, skal rette på det.

 

De lever ikke i Somalia lenger, men det er ikke et eneste sted i den norske lov hvor det står at det er straffbart eller ulovlig å bryte med norske tradisjoner og skikker.

Jeg har ikke sagt at det er straffbart. Jeg har sagt at de ikke kommer inn fordi de er håpløse mennesker. Ingen har rett til å komme til Norge og hvis du ønsker å komme inn må du vise at du kan intigrere deg.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
De kan godt velge å ikke få seg norske venner, sitte hjemme og daffe og se på TV, men jeg skal love deg at de ikke vil komme inn i Norge så det er ingen tvang. Saken er at de skal bli norske borgere, og de skal vise et godt eksempel på at de er norske borgere. Dermed må de ble med på ting som nordmenn flest ville finne på å gjøre. De lever ikke i Somalia lenger, og er de i Norge er det naturlig å få norske venner. Jeg ville ha forventet nøyaktig det samme mot meg om jeg skulle flytte til et land.

 

 

Bare så det er klart, jeg støtter FRPs innvandringspolitikk.

 

Nå, det kan godt hende at det er det du ville gjort, eller det er det som høres riktig ut men det er ikke slik verden fungerer. Verdens styres av regler og forskrifter, De trenger ikke å gjøre som alle andre Nordmenn pleier å gjøre, det er ikke ett kreterie for å bli norsk. For hva er definisjonen på å gjøre som andre nordmenn. Alle individ er forskjellige, og alle gjør forskjellige ting, noen spiller wow, andre driver med idrett. Noen hater ski, andre elsker det. Vi har to forskjellige skriftspråk etc. Det finnes ingen fasit.

 

Hvorfor tror du de kommer til Norge? utelukkende pga av trygden i mange tilfeller.

 

En undersøkelse viste at innvandrere fra vestlige land, var en stor del av dem i lønnet arbeid. Men innvandrere fra land som Marokko, Irak,Iran,Afghanistan etc gikk over 75% på trygd!

Det er ikke meningen å ta alle under en kam, jeg kjenner flere yrkesaktive innvandrere fra disse landene, og undersøkelsen representerer heller ikke hele sannheten. Dette kan og selvfølgelig være på grunn av språkproblemer, integreringsproblemer og arbeidsgiveres holdning til innvandrere etc.

Lenke til kommentar

Hvis det er noen tullete regler som skaper problemer er det bare å fjerne dem. Poenget er nettopp at innvandringen bare ser på regler. De må se mer på hva slags mennesker de er istedenfor hvilket land de kommer fra og om de følger reglene deres. Det er derfor vi kastet ut en jente fra russland som skulle ta doktograden og hadde norsk mann, men helt håpløse folk slipper inn. Synes du det er greit?

 

Ja, folk er forskjellige og det respekteres. Hvis du er glad i WoW, hvorfor ikke stikke til vikingskipet? Hvis du liker idrett, bli med i en idrettsklubb. Det handler ikke om å spise brunost og jeg har ikke nevnte det et eneste sted. Det handler om å bli norsk når du skal få norsk statsborgerskap. En stor del av å bli norsk er å ha norske venner. Der er ekstremt viktig at personen er med på noe som nordmenn også kunne ha vært med på. Det er også viktig at personen forstår norsk kultur og hva den innebærer.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Hva vil det si å være norsk, tør jeg spørre?

For å bli norsk, må man kunne snakke og skrive nokså godt enten bokmål eller nynorsk. Det handler om at man er med på aktiviteter som en etnisk norsk person kunne ha tenkt seg å være med på. Det handler om å forstå kulturen og politikken i landet. Det handler om ha etnisk norske venner. Dette er hva som må til for å bli norsk, men mer må til om man skal bli en god statsborger.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Hvis det er noen tullete regler som skaper problemer er det bare å fjerne dem. Poenget er nettopp at innvandringen bar ser på regler. De må se mer på hva slags mennesker de er istedenfor hvilket land de kommer fra og om de følger reglene deres. Det er derfor vi kastet ut en jente fra russland som skulle ta doktograden og hadde norsk mann, men helt håpløse folk slipper inn. Synes du det er greit?

 

Ja, folk er forskjellige og det respekteres. Hvis du er glad i WoW, hvorfor ikke stikke til vikingskipet? Det handler ikke om å spise brunost og jeg har ikke nevnte det et eneste sted. Det handler om å bli norsk når du skal få norsk statsborgerskap. En stor del av å bli norsk er å ha norske venner. Der er ekstremt viktig at personen er med på noe som nordmenn også kunne ha vært med på. Det er også viktig at personen forstår norsk kultur og hva den innebærer.

 

 

Hvis det er noen tullete regler som skaper problemer er det bare å fjerne dem.
Hvilken klasse går du/eventuelt fullført eller vært til stede i samfunnsfag? Hvis du vet hvem som vedtar lover, vet du og hvorfor vi har politikk....

 

Poenget er nettopp at innvandringen bar ser på regler.
Ja, og det er hele poenget. Da blir det likt for alle. Dessuten man ha klare rettninglinjer å følge hvis ikke faller jo hele vitsen bort. Hva om saksbehndler er rasist?

 

De må se mer på hva slags mennesker de er istedenfor hvilket land de kommer fra og om de følger reglene deres.

Man må ha klare rettningslinjer. Dessuten er de fleste mennesker i stand til å lyge, og man må må ha kjennskap til en person gjennom lang tid før en kan si hva slags menneske dem er. Derfor faller forslaget ditt i das.

 

Det er derfor vi kastet ut en jente fra russland som skulle ta doktograden og hadde norsk mann, men helt håpløse folk slipper inn. Synes du det er greit?

Ja, det synes jeg. Reglene er like for alle(untatt politikkere), ingen skal forskjellbehandeles. Dessuten er det hennes oppgave å sjekke norske regler før kommer hit, så det er hennes feil. Det finnes en russik ambasade i Norge. Reglene er vedtatt av våre folkevalgte, og vi må forholde oss til det. De skal representere folket, dermed må innvandrere bøye seg etter det norske folks lover, så vel som norske.

Lenke til kommentar
Hva vil det si å være norsk, tør jeg spørre?

For å bli norsk, må man kunne snakke og skrive nokså godt enten bokmål eller nynorsk.

 

Har en "finsk" kamerat som har norsk statsborgerskap. Han snakker ikke norsk, skriver ikke norsk. Men han er en helvetes fin fyr:) Skjønner ikke at han ikke skal bli eksludert når han har lønnet arbeid, og betaler skatt til staten som alle andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...