Gå til innhold

Test: NorthQ Siberian Tiger II


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hjelper nok ikke så fryktelig på støy om man har et nyere skjermkort nei :/.

 

Kjører nå passiv vannkjøling uten en eneste vifte, men blir alt for dyrt når jeg titter tilbake på kostnadene :O

Skulle ønske det kom flere skjermkort/HK med ferdigmonterte vannblokker.

Lenke til kommentar

Vibrasjon på kjøleblokk/prosessor vil naturlig nok legge en ekstra belastning på elektronikken, men ikke vesentlig mer enn en vanlig prosessorvifte. Fordelen med litt vibrasjon er at kjølepastaen vil "sette seg" mye raskere, så du ikke trenger å vente så lenge for å få optimal kjøleytelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hva betyr Intel(vann) og AMD(vann) i testresultater (grafer)? :)

 

PS/Edit:

Dersom støy er viktig kommer man ikke utenom en 60x60 passiv radiator utenfor kabinettet, gjerne "ute i fonna"

Med tilhørende krav til pumpe/slanger (pumper lager lyd de og).

 

Idag er det *uhyre lite* å tjene på kjøling/temp + støy fra vann-kit/mid-end "selvbygg" kontra de beste heatpipe-kjølerne.

 

Det er mest en hobby, det å bygge vannkjølingskit egentlig. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Hva betyr Intel(vann) og AMD(vann) i testresultater (grafer)? :)

 

PS/Edit:

Dersom støy er viktig kommer man ikke utenom en 60x60 passiv radiator utenfor kabinettet, gjerne "ute i fonna"

Med tilhørende krav til pumpe/slanger (pumper lager lyd de og).

 

Idag er det *uhyre lite* å tjene på kjøling/temp + støy fra vann-kit/mid-end "selvbygg" kontra de beste heatpipe-kjølerne.

 

Det er mest en hobby, det å bygge vannkjølingskit egentlig. :)

 

Det står Intel stock (vann) og AMD stock (vann). Dette er resultater på Intel og AMDs stockkjølere ved den belastningen grafen gjelder for.

Grunnen til at det står (vann) er rett og slett fordi grafsystemet er litt kinkig når det gjelder kategorivalg for kildedata, så jeg må skille mellom luft og vann.

Lenke til kommentar

Litt offtopic:

 

Jeg har selv vurdert varmeregisteret til en bil som mulig radiator til vannkjølt PC. Den har virkelig kapasitet til å kjøle, men passer vel ikke internt i så mange maskiner. Kunne vært morsomt å prøve. Kjenner ikke til noen som har gjort dette tidligere.

 

Tilbake til topic:

Ellers så syntes jeg denne kjøleren så fin ut. Kanskje jeg skulle kjøpt denne for å bruke på toppen av min ShuttleX maskin med Pentium 4. Skulle ikke kreve så mye å sette denne på "taket" på ShuttleX maskinen.

Endret av olapirat
Lenke til kommentar
Jeg har lenge siklet på vannkjøling for min neste PC, mest for å få grei ytelse (mild overklokk) uten støy, men luftkjølere har kanskje kommet så langt at det har blitt poengløst.

 

Jeg har en noctua nh-u12 :D luftkjøler med noctua nf-s12 (800rpm, 8dB) og er sykt fornøyd. Den er så stille at man kan nesten ikke høre viften selv om man fjerner sidedøren og stikker hodet inn i kabinettet. I tillegg holder den lavere temperatur enn NorthQ Siberian Tiger II og koster mye mindre. Her er test fra hw til sammmenligning... http://www.hardware.no/artikler/noctua_nh-..._nh-u12/24790/3 .Eneste er at den tar en del plass så pass på at du har bredt nok kabinett og at den ikke kommer for nær minne ol...

Lenke til kommentar

Ikke sant. Jeg la også merke til at Scythe har lansert en gigantisk kloss med 10 heatpipes. Denne kan uten problemer kjøres passivt på alle prosessorer. Eller man kan peise på en medfølgende 140mm-vifte som går på 500 RPM (dvs. helt lydløs i et kabinett, nesten lydløs utenfor et kabinett). Var ingen problemer å overklokke med saken heller, også uten vifte...

 

Etter at heatpipes kom, så har løsningene blitt langt mer effektive, helt klart. Noctua-kjølerne ser flotte ut, det er 120mm-vifter de tar i bruk? Høres ut som om de er ganske støysvake de også :)

 

Drømmekjøleren min er nok en på størrelse med Noctua-kjøleren (Scythe-kjøleren er altfor stor), med en 140mm-vifte.

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...