Gå til innhold

Miniguide/arbeidslogg - Integrering av bluetooth i bærbar


Anbefalte innlegg

Har du en gammel data uten bluetooth? Vil du ha bluetooth? Da er dette stedet for deg.

 

Dette er en data. Vil den ha BlueTooth, må den ha en tjukk pinne i den eneste USB-kontakta si. Det gjør ikke dataen glad.

post-108681-1224017086_thumb.jpg

Dette er en data. Den har bluetooth inni seg. Den er glad.

post-108681-1224017325_thumb.jpg

 

Hvordan har jeg klart denne ekstremt kule bedriften? Jo, nettopp ved noen timers moro og litt grunker kasta ut av vinduet(de daler nok ned til biltema mens jeg skriver). Her følger ihvertfall guiden.

MERK! Du vil miste en av dine USB-kontakter om du ikke bruker hub!

Legg også merke til at jeg ikke tar på meg noe ansvar for ting du kan finne på å gjøre.

 

Hva trenger du?

-Noe å åpne dataen med. Personlig foretrekker jeg skrutrekker, men hammer fungerer også i noen tilfeller.

-Bluetooth-adapter(USB). Denne burde være liten.

-Evt. en USB-hub (lavprofil)

-Loddebolt

-Loddetinn

-Ledninger

-En kveld

-Veldig godt lys og helst et forstørrelsesglass

 

Hvordan går du frem?

Det finnes såklart mange andre måter å gjøre dette på, men den enkleste måten i mine øyne er å lodde på baksiden av en USB-port. Det du gjør etter å ha åpnet maskina er å finne baksiden til en USB-port. Den ser sånn ut:

post-108681-1224017841_thumb.jpg

 

Deretter må du finne et sted å legge bluetooth-adapteren og en evt. hub. Siden alle datamaskiner er forskjellige inni, så er det liten vits at jeg viser "hullet" i min. Det får du jommenmeg finne ut selv.

 

Siden du som meg liker å knuse ting på en meget forsvarlig måte, trenger jeg vel ikke å si at du må mose plasten på adapteren uten å ødelegge innmaten? Det er uansett utrolig enkelt, da de fleste BT-ene er produsert i dritdårlig kvalitet.

 

Det neste du må gjøre er å knekke av selve USB-pluggen. Eller med andre ord metallet på den. Dette skal bort. Du sitter da igjen med en kretskortgreie med fire loddepunkter der metallet satt. Denne delen er litt vanskelig å forklare, men man må lodde fast riktig ledning på riktig punkt. Det vil si at du på en måte må lodde motsatt. Start med å lodde fast ledningene på selve modulen, og så lat som om du plugger den i dataen. Da ser du hvilken kabel som skal på hvilket punkt bak porten.

 

Etter alt er loddet sammen, har du noe slikt:

post-108681-1224019563_thumb.jpg

post-108681-1224019673_thumb.jpg

 

Når du starter dataen vil det komme opp som en vanlig USB bluetooth-dongle. Bare legg inn drivere, og du er trådløs. Enkelt, ikke sant?

 

Skal du ha hub, så lodder du fast denne på samme måte som om det var BT-dingsen, men du kutter koblinga mellom hovedkort og utvendig USB på maskina. Deretter kobler du en av portene på hubben til bt, en av dem til USB-porten og de andre eventuelle portene til IR, minnepenn eller andre ting du putter i maskina di.

 

HUSK: Teip inn USB-BT-dingsen. Den kan gi overslag mot hovedkort/chassis etc(på norsk vil det føkke maskina di).

Hvis du ikke bruker hub, så kan du ikke bruke den eksterne USB-porten. Da vil du sende doble signaler til USB-kontrollere, og igjen, føkke maskina.

 

Lykke til!

Endret av conflict
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, problemet er ikke at jeg er ustø. Har da instrumenter som holder fast kabler etc for meg. Rydda også opp i loddinga etterpå. Tok en skrutrekker og klemte alle ekstra tråder på plass. Dermed blir det ikke overslag. Det er mao mye renere der nede nå :)

 

Lover å skalere ned bildene neste gang ;)

 

Edit: glemte å si hva problemet egentlig var: ingenting ville feste seg på kontrolleren. Hvis jeg varma opp den nok til å smelte tinnet, ville kretskortet rundt og evt. andre loddepunkter gå opp igjen. Derfor ble det litt rotete. Fungerer forøvrig helt flott :)

Endret av conflict
Lenke til kommentar
Haha, problemet er ikke at jeg er ustø. Har da instrumenter som holder fast kabler etc for meg. Rydda også opp i loddinga etterpå. Tok en skrutrekker og klemte alle ekstra tråder på plass. Dermed blir det ikke overslag. Det er mao mye renere der nede nå :)

 

Lover å skalere ned bildene neste gang ;)

 

Edit: glemte å si hva problemet egentlig var: ingenting ville feste seg på kontrolleren. Hvis jeg varma opp den nok til å smelte tinnet, ville kretskortet rundt og evt. andre loddepunkter gå opp igjen. Derfor ble det litt rotete. Fungerer forøvrig helt flott :)

Jeg hadde samme problem når jeg loddet inni min Aspire One.

Viste seg det var noe limguff på kretskortet (for å hindre korrosjon, tenker jeg).

 

mao. neste gang jeg skulle lodde, skrapet jeg bart metallet med en syl, da gikk det mye bedre :-) Jeg kjøpte også 0.2 loddetinn, mye bedre å lodde med :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...