Gå til innhold

Lenovo ThinkPad SL - tråden


RamGuy

Anbefalte innlegg

Lenovo ThinkPad SL300 - Tråden:

 

NS653MN:

36383.jpg

 

Flere bilder:Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

36373.jpg

 

36393.jpg

 

36395.jpg

 

36401.jpg

 

36399.jpg

 

36397.jpg

 

36389.jpg

 

36375.jpg

 

36379.jpg

 

36381.jpg

 

36377.jpg

 

36385.jpg

 

36387.jpg

 

36391.jpg

 

 

 

Tenkte jeg skulle lage en tråd om denne lille saken, den virker utrolig lovende og interessant!

DinSide har blant annet skrevet en test her, for de av dere som er interessert :)

 

Nå leverer jo stort sett alltid Lenovo kvalitet, solide og gode maskiner. De er aldri mye "bling,bling" å finne på disse maskinene, de er forøvrig regnet som "business" maskiner og jeg mener nå en maskin ikke skal ha noe "bling, bling" så det ser jeg på som positivt!

 

Det som generelt har vært det negative med Lenovo er prisen, det har kostet endel å være kar.

Gjerne så koster Lenovo mer enn hva det smaker, men ThinkPad SL300 koster altså "bare" 7'500kroner! :D

 

 

Spesifikasjoner (NS653MN):Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

  • Intel Core 2 Duo T5670 @ 1,80 GHz
  • 13,3" skjerm i bredformat (1280 x 800 piksler)
  • 2 GB DDR2-minne
  • 160 GB harddisk, 5400 RPM
  • Intel GMA X4500 grafikk
  • WLAN (a/b/g/n)
  • Gigabit LAN og modem
  • Mobilt bredbånd (inkl 90 dager gratisabonnement fra Telenor)
  • GPS
  • 3 x USB, blåtann
  • HDMI og VGA ut, lyd inn/ut
  • DVD/CD-brenner
  • Minnekortleser, ExpressCard/54
  • Integrert webkamera og mikrofon
  • 6-cellers batteri (4,8 Ah)
  • Dimensjoner (B/D/H): 32,0 x 23,8 x 3,8 cm
  • Vekt 2,2 kilo

Prisliste

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har bestilt meg denne fra Amentio.no! Skal brukes til studiene samt på fritiden når jeg ligger i senga, sofaen, eller er andre steder hvor den stasjonære ikke er. Gleder meg svært til maskinen kommer, regner med at Posten disponerer den i helga (:p) før jeg får den på mandag eller tirsdag. Har prøvd et par andre bærbare etter at jeg solgte min Z60M, men etter å ha eid en Lenovo er det nok ingen vei tilbake til billig-tastaturer (les: Fujitsu Siemens).

Lenke til kommentar

IBMShop.no / Gigashop.no har et godt utvalg av diverse SL-300 utgaver :)

Selv sikler jeg mest på NS66WMN og NS64XMN! Som jeg egentlig ikke helt forstår forskjellen på?

 

Etter en rask tur innom Lenovo sitt eget forum så ble jeg fort litt skeptisk til SL-300 og lurer på om jeg skal hoppe på SL-400?

Det jeg kan se av forskjeller fordeler med SL-300 vs SL-400 er:

 

- SL-300 er fysisk mindre enn SL-400

- SL-300 har LED-skjerm, noe SL-400 ikke har? LED er vell positivt er det ikke?

- SL-400 har bedre batterilevetid? Hvordan vet jeg ikke helt, den har større skjerm og ikke LED mens alt annet er tilsynelatende likt også har den bedre batteri?

- SL-400 har Synapics touchpad, mens SL-300 har Alps.. Alps har blitt fullstendig slaktet? Og etter alt det negative jeg leser om de touchpadene vet jeg neppe om jeg tør og kjøpe en SL-300 da at en god touchpad er veldig viktig i mine øyne?

- SL-400 utgavene med 9300M GS skjermkort har 256MB GRAM, mens S-300 har 128MB GRAM.

 

SL-400 ser også ut til og koste rundt 300 - 500kroner mindre med samme maskinvare som SL-300, men det har vell noe med størrelsen å gjøre?

Lenke til kommentar

Mine kanskje mindre instresante synspunkter, men som trofast ibm-mann kan jeg sammenligne den litt med tidligere thinkpads.

 

De har gått tilbake til innovervinklede kanter, en god ting da dette får maskinen til å virke betydelig mindre enn den er.

 

3.8cm tykk, aiaiai, ille. Veier 2.2kg, like mye som min R61 det.

 

Den innoverkanten på fremsiden kan fort lage gnagsår på håndleddet, selvfølgelig avhengig av hvordan man sitter.

 

Høytalerne har en bra plassering, får bare håpe lyden er like bra, lyden har vært alt for lav på de seneste modellene.

 

Nytt konsept på volumknappene, tatt de gamle gamle (thinkpad T20) knappene og satt dem på siden av tastaturet, mer diskret, bedre i mine øyne.

 

Lokket er hardplast, savner "gummi"lokket.

 

VGA-port på baksiden, veldig bra. Er det HDMI de har fått med der også?

 

Hengslene til skjermen ser mindre solide ut enn de på T og R serien.

 

Kjøledesignet har store og fine utblåshull, men hvor får den luft fra?, om jeg ikke ser feil så kommer det fra undersiden, som generelt er en uting. hjørne-hjørne eller side-side som er ibms tradisjon er mye bedre på myke overflater.

 

Hodetelefonkontaktene på fremsiden, en trend som dessverre ikke ser ut å snu, kan dere ikke være så snille å flytte dem tilbake på en av sidene?

 

LED-skjerm er en veldig god ting, kanskje vi får se OLED etter hvert også.

 

Har de tastaturlys? Kan ikke se noe? Og i så fall, er det det blå eller oransje, for det oransje er nesten ubrukelig.

 

Relativt stor plass for batteriet innover i maskinen er veldig bra, får man en hel 6-celler som ikke stikker ut?

 

Tastaturet har mistet sitt faste oppsett, en veldig veldig veldig uting for min del, sammen med at den er veldig tykk, så er det det som avskriver denne fra mitt interesseområde.

 

3 usb.-porter, akkuratt som alle andre Thinkpads for tiden, jeg kunen gjerne tenke meg et par til.

 

Tastatur som tilater væske å strømme gjennom er alltid en god ting, ser også ut til å være ca samme som på alle andre thinkpads, og det er veldig responsivt og bra.

 

Alt i alt, en billig thinkpad, med alle fordeler og ulemper det fører med seg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Har bestilt meg denne fra Amentio.no! Skal brukes til studiene samt på fritiden når jeg ligger i senga, sofaen, eller er andre steder hvor den stasjonære ikke er. Gleder meg svært til maskinen kommer, regner med at Posten disponerer den i helga ( :p ) før jeg får den på mandag eller tirsdag. Har prøvd et par andre bærbare etter at jeg solgte min Z60M, men etter å ha eid en Lenovo er det nok ingen vei tilbake til billig-tastaturer (les: Fujitsu Siemens).

 

Har du fått din enda? :)

Hva syntes du om den?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvis noen har noen brukserfaringer med denne PCen er jeg og flere interessert. Hadde vært knall!

En generell brukserfaring av thinkpad er GODT FORNØYD. Du blir lei av den før den går i stykker stort sett.

De er harde, og tåler mye.

 

Jeg har bare så vidt pellt på en, og den føltes noe billigere enn andre thinkpåads, men langt over Lenovo c3000 maskiner. Som igjen regnes som bra maskiner.

Lenke til kommentar

Har fått min som dere vet og er strålende fornøyd. Veldig god batterikapaitet og super PC generelt sett.

Jeg valgte å installere Windows XP. Har merket at det går litt sirup, dette er antagelig på grunn av alle tilleggsprogrammene til Lenovo. Vurderer faktisk å reinstallere med en clean XP for så å kjøre inn drivere.. Er ganske opptatt av respons fra PC'en.

Jeg er ikke noe glad i glinse-skjermen, men det må man vel leve med da "alle" skal ha dette i dag.

PC'en er ellers som forventet og jeg har overalt lite å klage på. Kvalitetsfølelsen er god jeg anbefaler alle dette kjøpet.

En ting som er litt rart/dumt er at de har plassert nettverksporten rett ved siden av der man kobler til strømmen, dette fører av og til til at jeg putter strømledningen inn i nettverksporten i stedet for i strømkontakten. Tviler på at maskinen tar noe skade av dette, men disse burde vært plassert lenger i fra hverandre slik at dette problemet ikke oppstår. Maskinen er ellers normalt stabil. Har ikke fått testet 3g fra Telenor (følger med 3 mnd gratis), men dette blir jeg å gjøre hvis jeg skal på en Norgesferie e.l. i nær fremtid =) Har ellers tilgang på trådløst nett på hybelen, hjemme og på skolen, og jeg kjører ikke såå mye tog at jeg har lyst til å aktivere det enda.

Fler som har kjøpt maskinen eller? Erfaringer?

 

 

Edit: Etter at jeg skrev her ønsket jeg å gå i gang med installeringen av clean XP. Dette gikk ikke helt etter planen. Får blåskjerm når jeg booter opp og skal velge hvilken partisjon jeg skal installere på, eller helt i starten. Har noen erfaringer med dette problemet?

Endret av fb60
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Eier selv en SL300, dog den uten dedikert grafikkort da jeg ikke spiller og jeg heller foretrekker over 5 timer batteritid :) Er strålende fornøyd og byggekvaliteten er upåklagelig. Tastaturet er det beste jeg har vært borti :) HDMI-inngang er også et stort pluss! :) Hvis noen har noen konkrete spørsmål så fyr løs.

 

Forøvrig, SL400 og SL500 har noe dårligere batterikapasitet.. Er vel 1-2 timer dårligere.

Lenke til kommentar

Konkret spm:

 

Jeg spiller også så godt som aldri, men, bruker dataen en god del til film og bildebehandling. Hvor god er den som "filmavspiller"/bilderedigerer? Planen er også og ha den koblet til en Samsung a656 (lcd) via HDMI'en en del. Vil det være noe forskjell på den med dedikert grafikk og den uten mtp disse tingene?

 

Takk for rask svar isted :)

Lenke til kommentar

Enda et spm... Beklager at jeg er såpass grønn...

 

Er det noen som kan gi meg en kort forklaring på hva som vil bli bedre (utenom spilling) på den med dedikert grafikkløsning og raskere prosessor?

Argumenter for å bruke over 2000 mer på SL300 P8600 enn på T5670 er egentlig det jeg spør etter :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...