Gå til innhold

Macbook Air får konkurranse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De foreløpige spesifikasjonene:

- 10,2-tommers 1024 x 600 LED-skjerm

- Intel Atom prosessor

- 802.11b/g/n, Bluetooth

- 1 GB (DDR2) minne

- 16/32/64 GB SSD (+ 20 GB gratis nettbasert lagring fra Asus)

- 0,3 Mpixel webkamera

- Multitouch pekerflate

- 5-timers ikke-utskiftbart batteri

- ca. 1 kg

 

Det var da en noe stusselig spec. Må innrømme at jeg ikke umiddelbart ser hvordan en slik skiller seg vesentlig fra den jevne netbook (bortsett fra størrelsen). Men det er mulig at jeg misser poenget?

Lenke til kommentar

Og nyheten er ?

 

At en Atom basert bærbar er liten og lett, eller at batteriet er vanskelig å skifte ?

 

På det siste punktet tror jeg Asus kommer til å slite med konkuransen, siden Air sikkert har DRM teknologi i batteriene for å hindre bruk av piratbatterier.

Lenke til kommentar

Flott med direkte oversettelse fra den engelske kildeartikkelen.

 

Dere kunne jo koste på dere å finne ut hvilken Linuxdistro som følger

med toppmodellene (der de velger bort XP).

 

Forøvrig tror jeg ikke Apple "skjelver i buksene" av dette her. De sikter seg inn på et helt annet markedssegment.

Lenke til kommentar
De foreløpige spesifikasjonene:

- 10,2-tommers 1024 x 600 LED-skjerm

- Intel Atom prosessor

- 802.11b/g/n, Bluetooth

- 1 GB (DDR2) minne

- 16/32/64 GB SSD (+ 20 GB gratis nettbasert lagring fra Asus)

- 0,3 Mpixel webkamera

- Multitouch pekerflate

- 5-timers ikke-utskiftbart batteri

- ca. 1 kg

 

Det var da en noe stusselig spec. Må innrømme at jeg ikke umiddelbart ser hvordan en slik skiller seg vesentlig fra den jevne netbook (bortsett fra størrelsen). Men det er mulig at jeg misser poenget?

Prislappen kanskje?

Lenke til kommentar

Synd den har de samme akilleshalene som de fleste andre Atom-baserte PCer har:

* 10,2-tommers 1024 x 600 LED-skjerm

* 1 GB (DDR2) minne

Oppløsningen passer bedre til 7 tommer enn til 10,2 tommer. Skulle ønske den heller hadde 1280x800. Brikkesettet er dessverre begrenset til 2GB minne, samt at brikkesettet suger med tanke på effektforbruk. Dvs. at jeg ikke ser på denne PC-plattformen som ikke moden ennå. Håper det ikke tar så lenge før brikkesettet oppgraderes til en energieffektiv versjon med støtte for minst 4GB minne og helst bedre grafikk. En mulighet er at produsentene bytter ut brikkesettet med Geforce 9100M G.

Lenke til kommentar

Oppløsning er også mitt største ankepunkt. Absolutt laveste oppløsning jeg noen gang har hatt på en PC for mange år siden var vel 1024x768 (4:3), så det blir å gå baklengs inn i framtida. I dag må jeg ha minimum 1280x800 / 1280x1024 / 1440x900 for å kunne jobbe nogenlunde effektivt.

 

Angående RAM syns jeg det er rart å levere brikkesett som ikke takler mer enn 2GB. På den annen side kommer man langt med dette i Linux, selv 1 GB er nok mer enn nok for de fleste. Etter jeg bytta ut WinXP med Linux på gamle PCen til fatter'n med 384MB RAM har den aldri swappa :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...