Gå til innhold

Den store effektivitetstråden [powerusers]


cyclo

Anbefalte innlegg

En av de store fordelene med GNU/Linux samt mange Unixer og Unix kloner er at de fungerer som et kraftig verktøy som samtidig kan brukes veldig effektivt om man vil.

 

Den nye generasjonen distroer med Ubuntu i fremste rekke har bidratt til å ta bort fokus fra dette. Folk fokuserer på eyecandy og pek og klikk mentalitet. Det er vel og bra om man bruker PC-en som en "underholdningsmaskin", men om PC-en brukes som et verktøy bidrar det bare til at man jobber saktere.

 

I den ånd tenkte jeg at vi kan prøve å samle forumets beste effektivitetstips i en tråd. Tråden er ikke ment for de som installerte Ubuntu for første gang for en uke siden. Så når du skriver om dine tips kan du forvente et minimum av kunnskap. Du trenger ikke si hvordan man installerer pakker, du trenger ikke si hvordan man lager et shellscript, mv.

 

Så trenger vi noen regler:

1) De gode tipsene vil bli samlet i førsteposten og etterhvert overført til wikien.

2) Tråden handler om effektivitetstips. Man kan gjerne diskutere rundt disse tipsene, men off-topic diskusjoner om hvilken editor som er best, at terminalen er lite brukervennlig og bare for hackere og lignende OT vil fjernes uten varsel.

3) Ellers følges forumets vanlige retningslinjer

 

Alle tipsene nedenfor vil bli merket med opphavsmann/kvinne slik at man lett kan vite hvilken smart person på forumet det er som har peiling på nettopp dette. De som ikke er merket er mine egne, og jeg svarer gjerne på spørsmål.

 

Jeg oppfordrer også til at man kommer med tips til alternativer. Bruker du selv en annen windowmanager enn OpenBox som støtter keychains? Skrik ut, så får vi lagt link til den i keychains tipset.

 

Lær deg å bruke en ordentlig editor

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

En av de virkelig store effektivitetstipsene er at man børe lære seg å bruke en ordentlig teksteditor slik som emacs eller vi så fort som mulig. Man kommer nok til å bruke en god stund på å lære seg bruken, men når man først har lært det blir man veldig effektiv.

Selv falt jeg for emacs for en god del år siden så da konsentrer jeg meg om den her.

 

Den første store fordelen er at editoren i utgangspunktet er satt opp slik at alt gjøres direkte fra asdf-jklø posisjonen på tastaturet. Man bruker ikke return tasten, man bruker ikke piltastene, man bruker ikke PgUp og andre ubrukelige taster. Og man bruker, Gud forby, ikke mus. Tenkt deg hvor effektiv du blir når hendene dine alltid er på samme sted, uansett hva du gjør.

 

Neste fordel er at alt er 100% konfigurerbart. Liker du ikke måten ting er ordnet på, endrer du det.

 

Neste fordel er at editoren har innebygd funksjoner for omtrent alt du kan tenke deg å gjøre, og mer til. Og om det du ser etter ikke finnes, finner du det nesten garantert på nettet. Og om du er sær og ønsker noe som ingen i hele verden har tenkt på før, ja, så skriver du det selv. Om man velger Emacs, er det nok en fordel å lære seg litt grunnleggende Lisp i samme slengen.

 

Det siste jeg vil nevne er automatisering og macroer. Her har du virkelig en tidsbesparelse. Ting gjøres ofte mer enn en gang. F. eks. ukesrapporten du må skrive til sjefen hver uke, eller headeren til hver fil i alle ukesoppgavene du skal levere på skolen. Du er bare et par linjer kode unna at dette gjøres automatisk. Og hvor avansert du vil bli er opp til deg selv. Vil du f. eks. ha en hurtigtast som laster ned de 10 mest leste artiklene på vg siste uke, limer inn titlene i dokumentet du skriver og tar en snapshot av hver artikkel og legger i samme mappe når du trykker en hurtigtast? Bare et par linjer kode det også.

 

Macroer er også tidsbesparende. Sett at du har fått et dokument hvor indenteringen er feil. Tast C-x ( tab C-m C-x ) C-x e og hold inne e tasten til du når slutten av dokumentet. Det som er litt morsomt er at det nå helt sikkert kommer noen og sier, jammen det kan du få til langt enklere slik .... Så og si alt kan gjøres enklere om man bare vet hvordan.

 

Sett at du ønsker å skille noe i dokumentet med en linje av '-'-tegn. Amatøren (eller den som bruker en pingleeditor) holder inne '-'-tasten. Poweruseren taster C-50 -

 

"Emacs er ikke en editor - det er et OS." Du har kanskje hørt det før? Utnytt det. Du sitter og jobber og lurer på hvilke usb enheter du har plugget i maskinen. Poweruseren sløser ikke bort tid på å åpne en terminal og slikt. C-! lsusb RET er alt som skal til.

Eller du sitter kanskje og skriver et script? Poweruseren sitter ikke og tabber frem og tilbak mellom editoren og terminalen, han splitter vinduet (C-x 3) og åpner en terminal i editoren (M-x term RET)

 

Mer informasjon om emacs

Mer informasjon om vim

 

Emacs keybindings i andre programmer

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Opera har delvis støtte for emacs keybindings, men forvent ikke at opera kommer til å fungere likt som emacs.

Eclipse har ganske bra støtte emacs keybindings. Dette er en av de bedre implementasjonene jeg har vært borti.

Det er også verdt å merke seg at en god del emacs keybindings også fungerer i bashshellet. Alt av navigasjons, klipp og lim, og lignende fungerer.

Og som browser bruker man selvsagt conkeror

 

Vi(m) keybindings i andre programmer

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Vimperator gir Vim keybindings i Firefox. [user-online.pnganders iver]

 

Viper + vimpulse.el gir Vim-taster i Emacs. [user-online.pnglongwinded]

 

Bytt til en bedre windowmanager

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Her er det utrolig mye å velge mellom. Du bør ha to krav. Den bør være lettvekts (altså ikke bruke bøtter og spann med systemressurser) og være mest mulig fleksibel og konfigurerbar. Velg deg en windowmanager som lar deg definere så mange globale hurtigtaster du vil og som lar deg forandre hvordan vinduer og programmer håndteres.

Mitt valg har falt på OpenBox på grunn av dens støtte for keychains. Keychains er gjerne noe du bør se etter i en windowmanager. (Se nedenfor)

Vanligvis kan du velge selv om du vil kjøre windowmanagaren alene (for de som virkelig vil tvinge seg selv til å være effektive) eller inni gnome eller kde.

Mer informasjon om OpenBox

... trenger lenker til andre bra wms her ...

 

Bruk keychains

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

OpenBox og sikkert flere andre windowsmanagere lar deg i tillegg til å definere vanlige hurtigtaster også definere keychains. Keychains er supernyttig om man vil jobbe effektivt. Et lite eksempel på fornuftig bruk av keychains kan være:

Super+t sier at du vil åpne en terminal, deretter spesifiserer du hvilken.

t for lokal terminal, r for lokal root terminal, u for terminal på uio, s for terminal på serveren, etc. etc.

Super+t t åpner terminal

Super+t r åpner root terminal

etc.

 

Bare fantasien setter grenser for hva du kan gjøre, og hvor effektiv du kan være ved å bruke keychains. Personlig har jeg ikke lenger noen menylinje på maskinen. Alt jeg bruker av programvare til daglig får jeg opp ved hjelp av et par tastetrykk siden jeg har definert fornuftige keychains. Trenger jeg faktisk en meny har jeg selvfølgelig en egen keychain som åpner enten hovedmenyen, eller en eller annen submeny, avhengig av hvilken tast jeg trykker.

Keychains i OpenBox

 

Utnytt plassen på skjermen til det fulle ved hjelp av enkle knep

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

En god windowmanager vil la deg definere nøyaktig hvordan den skal rendre ulike programmer. Og man skal også kunne konfigurere programmer enkeltvis, i grupper eller alle programmer. Her kommer noen enkle tips om hvordan du kan utnytte plassen til det maksimale.

 

Fjern rammen rundt vinduene

Alle vinduer vises vanligvis med en tittellinje samt en ramme rundt. Dette stjeler unødvendig plass som kunne vært brukt til noe mer fornuftig. Alt av valg du kan gjøre i tittellinjen kan du også gjøre på annet vis, f. eks. ved å trykke Alt+space. Sørg for at alle vinduer åpnes uten ramme.

 

Fjern knapperaden fra emacs

Ingen med respekt for seg selv bruker knapper i Emacs. Fjern tullet først som sist. Alt du trenger å gjøre er å legge

(tool-bar-mode)

i din .emacs fil.

 

Spesifiser nøyaktig hvor og hvordan ulike programmer skal plasseres på skjermen

Sørg for at alle programmer åpnes akkurat slik du ønsker at de skal være.

F. eks. om du bruker pidgin er det kanskje fornuftig at den rendres til venstre på skjermen, 300 piksler bred, maksimert vertikalt.

Browseren vil du kanskje åpne i fullskjerm. Det samme med editoren.

Musikk avspillingsprogrammet vil du kanskje bare starte og glemme. Få den til å åpnes minimert på desktop 4.

En god windowsmanager bør la deg gjøre alt denne og mye mer. Trikset er å konfigurere riktig slik at du aldri mer behøver å flytte, endre størrelse på eller maksimere/minimere et vindu. Du sparer masse tid.

Mer informasjon om dette i OpenBox

 

Gjør Caps-Lock nyttig

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

De fleste er enige i at CapsLock er en unyttig tast, men bruker man et skikkelig operativsystem gjør man noe med det i stedet for å klage. Få Caps-Lock til å gjøre noe nyttig. Selv har jeg oppdaget at backspace tasten brukes mye, men den ligger ikke akkurat særlig bra til. Jeg har gjort om CapsLock til backspace:

 

Kjør kommandoen

xmodmap -pk | grep -i caps

og merk det første tallet som kommer ut (i eksemplet 22)

66		 0xffe5 (Caps_Lock)

 

Opprett filen ~/.xmodmap med følgende innhold

remove Lock = Caps_Lock
keycode 0x42 = BackSpace
add Lock = Caps_Lock

 

Kjør komandoen

xmodmap ~/.xmodmap

(Du trenger bare å gjøre dette en gang)

 

Nå vil CapsLock ha BackSpace funksjonalitet, men vi må legge til repeat funksjonalitet. Dette gjøres med kommandoen

xset r 66

hvor 66 er tallet du fant over. Kommandoen bør legges i en fil som kjøres automatisk når du loger på.

 

Skift tastatur layout

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Når man driver med programmering, bruker en ordentlig editor eller bruker terminalen er us keyboard layout langt mer fornuftig lagt opp enn den norske. Derfor kan det være en stor fordel å beherske begge variantene og skifte mellom dem avhengig av hva man holder på med. Lag et script som skifter mellom layoutene og bind den til en hurtigtast. Nedenfor finnes scriptet jeg bruker. Det inkluderer noen ekstra kommandoer som må til dersom man har har fulgt CapsLock tipset over. Scriptet er lagt opp slik at man enkelt kan legge til flere keyboard layouts om man vil.

#!/usr/bin/env python
import commands,re

maps = ['no','us']
rematch = re.compile('\\s*xkb_symbols.+pc\\+(\\w\\w)\\+level')

for line in  commands.getoutput("setxkbmap -print").split('\n'):
matches = rematch.match(line)
if matches:
	if matches.group(1) not in maps: 
		newmap = maps[0]
	else:
		mindex = maps.index(matches.group(1))
		newmap = (maps[0] if mindex==len(maps)-1 else maps[mindex+1])
	commands.getoutput("setxkbmap -layout %s" % newmap)
	commands.getoutput("xmodmap ~/.xmodmap")
	commands.getoutput("xset r 22")

 

 

Bruk et versjonskontrollsystem

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Hvis du har redigert en artikkel på Wikipedia, har du sikkert lagt merke til at tidligere utgaver av artikkelen tas vare på og at endringene kan spores fra versjon til versjon. Hadde det ikke vært praktisk å ha den samme funksjonaliteten for dine egne filer? I nyere operativsystemer er det gjerne innebygd en viss «filhistorie», men du får mer igjen for å lære deg et ordentlig versjonskontrollsystem som git eller Subversion. Disse anvendes av programmere verden over for å samarbeide om kode, men kan i prinsippet brukes av hvem som helst for hva som helst – dokumenter, bilder, musikkprosjekter, eller hva man nå jobber med. Sett opp systemet lokalt på din egen maskin, «sjekk inn» endringene på filene du jobber med, og du trenger aldri mer å frykte for at tidligere utgaver går tapt. Akkurat som på Wikipedia.

Alternativ til keychains

### under utvikling ###

 

Lær deg bash og et annet scriptspråk

### under utvikling ###

Endret av cyclo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra initiativ cyclo :thumbup:

 

Du bør føye til skriptspråk på listen din. Eksempelvis er gode Python kunnskaper gull verdt.

 

Når det gjelder GUI er jeg uenig med deg. GUI er meget effektivt for operasjoner som ikke utføres meget ofte. Av de mer opplagte grunnene er at du unngår syntaksfeil. GUI kan også være en effektiv måte å lære seg nye ting, hvor direkte redigering i konfigurasjonfiler kommer senere.

 

Personlig liker jeg eyecandy, og jeg er ikke alene. Har du noensinne tenkt på hva som får en drosjesjåfør til å kjøpe en XC90?

Lenke til kommentar

Bra initiativ ja. Håper det blir litt diskusjon rundt temaet!

 

Personlig liker jeg eyecandy, og jeg er ikke alene. Har du noensinne tenkt på hva som får en drosjesjåfør til å kjøpe en XC90?

Det er jo ikke noe galt med eyecandy per se, men det bør ikke være hovedfokuset om man etterstreber effektivitet.

Lenke til kommentar

Jupp jupp. Jeg driver fortsatt og skriver. Har ca 10 punkter til jeg i første omgang hadde tenkt å skrive om og scriptspråk er et av dem.

 

Del: Jeg liker eyecandy jeg også. Kjørte i lengre tid compiz fusion helt til jeg oppdaget hvor mye tid jeg kastet bort på fancy animasjoner og slikt.

Jeg mener heller ikke at alle skal sitte på terminaler som ser ut som om det er 1960 again. Men man kommer ofte langt med en god bakgrunn, litt gjennomsiktighet og kanskje conky eller lignende.

 

Det var heller ikke ment som noen kritikk av de som liker eyecandy og klikk og pek. Men dette skal være en tråd for de som foretrekker effektivitet over wow faktor.

 

Gui kan være veldig effektivt ja, uheldigvis er den ofte ikke det lenger, fordi gui lages for de som ønsker pek og klikk mentalitet. Det er fint mulig å lage et bra interface til noe slik at du unngår syntaksfeil samtidig som du kan gjøre alt fra tastaturet og ikke dille rundt med musen. Men ingen gjør det lenger. Forøvrig så vil også emacs (og jeg antar vi) også hindre syntaxfeil, dersom de er riktig konfigurert.

 

At gui kan være en fin måte å lære seg ting er egentlig likegyldig. Det er en grunn til at tråden er merket [powerusers] ;)

Lenke til kommentar
At gui kan være en fin måte å lære seg ting er egentlig likegyldig. Det er en grunn til at tråden er merket [powerusers] ;)
Jeg siktet til det du kaller powerusers. Noe gjør man ofte, andre ting gjør man sjelden, eller for første gang. I alle tre tilfellene kan GUI faktisk vise seg å være mer effektivt enn å redigere konfig-filer direkte, en god GUI er faktisk av og til et meget effektivt verktøy selv for de tyngste brukerne. Når det gjelder Compiz har jeg enda problemer med å se det praktiske, men at eyecandy generelt kan bidra til en triveligere arbeidsplass, og på den måten bidra til effektivitet mener jeg er viktig å få frem. Dette er jo faktisk en av de store fordelene med GNU/Linux, at du enkelt kan få desktopen akkurat i tråd med din smak. For å sette det litt på spissen vil jeg påstå at din hang til det minimalistiske i Openbox også er en form for eyecandy, noe som gjør at du trives bedre bak skjermen. Personlig setter jeg stor pris på at alt i KDE kan konfigureres med GUI, for jeg har ingen interesse av å lære syntaks til alle konfig-filene. Jeg deler denne preferansen med Linus Torvalds, så det betyr vel neppe at man er mindre effektiv.
Lenke til kommentar

PekWM er en WM med effektivitet som mål - I like it.

 

http://pekwm.org/projects/pekwm

 

Ellers, ellers. Det er viktig å kunne bruke shellet effektivt. Lokalt bruker jeg fish, ellers blir det jo mye bash. Klipp og lim, gjenta siste argument fra forrige linje, reverse history-søk osv er alle ting som effektiviserer shell-bruk.

 

For effektiv redigering av tekst online er denne fin (redigér felter med vim/emacs/whatever): https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/4125

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Om du er glad i Vi(m) kan jeg anbefale tasteoppsettet jeg bruker i Opera. Jeg har valgt å beholde det orginale oppsettet, slik at også uopplyste kan bruke nettleseren. En annen grunn er at navigeringssnarveiene nedenfor selvfølgelig ikke fungerer om man er i "editeringsmodus", og da er det greit å ha alternativer.

 

Med dette oppsettet kan du holde deg til hjemmerekken på tastaturet og, om du ikke har gjort det allerede, vinke farvel til musa.

 

Noen eksempler på tastevalg:

 

j = ned

k = opp

h = venstre

l = høyre

J = naviger til linken under

K = naviger til linken over

H = naviger til linken til høyre

L = naviger til linken til venstre

t = ny tab

c = lukk tab

u = pageup

space = pagedown

g = til toppen av siden

G = til bunnen av siden

, = søk etter link

. = søk etter tekst

o = flytt fokus til adresselinjen

r = oppdater siden

f = fullscreen

 

I tillegg har jeg valgt å bruke noen av editeringssnarveiene som brukes i bash, f.eks:

 

ctrl+a = starten av linjen

ctrl+e = enden av linjen

alt+backspace = slett ordet bak cursoren

 

Tar veldig gjerne i mot forslag til forbedringer!

 

Forøvrig er jeg enig i at CapsLock stort sett er en unyttig tast, men vil heller anbefale å swappe den med Esc.

mittOppsett.txt

Endret av toresn
Lenke til kommentar

alle som bruker KDE, eller bare har mulighet til å kjøre KDE-programmer i andre DE/WM bør ha yakuake. det er en terminalemulator som dropper ned i samme stil som Quake konsollene. du velger et tastetrykk eller en kombo av trykk (f.eks jeg har shift+escape), og så trykker du på dem. vips så kommer den elegant ned. du kan til og med ha den transparent om du vil. fantastisk sak som kan splittes horisontalt og vertikalt. den har også tabs slik at du kan ha mange sessions oppe. så uansett hvilket workspace du er på - shift+escape, så kommer den grasiøst ned (eller opp, eller fra venstre, eller hva du har valgt) :)

Lenke til kommentar
alle som bruker KDE, eller bare har mulighet til å kjøre KDE-programmer i andre DE/WM bør ha yakuake. det er en terminalemulator som dropper ned i samme stil som Quake konsollene. du velger et tastetrykk eller en kombo av trykk (f.eks jeg har shift+escape), og så trykker du på dem. vips så kommer den elegant ned. du kan til og med ha den transparent om du vil. fantastisk sak som kan splittes horisontalt og vertikalt. den har også tabs slik at du kan ha mange sessions oppe. så uansett hvilket workspace du er på - shift+escape, så kommer den grasiøst ned (eller opp, eller fra venstre, eller hva du har valgt) :)

 

 

 

Eller hvis man bare bruker gtk, så er tilda et godt alternativ. Er ikke alltid man har lyst til å dra med seg masse ekstra libs.

Lenke til kommentar
toresn: Bra tips :) Hadde jeg ikke tenkt på engang, da jeg regnet det som gitt :D

 

Hehe, ja, burde egentlig være et gitt, men det er faktisk svært sjelden èn kommer over noen som har lært seg skikkelig touch. De fleste har laget et eget system over årene, og tror de kan touch fordi de ikke lenger ser på tastene.

Endret av toresn
Lenke til kommentar
toresn: Bra tips :) Hadde jeg ikke tenkt på engang, da jeg regnet det som gitt :D

 

Hehe, ja, burde egentlig være et gitt, men det er svært sjelden jeg kommer over noen som faktisk har lært seg skikkelig touch. De fleste har laget et eget system over årene, og tror de kan touch.

Hva med å bytte tastaturoppsett til dvorak? Jeg er en av disse som aldri har klart å lære meg touch med qwerty, men når jeg begynte med blanke ark med dvorak, så var det ikke et problem. Jeg brukte denne framgangsmetoden:

http://doomtech.net/wiki/index.php/Dvorak_..._correct_method

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...