Gå til innhold

Bekrefter prosessornavn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje få med prisen på den midterste også? Core i7 940 = $562. Evt. $720? Bare Intel vet eksakt.

 

Ifølge Wikipedia har alle 130W TDP. Bare den raskeste har 6,4 GT/s Quickpath, mens de to andre har 4,8 GT/s.

 

Men alle tre kommer nå i oktober! 920-modellen på 2,66 GHz ser spennende ut når det gjelder pris og det blir interessant å se hvordan den yter f.eks. i sammenligning med Q9550 og Q9650.

Lenke til kommentar
Har visst en skrivefeil der?;

 

Toppmodellen heter Inte Core i7

 

Ellers blir det spennede og se hvordan disse duger med tilhørende chipset og HK... =)

 

Det er ikke skrivefeil. Toppmodellen heter jo "inte" Core i7, men Core i7 Extreme Edition 965. ( :p )

 

Men stusser litt på prisen på den som kjører på 2.93 ghz jeg. Hva koster den? :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar

Core i7 vil bare støtte DDR3-minne. Om det kommer hovedkort som støtter DDR2 også vet jeg ikke, men isåfall må vel minnekontrolleren i CPU-en kunne slås av via BIOS el.l. og den må da også ha en altenativ måte å aksessere en ekstern minnekontroller, og det tviler jeg på er mulig. Men kanskje andre her har mer info?

 

Ellers ser jeg at ytelsen for Core i7 på enkelte områder er meget imponerende. TechPowerUp! målte CPU-ytelsen på Core i7 920 (2,66 GHz) i 3DMark Vantage-testen til 16294. Tilsvarende tall for Core 2 Duo E6600 er til sammenligning bare 4300. Core i7 920 (2,66 GHz) knuser også Core 2 Quad QX9770 (3,2 GHz) i Sandras Dhrystone/Whetstone CPU-test!

Lenke til kommentar

Spennende med ny generasjon cpu`er :yes: Husker bare hvor imponert jeg var over Core 2 duo når jeg gikk over fra Amd 64 3500+, selv om jeg kjøpte den svakeste modellen de solgte på komplett da (E6300). Jeg bruker den enda faktisk, klokka omtrent 40%+ da :)

 

Skal bli spennende å se forskjellige tester i spill, og ikke minst hvor mye det vil koste å bygge seg et Core i7 system.

Lenke til kommentar
Core i7 vil bare støtte DDR3-minne. Om det kommer hovedkort som støtter DDR2 også vet jeg ikke, men isåfall må vel minnekontrolleren i CPU-en kunne slås av via BIOS el.l. og den må da også ha en altenativ måte å aksessere en ekstern minnekontroller, og det tviler jeg på er mulig. Men kanskje andre her har mer info?

 

Ellers ser jeg at ytelsen for Core i7 på enkelte områder er meget imponerende. TechPowerUp! målte CPU-ytelsen på Core i7 920 (2,66 GHz) i 3DMark Vantage-testen til 16294. Tilsvarende tall for Core 2 Duo E6600 er til sammenligning bare 4300. Core i7 920 (2,66 GHz) knuser også Core 2 Quad QX9770 (3,2 GHz) i Sandras Dhrystone/Whetstone CPU-test!

 

3DMark Vantage er en syntetisk test og de er ikke kjent for å gi et realistisk bilde av ytelsen til et komponent. :)

 

Tror nok den realistiske ytelsesøkningen vil være noe lavere enn det som vises i 3DMark Vantage. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

280$ for den svakeste Ci7 utgaven + DDR3... billig blir det ikke. Det var vel egentlig heller ikke forventet. Flere tester vil jo etterhvert vise oss hvor høy prisen er når ytelsen tas med i beregningen.

Lenke til kommentar
Hvis Core i7 er en videreutvikling av Core-arkitekturen og vi nå befinner oss på "versjon 2" av denne (Core 2), hvorfor i all verden kaller de ikke da neste versjon Core 3?

Da jeg først hørte at Intel skulle gå fra Pentium til Core, og deretter Core 2 i andre generasjon, syntes jeg det var pussig at de valgte den løsningen, fordi jeg regnet med at vanlige folk ville misforstå "Core 2" og tenke at det var to kjerner ("Two cores"). Her må man tenke på "vanlige" kjøpere som ikke-tekniske forbrukere. Dette problemet gjør det jo vanskelig å markedsføre firekjerners Core 2 - uten forvirring. Forvirringen ville derfor blitt enda større med Core 3, og kanskje også misforståes som Intels svar på AMDs trekjerner. Det er helt utrolig at ingen markedsfolk advarte Intel om dette lille problemet da de valgte "Core"! Men kanskje de gjorde det, og ble ignorert av ledelsen? Isåfall bekrefter det ryktene om et topptungt selskap som ikke lytter til sine egne.

 

Så jeg tror at Intel endelig oppdaget dette og bestemte seg for å velge et annet navn. Synd, og bortkastet tid, for merkevarebygging er dyrt.

 

Hva blir det neste? "Core x9z Ultra FTW OMG BBQ"?

Neste sommer: Core i7R (R = Revisted) kanskje? Deretter antagelig Core i8 i 2010.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Har navnet "i7" overhodet noen betydning i seg selv? Eller er det kun et navn tatt ut av det blå som er ment å klinge bra? Syntes selv det høres litt "fancy" ut, så kanskje det er ment på noget "kommerse" kunder som meg selv :)

 

Er forresten det X58 (var det vel?) chipsettet utviklet for Core i7? Intels X(xx) er vel for DDR3? Er ikke helt inne i dette enda.

 

Utrolig morro skal det hvertfall bli å lese tester framover, spesielt syntes jeg i spill. Et system med Core i7 Extreme Edition 965, 8GB DDR3 og et Radeon 4870X2 2GB vil nok rusle unna :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Har navnet "i7" overhodet noen betydning i seg selv?

Aner ikke. Trur det kun er stas.

Er forresten det X58 (var det vel?) chipsettet utviklet for Core i7? Intels X(xx) er vel for DDR3? Er ikke helt inne i dette enda.

Yup. CPU'ene har onboard memory kontroller (slik som AMD gjør det) så det blir vanskelig (umulig) for hk produsentene og få til et hk som støtter DDR2.

Utrolig morro skal det hvertfall bli å lese tester framover, spesielt syntes jeg i spill. Et system med Core i7 Extreme Edition 965, 8GB DDR3 og et Radeon 4870X2 2GB vil nok rusle unna :D

Det vil nok rusle unna for lommeboka også.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...