Gå til innhold

Casio med forbedret mobilkamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra mobilkamera blir bedre, men de hadde ikke trengt så høy oppløsning. Vil også fraråde noen å kjøpe mobilen for bruk i Norge siden vi har elendig 3G dekning.

 

Det kan nok være fristende for flere, spesielt med tanke på at telefonen også har en vridbar skjerm med oppløsning på hele 800 x 640 punkter.
:dribble:
Lenke til kommentar

Høres ut som at Casio vil bli et mobilmerke man etter hvert kan vurdere, i alle fall den dagen jeg finner ut at jeg MÅ ha meg ny telefon.

 

Storfornøyd med min K750i, men siden den ikke har kamera lengre etter at jeg tok det ut, og ikke fikk satt det inn igjen, så må jeg ha ny mobil etterhvert. :hm:

Lenke til kommentar
Amobil, hva med å faktisk nevne hva BSI er og gjør og går ut på?

Jeg fant litt info om BSI:

http://www.mobileburn.com/news.jsp?Id=4691

http://www.digitalburn.com/index.php/2008/...see-more-light/

 

BSI står for back side illumination og er det motsatte av det vanlige FSI, Front side illumination. Kort fortalt lages det lyssensitive laget på sensoren nærmere overflaten. Normalt ligger det en del ledninger, transistorer og kondensatorer å tar opp plass mellom de lyssensitive områdene. BSI legger det sensitive området over disse ledningene osv. Det gir altså økt lyssensitivt areal. Forskjellen er ikke fantastisk, men gir kanskje rundt 20-50% mer lys. Et problem er at det øker diffraksjonsproblemet tilsvarende. Dette bør kompenseres for med oppskarping i firmwaren, men oppskarping har som kjent også en del uheldige bieffekter.

 

post-3851-1219873127_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Var det ikke en artikkel om denne teknologien på amobil for noen uker/måneder siden?

Syns jeg har sett det bildet en plass i en lignende artikkel

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar
Var det ikke en artikkel om denne teknologien på amobil for noen uker/måneder siden?

Syns jeg har sett det bildet en plass i en lignende artikkel

 

 

Sant at du har sett ett bilde, men ikke det bildet. Vet hvilken artikkel du snakker om, den handlet om konsepttegninger som var godkjent av FCC (Motorola eller noen lignende). Og ja, det dreide seg om ett kamera i det tilfellet også!

Lenke til kommentar
Et problem [med BSI] er at det øker diffraksjonsproblemet tilsvarende.
Som du har sagt tidligere kan det fikses ved å senke antall MP i kameramenyen, men hvordan blir bilder i 8MP med og uten BSI kontra nedjustert til 3MP med og uten BSI?

Jeg forventer omtrent 20-50% mer lys per pixel. Dvs. omtrent tilsvarende bedre dynamikk og sensitivitet som å redusere fra 8 til 5,3-6,7 megapixler.

 

NB. Merk at en ekte reduksjon i antall pixler ville redusert diffraksjonsproblemet, ikke økt det slik BSI gjør.

 

PS. Jeg lastet opp BSI-bildet nå.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...